RDW

CORNELIU BABA – Desemnurile unui pictor

POSTER_BABA_A3_03.11.2014

Vernisaj: marţi, 25 noiembrie 2014, orele 18.00

Durata: 26 noiembrie 2014 – 11 martie 2015

Locul: Muzeul Colecţiilor de Artă (Calea Victoriei nr. 111)

Program de vizitare: sâmbătă – miercuri, 10.00 – 18.00

Tarif: 10 lei

Gratuit: prima miercuri din fiecare lună

 

Muzeul Naţional de Artă al României vă invită marţi, 25 noiembrie 2014, de la orele 18.00 la vernisajul expoziţiei CORNELIU BABA. Desemnurile unui pictor, deschisă în perioada 25 noiembrie 2014 – 11 martie 2015 la Muzeul Colecţiilor de Artă (Calea Victoriei nr. 111).

Accesul la vernisaj se face exclusiv pe bază de invitaţie. Presa interesată de eveniment este rugată să se acrediteze prin e-mail la comunicare@art.museum.ro sau la telefon 021.314.81.19.

Expoziţia CORNELIU BABA. Desemnurile unui pictor cuprinde o sută treizeci de lucrări de grafică din colecţia soţiei artistului, Constanţa Baba, realizate în diferite tehnici (creion, tuş, beitz, acuarelă, tempera şi pastel). Expuse în premieră, lucrările sunt reprezentative pentru creaţia unuia dintre cei mai importanţi pictori români moderni: „Astă seară am făcut două desemnuri după model. Mai multe, multe de tot trebuiesc, mâna să nu se odihnească niciodată.” (Corneliu Baba)

Expoziţia este structurată în jurul unor teme recurente în arta lui Corneliu Baba, dintre care se remarcă seriile de portrete ale unor personalităţi de seamă din cultura românească (Mihail Sadoveanu, 1951 şi Tudor Arghezi, 1960), ale soţiei sale (Soţia artistului, 1957) şi autoportretele artistului (Autoportret, 1984). Complexitatea psihologică a personajelor, care transpare dincolo de marginile desenului, este o dovadă a faptului că autorul a fost un subtil cunoscător al sufletului uman, un maestru al genului. Maniera de realizare a portretelor este asemănătoare tablourilor lui Rembrandt, prin folosirea frecventă a clarobscurului şi a compoziţiilor somptuoase (Pieta, 1983 şi Pieta-studiu pentru Golgota, 1982).

Corneliu Baba a desenat şi peisaje care evocă spaţii culturale cu rezonanţă, dar şi compoziţii dramatice (ciclurile Spaima şi Regele nebun). Ilustrând teme obsesive, lucrările au puternice accente expresioniste şi pot fi considerate o meditaţie metaforică asupra condiţiei umane. Variata creaţie a lui Corneliu Baba include şi o serie de nuduri (Nud, 1977), compoziţii cu arlechini (Familie de arlechini, 1970) şi ilustraţie de carte („O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale, „Mitrea Cocor” de Mihail Sadoveanu), atestând preocuparea continuă a artistului pentru înnoirea modalităţilor de expresie a desenului.

Corneliu Baba (1906 – 1997) a urmat cursurile Facultăţii de Litere şi Filosofie din Bucureşti şi ale Academiei de Arte Frumoase din Iaşi, avându-l drept profesor pe Nicolae Tonitza. Ulterior, a îmbrăţişat o bogată cariera academică la catedra de pictură din cadrul Institutului de Arte Plastice ,,Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, unde a format multe generaţii de artişti.

Comments

comments

Leave A Comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by Jasper Roberts - Blog