RDW

„Arh. Munteanu 70” Expoziție retrospectivă

„Eu nu sunt ceea ce cred că sunt. Vocea din interior îmi spune: Nu eşti ceea ce crezi că eşti! De obicei, nu vreau să ascult de ea, pentru că mă enervează.” Uluitoare remarcă! Îi aparține celebrului regizor Andrei Șerban. Plină de adevăr!
Nici eu n-am vrut să ascult de vocea mea interioară, am ignorat-o, am ales să expun, să mă expun…
Adevărul despre ceea ce am realizat în acești ani mi se arată astăzi. Neplăcut, de o tristețe copleșitoare, când descopăr unele din clădirile mele îmbătrânite, neîngrijite, modificate, afectate de scurgerea timpului și de nepăsarea semenilor.
Totuși, în această minunată călătorie, am avut și surprize plăcute atunci când oamenii pentru care am desenat m-au recunoscut după mulți ani, și-au amintit de mine, cel care le-am făcut casa.
În arhitectură, mentori mi-au fost Le Corbusier și Louis Kahn, cel care a dat cea mai frumoasă definiție a arhitecturii.
În arhitectura noastră, l-am avut profesor pe marele Octav Doicescu. I-am iubit pe G. M. Cantacuzino, pentru scrierile sale, în general, și îndeosebi pentru cele despre Iași, și pe arhitectul Nicolae Porumbescu pentru tenacitatea sa extraordinară, frumusețea unică a desenelor sale, curajul de a merge pe drumul lui, un fel de Gaudi al românilor. Am o mare admirație pentru arhitectul Mario Botta, un maestru al formei cu substrat, lucrările lui fiind adevărate poeme.
Materialul expus este organizat pe șapte teme: locuințe, social-culturale, arhitectură sacră, restaurări, lucrări în domeniul feroviar, loisir și arhitectură minoră, sistematizare, în ideea urmăririi unei posibile evoluții în cadrul fiecăreia dintre ele.

Text şi foto: Nicolae MUNTEANU

Comments

comments

Comments
33 Responses to “„Arh. Munteanu 70” Expoziție retrospectivă”
  1. un "admirator" spune:

    Nu se vede deloc aceasta arhitectura din perspectiva sec.XXI; ce sa invatam, noi, tinerii arhitecti, din aceste lucrari? Daca dl.arh.Munteanu a asteptat atat „sa expuna” si „sa se expuna”, mai bine n-o facea deloc.De ce nu se uita si dansul pe site-urile importante de arhitectura? Ar mai afla pe ce lume traieste! Mi se pare ca trebuie sa ai mult tupeu sa apari cu asemenea lucrari scoase de la naftalina! „Vocea din interior” il sfatuia de bine! Provincial si cam „subtire’ pentru o retrospectiva!

  2. Mihai Turcu spune:

    In primul rand, titlul mi se pare de o infautare ridicola:”arhitect Munteanu 70″ , ca si cum ar scrie arhitect Doicescu 70 sau, mai stii, arhitect Le Corbusier 70. Munteanu e si un nume foarte rar in Romania si o fi singurul arhitect care-l poarta! Arhitectura sus numitului domn e, in schimb, depasita si vetusta. Daca in 2011 se mai fac astfel de expozitii, ma intreb unde ajungem? Nu e nimic nou si nimic interesant in arhitectura domnului Munteanu si as spune nimic modern cu adevarat. E o arhitectura greoaie, ramasa din epoca socialista, iar bisericile mi se par la fel de neinspirate. Unde e ceea zice dl. Munteanu ca a invatat de la Le Corbusier si Louis Kahn nu prea se vede.
    Mihai Turcu arhitect

  3. Mircea spune:

    Cred ca un „admirator” si mihai turcu nu au vazut expozitia domnului profesor si mai ales nu l-au cunoscut „expunandu-se”, dar s-au trezit expunandu-si aici pareri !! .
    Eu in schimb,am avut aceasta placere ieri, cand timp de 2 ore si ceva domnul profesor ne-a explicat cu multa patima, grupului restrans care eram rataciti la Muzeului de Arta din Cluj, printre care erau cativa tineri studenti la arhitectura, un cunoscut arhitect din Cluj si eu-care sunt poate profan in ale arhitecturii nefiind de meserie, dar sunt pasionat de fotografie si de arhitectura (insa am mai citit si vazut multe la viata mea in diverse albume si calatorind cu aparatul de fotografiat prin diverse locuri din tara si din Europa) . Pot sa spun ca am fost cu totii fascinati de felul in care a expus si s-a expus Nic Munteanu !! Felul in care ne-a prezentat lucrarile mi-a dat senzatia ca pe langa talentul in desen si arhitectura, pe langa dovezile unei cariere fascinante in acest domeniu, are talent de orator, si chiar de actor, amintindu-mi de Dan Puric si de mai sus pomenitul regizor Andrei Serban. Felicitari si multumesc domnule profesor!

