RDW

Expozitia „Dincolo de arhitectura”

100 de lucrări de pictură, uleiuri, acuarelă, desene, grafică de carte, gravuri ale 52 de arhitecți alături de cele ale lui G. M. Cantacuzino, Paul Smărăndescu, Gheorghe Simotta, Horia Teodoru și Nicolae Cucu sunt expuse în Galeria Dialog a Primăriei Sectorului 2, în perioada 19 octombrie-18 no­iembrie 2011.

Expoziţia „Dincolo de arhitectură” este organizată în colaborare cu Uniunea Arhitecţilor din România.

Curatorul este criticul de artă Ruxandra Garofeanu și arhitect Militza Sion, împreună cu Răzvan Luscov şi cu Francisca Stoenescu, din partea UAR. Selecţia tuturor lucrărilor expuse a fost făcută de criticul de artă Ruxandra Garofeanu, prof. dr. arh. Aurelian Trişcu şi criticul de artă Pavel Şuşară.

La vernisaj s-a dezbătut modul în care se transmite generaţiilor următoare această parte a creaţiei arhitecţilor. Curatorul Ruxandra Garofeanu a povestit despre surpriza unei persoane ce cumpărase un dulap în care, întâmplător, a găsit 800 de lucrări ale lui G. M. Cantacuzino. Universitatea Naţională de Artă a pus la dispoziție tablouri ale lui Horia

Teodoru care provin dintr-un fond ce numără peste 100 de lucrări ale arhitectului. În timp ce exponatele semnate Paul Smărăndescu, Gheorghe Simotta, Nicolae Cucu sunt din arhiva Uniunii Arhitecților din România.

Arhitectul Şerban Sturdza i-a invitat pe arhitecţi să ia în considerare repetarea unei astfel de acţiuni. „Expoziţia foloseşte o resursă neglijată, partea personală a arhitecturii. Desenele sunt mărturia modului în care proiectul a apărut. Privim volumele pe stradă, dar nu ne gândim la complexitatea celui care stă în spatele lor. Este absolut necesară multiplicarea acestei expoziţii. Uniunea Arhitecţilor are deja un fond important de schiţe, desene, picturi, dar acesta poate fi îmbogăţit. Ar trebui ca fiecare dintre noi să se gândească la cumularea acestui patrimoniu, risipit în birourile fiecăruia, într-un viitor Muzeu al Arhitecturii. Ar trebui să fim conştienţi că, dispărând aceste lucruri, vom pierde şi o latură a meseriei noastre.”

„Avem aici mărturia unei supape de alinare sufletească a arhitecţilor din timpul comunismului. Aşa am făcut şi eu începând din 1982. Am găsit în acuarelă o modalitate de a rezista indicaţiilor, care veneau ca o lavă în Institutul Proiect Bucureşti, unde am lucrat”, a adăugat arhitectul Gheorghe Leahu.

Comments

comments

Powered by Jasper Roberts - Blog