RDW

MOLDOVA / Cité de la musique – Lisabona, Portugalia

stud.-arh. Denis Andreea Roman | îndrumător: prof. univ. dr. arh. Virgiliu Onofrei

Terenul este amplasat pe malul drept al râului Tejo, în apropierea zonei Belem, un nucleu al oraşului într-o fostă zonă pescărească a Lisabonei, actualmente dezactivată. Amplasamentul prezintă o serie de valenţe unice în Lisabona, datorită deschiderii către ocean, fiind zona din care Henric Navigatorul, Vasco da Gama şi alţi pionieri portughezi au plecat să exploreze necunoscutul.

Zona a fost amenajată pentru a putea satisface cerinţele impuse de funcţiunea maritimă. Ulterior au fost construite Şcoala Portugheză de Marină, Direcţia operaţională a zonei Pedroucos, Direcţia generală a Ministerului Marinei, Şcoala secundară din Belem şi Alges. Construcţia centrului de cercetare Champalimaud reprezintă punctul de plecare în reamenajarea urbanistică. Astfel, au fost făcute o serie de studii menite să genereze ideile structurante pentru dezvoltarea zonei.

Prin proiectul propus se urmăreşte deschiderea acestei zone care până acum a fost inaccesibilă cetăţenilor şi transformarea ei într-o arie publică majoră echipată cu programe care să pună în valoare dialogul dintre oraş şi râu. Succesul reamenajării urbane a zonei Oriente prin construirea Expo ’98 a confirmat direcţia pe care trebuie să o adopte autorităţile în privinţa fostelor zone portuare. Strategia zonei urmăreşte:

• afirmarea Lisabonei în plan internaţional;

• valorizarea identităţii Lisabonei ca oraş multicultural;

• sustenabilitate.

În abordarea urbanistică a zonei s-a urmărit relaţionarea propunerii cu trama existentă şi deschiderea întregii zonei către râu, în vederea creării unui spaţiu public relaţionat cu apa. A fost întregită relaţia cu oraşul, parcursul pietonal care porneşte de la Podul 25 Aprilie având ca punct terminus piaţa Cidade da Música.

Din punct de vedere volumetric am accentuat piaţa care face legătura cu centrul de ştiinţe şi piaţa care se dezvoltă în legătură cu Cidade da Música. Parcursul păstrează în permanenţă contactul cu energia şi dinamica apei.

Ansamblul se compune după direcţiile principale ale sitului către oraş, către râu  şi către ocean. Soluţia se vrea a fi o poartă deschisă către lume, care, prin intermediul sunetului şi al muzicii, să unească oraşul Lisabona cu celelalte centre culturale ale lumii.

Compoziţia este determinată de un parcurs ascendent în jurul sălii principale de concerte, care pornește de la cota ±0,00 şi se încheie printr-o belvedere la cota +16 m, deschisă către simbolurile oraşului, Podul 25 Aprilie şi statuia Christo Rei. Sala de concerte este detaşată de restul volumului, forma  elipsoidală evocând simbolul creaţiei – oul – punctul de plecare al teoriilor cosmogonice.

Funcţiunile majore ale complexului sunt bine definite din punct de vedere formal şi compoziţional, fiind caracterizate prin materialitate; este vorba despre partea educativă şi de cercetare şi despre partea creativă – de spectacol. Întreaga compoziţie este subordonată sălii de concerte.

 

Comments

comments

Powered by Jasper Roberts - Blog