    • un "admirator" spune:

      Ma bucur ca macar Clujul a avut parte de o revelatie! Ati pus punctul pe „i”.Nefiind de meserie v-ati lasat furat de vorbe.Pentru un arhitect, cu experienta si cu lucrari la nivelul cerintelor actuale in lume, lucrurile se vad altfel, mai in profunzime si cu mai mult bun gust si discernamant. Sa nu mergem atat de departe si sa asociem nume ca Dan Puric si Andrei Serban cu visele ratate de regie ale domnului Munteanu, chiar daca dansul crede atat de mult ca ceea ce a facut ca arhitect este si de valoare. Este un domn in varsta simpatic si-atat. In breasla arhitectilor nu este deloc un nume cunoscut. I-am vazut si eu recent lucrarile expuse, deci nu vorbesc in necunostiinta de cauza. De gustibus non discutandum.Daca domnul arhitect Nicolae Munteanu merita felicitari ele ar fi pentru faptul ca reuseste sa induca audientei sentimentul ca asista la ceva iesit din comun, folosind un sentimentalism desuet si o patima supraevaluata .Poate fi considerat un bun actor doar din acest punct de vedere.Si, la un anumit public atras de spectacolul de suprafata inca mai „prinde” ! Nu cred ca cineva inzestrat cu cultura si simt artistic, care a mai si calatorit poate sa fie atat de usor de convins cu niste lucrari atat de banale si de lipsite de rafinament, amintind mai degraba de o epoca revoluta! Felicitari, totusi, domnule arhitect Nic Munteanu pentru indrazneala acestor aparitii in public!

  4. mirela ghinea spune:

    Am citit si eu mesajul de apreciere al domnului de la Cluj si e bine ca exista si asemenea pareri caci, astfel, domnul vicepresedinte al Senatului UAR, domnul arhitect Nicolae Munteanu, poate sa se declare multumit ca a cheltuit judicios banii din taxa de timbru de arhitectura cu aceasta expozitie retrospectiva, chiar si numai pentru satisfactia de a „predica” citez:” unui grup restrans…ratacit la Muzeul de Arta din Cluj”. Cum spunea si distinsul domn clujean, un spectacol se poate juca si cu sala aproape goala, important e ca actorul sa-si faca meseria, fie el si saltimbanc!

  5. raluca petrache spune:

    Am o mare stima pentru tot ceea ce organizeaza doamna Ruxandra Garofeanu, cu un profesionalism desavarsit. Dovada marele interes pe care l-a starnit, din nou, cu expozitia „Dincolo de arhitectura”, care aduna nume de referinta din arhitectura romaneasca din prima jumatate a sec.XX..Un eveniment care a adus publicul intr-un numar foarte mare si pe buna dreptate.Felicitari criticului de arta Ruxandra Garofeanu si d-nei arhitect Militza Sion!
    Fiind o cititoare a revistei „Arhitectura”, n-am inteles asocierea acestei expozitii de mare tinuta cu un al doilea eveniment despre care nu ni se spune nimic: nici cand a fost, nici unde, nici legatura dintre acest nume necunoscut in arhitectura, (Nicolae Munteanu) cu celelalte nume de creatori de scoala, prezentati in evenimentul organizat la Primaria sectorului 2, ambele expozitii fiind prezentate la rubrica Eveniment..Am regasit, insa, acest nume in fruntea colegiului de redactie al revistei si probabil asta ar fi o explicatie pentru publicarea textului.
    M-a intristat sa regasesc si aici, acelasi sistem clientelar si cred ca U.A.R., in frunte cu domnul presedinte Peter Derer, ar trebui sa fie mai atenta cu imaginea pe care o promoveaza in spatiul public.Nu poti sa pui pe aceeasi treapta valorica cele doua evenimente, chiar presupunand ca dl.arhitect Nicolae Munteanu ar fi produs ceva valoros .Atat cat se vede din catalog, n-are nici cea mai vaga legatura cu ceea ce am vazut in expozitia doamnei Garofeanu.Ar fi bine, ca pe viitor, selectia acestor expozitii sa se faca cu mai multa probitate si mai putin pe criterii de „gasca”.Asa ar fi mai linistiti si arhitectii care cotizeaza pentru crearea de evenimente, ca banii lor au fost bine cheltuiti, pentru o cat mai buna promovare a arhitecturii romanesti de calitate.

  6. razvan dumitrache spune:

    Sunt student anul IV la UAUIM si cred ca avem mare nevoie sa ne-amintim de marii nostri maestrii: G.M.Cantacuzino, Gheorghe Simotta, Paul Smarandescu s.a.Au fost niste profesionisti ai Arhitecturii, niste personalitati plurivalente si mari oameni de cultura. „Dincolo de arhitectura”-o expozitie-eveniment care trebuie vazuta, simtita si reevaluata cu mijloacele de acum, ca sa vedem de unde am plecat si incotro mergem pe filonul arhitecturii romanesti de calitate.
    Despre cealalta expozitie, retrospectiva „arh.Munteanu 70”, nu pot sa spun mare lucru. Chiar daca autorul lucrarilor se revendica ca admirator al unora dintre acesti mari dascali, din ceea ce se vede in catalogul mai sus prezentat, pot doar sa-mi exprim umila parere ca am colegi de an care fac proiecte mult mai originale si cu o viziune adaptata la cerinta „green”, fara de care nu mai poti sa construiesti nimic in ultimele decenii. Deci, n-am prea inteles la ce se refera cifra 70!…Sa fie, oare, vorba de arhitectura ce se facea pe-atunci? In cazul acesta calitatea proiectelor prezentate ar putea avea o scuza.

  7. camelia nagy spune:

    E o ocazie unica, cea pe care am avut-o de a-l asculta, „expunandu-se” la Cluj, pe dl.arhitect Nicolae Munteanu.
    Aerul a devenit mai rarefiat, densificandu-se brusc prin profunzimea si frumusetea ideilor exprimate. Acuitatea simturilor noastre odata starnita la maxim, ca si intreaga concentrare, au fost pe deplin rasplatite intr-un excurs uluitor, abil manuit, prin fascinanta istorie profesionala personala a arhitectului.O cariera cu-adevarat fara egal povestita magistral! Chiar si Eminescu si Creanga,”cei doi regi ai Iasului”, oras atat de iubit de expozant, ar fi fost emotionati pana la a varsa o lacrima. Eram cu sufletul la gura, abia stapanindu-mi emotia in stare pura, nereusind sa-i strecor prea multe intrebari distinsului profesor, multe ramanand, astfel, cu regret,neexprimate. Si asta pentru ca domnul arhitect Munteanu a stiut sa strecoare suficienta patima si elocinta ca sa impresioneze umila audienta, atata cata era, la acel ceas de gratie.O expunere irepetabila a unui adevarat artist care ar fi putut urma oricare alta cariera, de la regie, actorie, om de litere, muzician, pedagog etc.Nici una dintre ele nu i-ar fi pus probleme, caci se vede din toata atitudinea domniei sale ca nu tinteste decat excelenta! Mai aveti timp, domnule arhitect, sa straluciti si in aceste domenii!

  8. corina spune:

    Incerci sa descifrezi ceva din lucrarile semnate „arh.Munteanu”, sa le gasesti un suflet, o ratiune de a fi.Exista o poezie a uratului in formele arhitecturale imprumutate de la o sectiune la alta. Lucrarile sunt un fel de strutocamile, un amalgam de elemente care se repeta obsesiv si nu mai realizezi daca te uiti la o casa mai de orasean avut sau la o biserica de tara. Prea multe randuri-randulete de acoperisuri in ape, mai mici sau mai mari care, vrei nu vrei, trebuie sa acopere ceva, pentru ca asa a vrut arhitectul! As propune, atunci, o formula esentializata pana la absurd, in care acoperisul sa devina o anvelopanta uriasa, care sa ascunda la interior un spatiu modular, a carui impartire sa ramana la bunul plac al locatarilor.Sau poate o biserica reconvertita in spatiu de locuit, cum am vazut in emisiunile de pe FLN, dar, pentru asta, trebuie sa ai gust, imaginatie si sa stii sa te joci cu materialele si cu spatiile. Cu alte cuvinte, sa ai o VIZIUNE! Asta nu se regaseste in lucrarile arhitectului Munteanu! Poate ca, la inceput, desenele au fost poteca prin padure care anunta acea prezenta miraculoasa si neasteptata de dupa primul deal, ca sa vorbim metaforic, insa, drumul acesta al cautarilor arhitectului nu duce niciunde, este, mai degraba, imaginea deformata a unui ego urias, care nu se poate rupe de trecutul cenusiu, banal si apasator, din care oamenii cu viziune s-au desprins, treptat, de 22 de ani.

  9. marius spune:

    Daca dl. arh.Nic Munteanu ar fi avut la vernisajul retrospectivei domniei sale, (eveniment unic si, probabil, irepetabil intr-o viata de 45 de ani de profesie), asa o prezenta ca cea de pe pagina de forum, ar fi insemnat ca demersul ar fi avut un sens. De „expus” s-a „expus”, intrebarea este:”La ce i-a folosit? „Intr-o casa inca in santier din centrul capitalei, fara nici un afis al expozitiei care sa anunte ca inauntru se intampla ceva, atmosfera nu avea cum sa fie decat trenanta si protocolara.Nici cafeaua sau vinul la plastic nu au reusit sa tina publicul, in fata planselor, mai mult de cateva minute, cu atat mai mult cu cat asistenta era formata exclusiv din arhitecti din aceeasi generatie cu expozantul care, mai mult sau mai putin, ii cunosteau deja lucrarile.
    un spectator tanar ratacit la expozitia cu pricina

  10. marian sava spune:

    Stimate domnule profesor, Nicolae Munteanu, iesenii dv. asteapta cu sufletul la gura sa „expuneti” si sa va „expuneti”! De ce atata tacere in jurul vernisajului de la Iasi, tocmai acum, cand marea finala se joaca acasa, pe terenul propriu? Tocmai „cei doi regi” sa va fie potrivnici sau ati starnit mania zeilor locali? Ori, poate, proiectele s-au rusinat tare si au intrat in greva pentru a nu mai fi, tot timpul, aratate cu degetul in fata unui public prea profan ca sa va poata aprecia cum se cuvine? Noi, va asteptam cu bucurie si cu bratele deschise!
    un iesean nerabdator

  11. claudia spune:

    Cred ca, dupa ce, aceasta expozitie, itineranta sau nu, asta nu ni se spune nicaieri, a inceput sub semnul unui citat ,atat de incitant, din Andrei Serban, ar fi util sa aflam, macar in paginile acestui forum, gazduit de revista Arhitectura, cum vede rezultatul chiar cel direct supus acestei nemediatizate ‘expuneri”. Acest demers indraznet si provocator ar fi trebuit sa incite, mai mult, la o dezbatere publica, dar o dezbatere constructiva, in care sa avem si punctul de vedere obiectiv al initiatorului acestui proiect-experiment si eveniment .Ar fi interesant sa aflam cum se vede pe sine arhitectul Nicolae Munteanu, dupa ce a trait aceasta experienta tarzie a confruntarii sale ca arhitect cu cei carora li se adreseaza.
    Ii este teama, oare, domnului arhitect Munteanu sa ne comunice, si noua, aceasta revelatie pe care a avut-o despre sine, prin lucrarile propuse in aceasta expozitie retrospectiva? Poate ca am avea si noi ceva de invatat, caci dansul judeca lucrurile cu argumentele creatorului care a strabatut istoria ultimilor nostri 50 de ani.

  12. radu voicescu spune:

    As avea o curiozitate: ce se va intampla cu propunerea domnului arhitect Munteanu de a se creea o baza de date cu toate lucrarile arhitectilor care au deja o cariera in spate? Este un proiect realizabil si cine ar trebui sa se ocupe de asta? Cred ca, in sine, ideea nu e rea.

    • dana reca spune:

      Curiozitatea mea merge putin mai departe.Daca proiectele culturale sunt jurizate si aprobate si de domnul arhitect Nicolae Munteanu, in calitate de Sef Comisie Cultura, ce sanse ar fi existat ca proiectul domniei sale:retrospectiva „arh.Munteanu 70” sa nu fie aprobat, fie si in cadrul unui asa-zis concurs? O alta mare curiozitate ar fi aceea legata de propunerile, pe care domnul arhitect Munteanu, le are in vedere pentru anul 2012? Si daca s-ar putea, desi stiu ca nu e posibil, as fi curioasa sa aflu ce si-a trecut domnul arhitect ca realizari personale de proiecte culturale, in raportul pe anul 2011.Atata vreme cat domnia sa afla ultimul, dupa ce revista Arhitectura apare pe piata, care este continutul numarului pe luna respectiva, cum vede domnul presedinte Peter Derer aceasta colaborare pe viitor? Este foarte interesant modul de functionare al organizatiei numita Uniunea Arhitectilor din Romania!….

  13. dragos demetrescu spune:

    Nici ca se putea incheia mai firesc aceasta retrospectiva itineranta decat cu un ultim vernisaj, si cel mai drag expozantului, la Iasi, „orasul lui Eminescu si Creanga”! Interesanta, daca nu bulversanta, ramane alegerea locatiei: Moldova Mall, in plina perioada de pregatiri pentru sarbatorile sfarsitului de an.Sa fie oare o simpla intamplare sau o stralucita lovitura de marketing, avand in vedere ca plansele cu lucrarile de arhitectura vor intampina cumparatorii, chiar de la intrare.(Sa nu uitati afisul, daca exista vre-unul sau macar un panou publicitar!) Daca nu, un simplu „Munteanu 70”, scris, la intrare, va va face inconfundabil. In fine, grea alegere! O portie de arhitectura, marca anilor „70-’90 sau cele mai atractive promotii pentru cadourile celor dragi, de sub bradul de Craciun? Un film sau un concert, intalnirea cu Mosu’ sau discursurile „a la Dan Puric „ale domnului profesor Nicolae Munteanu? O adevarata lovitura de teatru, pregatita magistral, in plina febra a cumparaturilor, de inspiratul arhitect, care transforma, astfel, mall-ul intr-o „agora” a zilelor noastre, in care, printre multe alte lucruri frivole, se va discuta, in premiera, despre chestiunile serioase ale arhitecturii, insa ale uneia cu precadere ante-decembrista.O sugestie, domnule arhitect Nic Munteanu: daca promiteti si o promotie sau macar un spectacol pe cinste, la intrare, mai aveti, inca, sanse de a deturna publicul de la obisnuitul program de loisir, specific locului si, mai ales, perioadei. Toata stima!

  14. ELENA FLORESCU spune:

    Sunt o persoana ce traieste arta in functie de vibratia ce o emana si ne invaluie. M-am simtit extrem de imbogatita in empatie cu lucrarile artistului. Acest Domn al arhitecturii romanesti ne-a oferit un dar pretios al sufletului sau: copii harului sau!
    Dincolo de tehnicitatea stiintei,simbolurile care subtil vin odata cu mesajul fiecarei lucrari pot fi prinse doar Traind operele sale.
    Periplul printr-o astfel de expozitie iti comprima timpul si te ridica intr-un alt fel de Timp – acolo unde arhetipurile iti soptesc Planul prin care Domnul da forma si utilitate Lumii.
    Credem in reinstaurarea pretuirii valorilor romanesti si de catre romani

    Multumim Nicolae Munteanu

  15. coca teodorescu spune:

    Ma bucur ca la un an aniversar domnul Munteanu a deschis o usa, cu prezentarile facute.. Acest pas cred ca este o invitatie si pentru alti arhitecti sau artisti sau orice specialist – pentru ca doar asa aflam ca lumea face lucruri bune in Romania.Altfel suntem catalogati in fel si chip si culmea naravul acesta se prinde mai repede decit aprecierile!!
    Oare unde ar trebui sa invatam ca fiecare a venit pe lume sa faca ceva cu talentul sau nativ, nu doar sa critice sau sa fie criticat??
    Acum, cineva a avut curajul de a da tonul sa impartasim unii cu altii ceva interesant din domeniul noastru sau din alt domeniu decit al nostru.!!!
    Oare cind ne vom aprecia noi si nu sa asteptam doar post mortem aprecieri de „peste hotare”??
    Cred ca pina la urma Romanii cei constructivi si creativi vor crea o masa critica de schimbare!!!
    Nicolae Munteanu ne-a facut aceasta invitatie!!! Nu uitati Doar Dumnezeu este perfect!! Noi avem sansa sa invatam si unii de la altii!!
    Un an de exceptie pentru fiecare!!!

  16. vlad antoniu spune:

    N-as fi scris pe acest site, daca nu as fi regasit si pe link-ul ziarului Financiarul.ro cele doua comentarii semnate, la fel, elena florescu si coca teodorescu, scrise identic, pana la punct si virgula,(inclusiv greselile de ortografie), ceea ce ma face sa cred, cu toata convingerea, ca, STUPOARE!, AUTORUL INSUSI, domnul arhitect Nicolae Munteanu a avut inedita idee, (cred ca in premiera), de a-si compune CU MANA LUI niste texte elogioase,de-altfel cam singurele de pe aceste doua site-uri!
    Chiar atat de jos au ajuns unii domni arhitecti, numai din vanitate si dintr-un orgoliu afisat deja cu violenta, prin tertipuri, doar pentru a-si satisface unica dorinta, aceea de a iesi la rampa, cu tot dinadinsul, pentru a primi ropote de aplauze?!….
    Cata „imaginatie” presupune o atare performanta, ca sa reusesti asa o simultana, in doua locuri diferite pe internet si cum poate fi judecat arhitectul , cand este evident ca acest lucru nu se putea intampla dintr-o coincidenta, ci a presupus compunerea pe hartie, in prealabil, a celor doua texte, pentru ca, mai apoi, ele sa fie postate, repet, identic, pe cele doua site-uri, pentru ca domnul in cauza, „respectabilul” arhitect Nicolae Munteanu (membru in colegiul de redactie al revistei Arhitectura si vice-presedinte UAR) sa-si poata ridica ,astfel, (prin metode „neortodoxe”) cota profesionala!!!
    Asa ceva, stimata redactie, este un lucru care ridica multe semne de intrebare, in legatura cu probitatea morala si profesionala a domnului arhitect Nicolae Munteanu!! Cineva care se autointituleaza „Domn al arhitecturii” (arhitectura nemeritand si ea o majuscula), vorbeste despre „copii harului sau” (in loc de copiii…) sau despre „Planul in care Domnul da forma si utilitate Lumii”, intr-o fervoare mistica halucinanta, care se incheie cu multumiri aduse in nume propriu, ma lasa cu gura cascata.
    Daca nu as fi citit, din intamplare, aceleasi doua comentarii, unul dupa altul si pe site-ul Financiarul.ro, vazand articolul cu expozitia retrospectiva de arhitectura, nu mi-ar fi venit sa cred ca asa ceva e posibil!
    Cand ma gandesc la modestia unor nume mari in arhitectura romaneasca contemporana, care refuza orice comentarii si aparitii publice, cum este cazul d-lui arh. Radu Mihailescu de la Timisoara, caruia ii datoram Mall-ul de acolo, considerat cel mai frumos din Europa de Est, dar, mai ales, simplitatea si frumusetea arhetipala a bisericilor si modernitatea retinuta, dar originala, cu trimiteri catre traditie (vezi exemplul culelor) din proiectele de resedinte particulare, cazul de fata mi se pare, de-a dreptul, penibil si, pacat ca nu realizeaza si domnul arhitect Nicolae Munteanu cat poate fi de umilitor un asemenea gest.
    Un arhitect de valoare n-ar avea timp pentru o asemenea autopromovare care sa dezinformeze publicul in favoarea intereselor personale meschine si nici nu i-ar trece, vreodata, prin cap asa ceva!!!

  17. luminita dragnea spune:

    Ratacind pe paginile web ale revistei „Arhitectura”, am ajuns si la acest catalog al unei expozitii de arhitectura. Daca, la inceput, lucrarile nu mi-au atras atentia in mod deosebit, textul autorului a reusit sa ma faca sa mai zabovesc putin. Un arhitect, care a implinit o varsta venerabila, se transpune in rolul unui regizor foarte cunoscut.O situatie ceva mai neobisnuita! Nu mai pronunt numele binecunoscut al regizorului caci nu vad rostul in acest context care se vrea un for de dezbateri pe teme de arhitectura.Din tot ce am citit pe aceasta pagina, nimic nu seamana cu asa ceva.Un comentariu mi-a atras insa atentia,acela in care „cineva” il elogiaza pe autor, arhitectul Nicolae Munteanu, transformandu-l, deja, intr-un Erou Mitic, intr-un Demiurg al arhitecturii Romanesti, un Bun Samaritean, care nu doreste altceva cu aceasta expozitie, decat sa fie vazut si ascultat.Nu intamplator am scris si eu anumite cuvinte cu majuscule!….Ma intreb cum si-a putut forma distinsa doamna sau domnisoara o parere atat de precisa in legatura cu lucrarile de arhitectura, doar prin simpla vizionare a fotografiilor prezentate pe pagina de catalog de mai sus? Cum poate dansa sa vorbeasca, cu atata convingere, despre niste lucruri, pe care le zaresti ca intr-un puzzle si cum le poate ridica cu atata usurinta la rang de capodopere? Cine este acest arhitect, Nicolae Munteanu, de unde atata emfaza si de ce nu intervine domnia sa pe acest forum pentru a ne prezenta punctele sale de vedere? De ce nu lanseaza niste subiecte de arhitectura cu-adevarat interesante, daca tot a avut curajul acestei initiative si de ce toata lumea vorbeste numai de critici sau de laude, cand e timpul sa parasim aceste lucruri abstracte si subiective in favoarea unor schimburi de idei reale si constructive??
    Multumesc redactiei si „La multi ani 2012!”

  18. Valentina Munteanu spune:

    M-asteptam ca dupa o viata de stat in umbra, aceasta retrospectiva sa fie un moment de recunoastere a unei cariere.Nu a fost insa deloc asa.

  19. matei ionasiu spune:

    L-as intreba pe domnul presedinte UAR, dr.arh.Peter Derer, care a aprobat proiectul „arh.Munteanu 70”, care sunt criteriile pentru care i s-a acordat pensie de merit domnului arhitect Nicolae Munteanu? Pentru faptul ca face parte din Senatul UAR? Pentru aceasta arhitectura banala care ni se prezinta, astazi, pentru prima data, in totalitatea ei? Care sunt acele merite de exceptie pentru care, conform legii, i-a fost acordat, pe viata, acest privilegiu domnului arhitect Nicolae Munteanu? N-ar trebui facute publice asemenea dosare sau macar criteriile care au stat la baza intocmirii lor?

    (Nota editorului web: comentariu postat de la aceeasi adresa IP de la care au fost postate si comentariile http://arhitectura-1906.ro/2012/01/pe-marginea-dreptului-la-adevar-din-arhitectura-42011/#comment-1013 http://arhitectura-1906.ro/revista-arhitectura-a-reaparut-in-primavara-lui-2011-intr-un-nou-format-editorial/#comment-1015, )

    • Ioana Christenson spune:

      Sint stupefiata de mentiunea administratorului referitoare la adresa IP a comentatorului ce semneaza Matei Ionasiu. Amintesc ca multi comentatori isi aleg un pseudonim avind experienta tracasarilor la care pot fi sau chiar au fost supusi. Eu insami am preferat ca, in anumite forumuri, sa nu-mi declin identitatea dupa ce am fost tracasata de un coleg de breasla cu apucaturi de agent si nume pe masura. In orice publicatie online identitatea comentatorilor este protejata cit timp ei nu comit infractiuni. Iar in cazul in care se comite o infractiune, responsabilitatea stabilirii identitatii comentatorului revine de drept organelor de urmarire penala. Cu alte cuvinte, administratorul acestui site incalca o minima deontolgie si produce un denunt de un ridicol desavirsit si, de altfel, lipsit de materialitate, pentru ca o adresa IP identica nu presupune decit folosirea aceleasi conexiuni la internet. Ma intreb care anume dintre intrebarile domnului Matei Ionasiu l-au tulburat pe administratorul site-ului intr-atit incit sa explice delatiunea amintita. Intrebari care mi se par pertinente si necesare pentru o organizatie din care am facut cindva parte si pe care o credeam mai transparenta si mai profesional administrata decit mi se dezvaluie acum– atit prin episodul semnalat aici cit si prin rusinoasa comportare vis-a-vis de memoria si mostenirea spirituala lasata de profesorul Octav Doicescu.
      Imi exprim inca o data dezamagirea fata de evolutia UAR si sper ca membrii ei de astazi sa ceara justificarile necesare din partea conducerii ce tolereaza asemenea comportamente. Si poate ca astfel vor primi si raspunsurile solicitate de domnul Matei Ionasiu.

      • matei ionasiu spune:

        La randul meu, am ramas siderat de acest comportament abuziv al administratorului de site si ma bucur ca sunt in asentimentul celor obisnuiti cu precautiile pe care utilizatorii de internet si le iau pentru a nu fi agresati de fel de fel de persoane, cum bine a explicat doamna Ioana Christenson.Cred ca intrebarile pe care le-am pus sunt legitime si privesc intreaga breasla a arhitectilor, care, la randul lor au dreptul la o cat mai mare transparenta din partea oamenilor care conduc cele doua organizatii:UAR si OAR si, mai ales, din partea celor alesi sa le conduca.
        M-am gandit sa pun la dispozitie, tuturor celor interesati de cum sunt gestionati banii publici, o lista publicata de Observatorul cultural nr.210 si un link, din care rezulta clar, ca primii inscrisi pe aceste liste(la toate categoriile vietii noastre cultural-stiintifice si sportive, inclusiv la categoria „arhitecti”) sunt cei care fac parte din conducerea Uniunilor de creatori, in timp ce, multe alte personalitati, cu-adevarat meritorii, traiesc din pensii de mizerie.Acesta ar fi, pe scurt, mesajul articolului la care am facut referire in comentariul de mai sus. Restul argumentarii il puteti citi urmarind link-ul urmator:
        http://www.observatorcultural.ro/Indemnizatiile-de-merit-pentru-personalitatile-din-cultura-stiinta-si-sport*articleID_10359-articles_details.htlm
        Las arhitectii sa judece valoarea reala a lucrarilor de-o viata ale arh.Nicolae Munteanu, prezentate in catalog( poate fi consultat integral si online) cat si in expozitia semnata „arh.Munteanu 70”. Mentionez insa ca si domnia sa se regaseste in lista din Observatorul Cultural si este membru in Colegiul Director al UAR.Lista este insa mult mai lunga si prezinta si surprize (printre altele si arhitecti care nu mai sunt printre noi). Veti trage singuri concluziile cine are puterea si mijloacele de a aproba asemenea indemnizatii de merit.Cam acelasi lucru se intampla si cu genul acesta de retrospective sau cu proiecte culturale, care dau senzatia ca sunt aprobate in urma unor concursuri reale.

  20. aurelian spune:

    Expoziţia „Arh. Nicolae Munteanu 70”
    de Tiberiu COSOVAN
    (citeşte alte articole de la acelaşi autor)

    Uniunea Arhitecţilor din România şi Ordinul Arhitecţilor din România – Filiala Suceava organizează vineri, 20 aprilie a.c., la ora 16:00, la Muzeul Bucovinei (Muzeul de Istorie Suceava) vernisajul expoziţiei retrospective „Arh. Nicolae Munteanu 70”.

    Citeşte mai mult pe Monitorul de Suceava: http://www.monitorulsv.ro/Cultural-local/2012-04-18/Expozitia-Arh-Nicolae-Munteanu-70#ixzz1sPuz85OC

    • ciprian spune:

      A continua turul vernisajelor prin tara cu aceasta expozitie extrem de modesta nu este un motiv de lauda (din punct de vedere al iesirii la rampa cu o arhitectura de calitate) pentru nici o filiala a U.A.R. din tara, ci doar o lauda de sine nemeritata si supraevaluata a arhitectului in cauza.

  21. value spune:

    Mult cinism si sarcasm in comentariile postate, care arata ca forumismul romanesc e un fenomen primordial al arhitecturii resentimentului. Dar se uita mereu importanta memoriei culturii romanesti, dincolo de viteza cu care este distrusa orice forma de afirmare si orice solidaritate. Romania nu va fi construita de detractori, ci de cei care au curajul sa creeze, fara sa se piarda in ruminatii si in trairi negative. E nevoie de mai mult respect pentru valorile romanesti si de mai putin spirit distructiv. La cat mai multe Retrospective ale Romaniei Profunde, prin toti creatorii si indraznetii acestei civilizatii! La multi ani si domnului Nicolae Munteanu! Felicitari pentru o viata dedicata arhitecturii romanesti!

    • value 2 spune:

      Ca sa-ti permiti sa te autodefinesti „creator”,”seniorul arhitectilor de provincie”,” personaj renascentist” sau unul dintre „indraznetii acestei civilizatii”, atunci ar trebui sa te bucuri macar de o recunoastere nationala mai substantiala si cu-adevarat semnificativa, ca sa nu mai vorbim si de una internationala.Cine gireaza, cu argumente reale, valoarea lucrarilor arhitectului Nicolae Munteanu?…Cativa buni prieteni, colegi de generatie? Nu poti avea trairi negative cand ti se ofera o asemenea arhitectura, nu zic, integral proasta,(si ma refer mai mult la restaurari),poti doar sa ramai profund dezamagit de atata impostura si, cel mai indicat, total indiferent! Sunt lucrari care n-au trecut si nu vor trece niciodata testul timpului!

  22. forumistul observator spune:

    http://www.monitorulsv.ro/foto/yUqEsFyR/3#galerie

    Pe acest link este o „fabuloasa” fotografie care il prezinta pe (citez) „seniorul arhitectilor de provincie”(alaturi de alte 10 fotografii la fel de halucinante, care ilustreaza un articol aparut in Monitorul de Suceava legat de aceasta expozitie) in care septuagenarul arhitect de la Iasi, aflat inca tot la debut , este surprins, nici mai mult nici mai putin, pe scarile Muzeului de Istorie Suceava, aratand cu un indicator inspre una dintre plansele domniei sale expusa acolo.Asta in conditiile in care arhitectii importanti si seriosi din tara si de peste hotare fac proiectii pe ecran in timpul conferintelor de arhitectura. Domnul Munteanu nu stie ca s-au inventat, intre timp, echipamentele video pentru asemenea prezentari.Cred ca la asta se refera sintagma domniei sale referitoare la, citez din nou, „Romania Profunda”. Adaptarea la modernitatea prezentului este o trasatura care lipseste total atat din continut cat si din forma de prezentare a acestui asa-zis eveniment de arhitectura, marca UAR.Fotografia nu pune intr-o postura favorabila nici pe arhitect, nici pe organizatori.Daca ar fi sa ma refer la continutul articolului semnat cu emfaza de dl.Tiberiu Cosovan, se observa imediat ca textul este preluat aproape integral din catalogul arhitectului, cu doua-trei mici fraze adaugate, concludente pentru un cititor avizat, de genul: „Asa trebuie prezentata o expozitie de arhitectura pentru a fi inteleasa”, „un razvratit care a sporit patrimoniul arhitecturii nationale”, „un colaborator si un prieten al asociatiei profesionale din zona”, toate luate din declaratiile de deschidere ale arhitectilor prezenti la lansare.Oare, in nici un articol publicat pana acum pe internet sa nu fi putut nici un jurnalist sa formuleze doua-trei pareri originale despre aceasta mult discutata retrospectiva??….Dl.arhitect Nicolae Munteanu tot indrazneste sa se arate asa cum este, o fraza mult iubita de dansul si repetata obsesiv la fiecare vernisaj al expozitiei, din octombrie 2011 incoace.N-am inteles de ce domnia sa nu iubeste forumismul de vreme ce insista sa fie mediatizat?…Poate ca odata si odata, arhitectul va oferi si idei mai consistente legate de arhitectura practicata timp de 45 de ani si, in felul acesta, ne va lamuri de ce aceasta expozitie ar avea vreo relevanta pentru un arhitect al anului 2012? E-adevarat ca se poate invata si din greselile sau greutatile altora pentru a nu le mai repeta.Altfel, nu vom avea niciodata o arhitectura sincrona cu cea din occident, ci doar una prafuita, fara prea multa originalitate, venita dintr-o „provincie” care, istoric vorbind, a insemnat mult mai mult de-a lungul timpului. Cu cateva exceptii, arhitectura romaneasca actuala oscileaza intre dilema: clasam sau nu arhitectura de patrimoniu, intr-o lupta acerba cu dezvoltatorii imobiliari sau comenzile private si pastisa unui modernism demult depasit in tarile occidentale cu traditie.

  23. bloggerul distrat spune:

    Tare fotografia!!! Un singur pas gresit pe scara si domnul arhitect ar fi iesit grabit din peisaj, eliberand astfel campul vizual al celor care, aflati in spatele domniei sale, se chinuiau sa surprinda ceva din cele aratate didactic de catre foarte concentratul domn Munteanu. Asa o fi fost pe vremea cand domnia sa mai tinea cursuri de peisagistica, dar ca sa organizezi, astazi, o expozitie de autor, prima expozitie personala din viata, in holul unui muzeu, in conditii inadecvate de lumina si dispunere, care creeaza un disconfort, vizibil si in fotografii, celor cativa participanti, mi se pare de-a dreptul rizibil. Ma intreb ce mai urmeaza?….Cu siguranta realegerea domnului arhitect Nicolae Munteanu in Colegiul de Conducere al UAR, la sedinta din 5 mai a.c., caci tot si-a depus, din nou, candidatura.Si daca cineva are curiozitatea sa intre pe site-ul UAR, cei care cunosc, vor constata ca se respecta perfect zicala:”La vremuri noi, tot noi!”….Si atunci, cu siguranta, dorinta exprimata de domnul arh. Nicolae Munteanu :”La cat mai multe retrospective ale Romaniei Profunde!” va deveni o realitate ingrijoratoare, daca lucrurile vor decurge la fel si in viitor si la aceeasi calitate!….

  24. miruna spune:

    Uau!!!…. expozitie pe casa scarii cu planse atarnate de cercevelele ferestrelor si contre-jour-uri din plin! Asa au avut si amfitrionii senzatia ca vorbesc de sus, de la balcon….”supusii” de ocazie erau probabil undeva de partea cealalta a baricadei, pardon, a holului sau raspanditi pe scari.Cea mai tare este poza cu afisul expozitiei plasat undeva, jos de tot, la baza scarii.Asa ceva….e clar! o conceptie demna de un „senior al arhitectilor de provincie”.Eu as incadra fotografiile la capitolul :”daca nu apuci sa-ti faci macar o expozitie, la timpul ei, in pas cu vremurile pe care le traiesti, mai bine las-o balta!”….Arhitectura este un domeniu viu, care evolueaza rapid, in pas cu nevoile sociale, materialele si tehnologiile de ultima generatie si cu protectia mediului.Cateva dintre lucrarile prezentate de arhitect sunt atat de neinspirate si de imbatranite incat polueaza situl si aspectul orasului. Cat despre noile alegeri, atata vreme cat seniorii nostalgici, creatorii unor asemenea „capodopere” de arhitectura pur romaneasca, se bat intre ei sa conduca, tinerii isi gasesc de lucru peste hotare!….

  25. andrei ionescu spune:

    Arhitectura traditionala se poate face si asa. Adica preluand elemente din arhitectura romaneasca si integrandu-le intr-o arhitectura cu adevarat contemporana. Totul este discret si original in acelasi timp. Nimic din formele greoaie ale acestui „razvratit care a reitregit patrimoniul national” cum a fost caracterizat la Suceava dl. „Munteanu 70”. E adevarat, domnul Serban Sturdza, face parte cu adevarat din aceasta categorie, pentru ca a facut ani de zile o cariera stralucita la Timisoara, oras de care si-a legat numele printr-o lucrare de restaurare magistrala, Palatul Baroc din Piata Unirii (actualul muzeu de arta) Ca sa ajungi la o asemenea simbioza intre traditional si contemporan este insa nevoie de un rafinament inascut si dobandit printr-o foarte serioasa educatie estetica. A bon entendeur salut! Un coleg de breasla.

    http://atelieruldearhitectura.blogspot.com/2010/01/arh-serban-sturdza-arh-andreea-hangiu.html

  26. Laura Dumitrescu spune:

    Domnul Petre Derer este depasit de evenimente . Mafiile din constructii domina piata . Bucurestiul este distrus . Domnul Derer participa direct prin laxism la degradarea scolii de Arhitectura , la mediocritatea generala a urbanismului in Romania …

Leave A Comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by Jasper Roberts - Blog