RDW

Grădina Raum Locul care mereu se schimbă, şi noi odată cu el…

Ansamblu noaptea © Echipa Raum

Ansamblu noaptea © Echipa Raum

În spatele agitaţiei din spaţiul străzii, într-un cartier rezidenţial al oraşului, se ascunde un lăcaş în faţa unei case vechi, anunţat de o poartă de sticlă, pe lângă care s-ar putea să treci fără să o remarci din cauza prezenţei sale discrete. Acest lucru e datorat calităţilor sticlei, care preia din materialitatea locului prin transparenţa sa, primeşte lumină şi culoare, lucru care a fost căutat de echipa biroului, a cărei intervenţie se inserează încet şi nebăgată în seamă în ţesutul urban. Curtea se descoperă doar celor care o caută înadins, a celor care o caută dincolo de gardurile oamenilor şi afişele din stradă. Toate lucrurile parcă se aşază la locul lor în curte, mineralizarea terenului prin folosirea unui pietriş mărunt şi a pietrei de calcar e acoperită de o vegetaţie abundentă şi de copaci înalţi şi vechi ce creează un univers propriu, o impresie de detaşare faţă de restul oraşului. Această senzaţie e accentuată de prezenţa machetelor şi a obiectelor personale, curtea fiind rezultatul viziunii noastre despre lume, locul „unde împărtăşim căutările noastre cu alţii”.

Primul obiectiv propus în amenajarea curţii a fost obţinerea unui spaţiu de extensie a celui interior, unde este spaţiul de lucru, exteriorul devenind o completare, mai ales în timpul sezonului cald, un spaţiu de relaxare pentru echipă, loc de întâlnire cu clienţii, loc de popas, joacă şi contemplare a lucrurilor firii pământeşti, un spaţiu pentru arhitecţi, client, trecători, alţi oameni, aflat la limita permeabilă dintre spaţiul public şi cel privat.

Grădina este văzută de noi, „locuitorii ei”, ca un spaţiu de joacă, un teatru experimental unde folosim materiale mai puţin uzuale, pe care le-am reutilizat sub filtrul gândurilor noastre. Locul devine gazda unui experiment cu obiecte şi materiale deja prezente la faţa locului şi cu altele ce vor apărea pe viitor, totul fiind în continuă schimbare în funcţie de loc, stare, oportunităţi, materiale noi. Cele folosite în prezent provin din mai multe surse: rămase de pe şantier – deşeuri de sticlă reciclate, pietre, piese de lemn şi materiale primite din alte părţi: donaţii de calcar monolit, folosite în configuraţii date de loc şi de dimensiunile lor așa cum au fost puse la dispoziţie.

„Joaca cu materialele” constituie un fundament al practicii în afara biroului care ne ajută să folosim adecvat materialele şi, în acelaşi timp, educă trecătorii, clienţii pentru a vedea altceva decât ceea ce au citit în revistele obişnuite. Prin expunerea la intemperii şi neprotejarea lor se poate observa modul de comportare a materialelor, felul în care ele sunt asamblate şi cum suportă ele succesiunea evenimentelor, lucruri care se învaţă şi se aplică în proiecte. Grădina este locul unde timpul îşi face simţită prezenţa cu bune şi rele.

Prin combinaţii de texturi şi adaptări ale materialului am obţinut mai multe tipuri diferite de mobilier: corpuri pentru expunerea machetelor,o jardinieră, bănci de şedere şi o poartă, care datorită greutăţii considerabile nu pot fi mutate uşor. Băncile sunt alcătuite din bucăţi mari de calcar alb care constituie baza principală, peste care s-a aşezat o bucată din lemn masiv ce realizează o şedere confortabilă, iar în acelaşi timp asigură protecţia pietrei împotriva intemperiilor, care în mod normal sub acţiunea ploii şi a zăpezii s-ar degrada. Jardiniera este un element masiv care delimitează intrarea în birou, obligându-te să o ocoleşti, şi constituie un strat de separare de la spaţiul străzii la spaţiul intim al casei. Un element atipic care marchează intrarea în grădină este poarta de intrare care ne-am dorit să fie o combinaţie între vechi şi nou, în armonie cu casa veche, cu grădina, dar în acelaşi timp să poată vorbi despre perioada în care ne aflăm acum din punct de vedere al tehnologiei folosite. Ea este realizată dintr-un cadru recuperat de fier vechi, de culoare arămie, peste care timpul şi-a lăsat amprenta, elemente ce constituie suportul principal pentru sticla lipită care e partea plină a porţii. Elementul dual al porţii este dat de modul în care ea reacţionează la mediul înconjurător în funcţie de lumină: dinspre stradă se metamorfozează cu mediul înconjurător şi abia dacă o observi, iar în interiorul curţii devine elementul principal de interes datorită luminii puternice pe care o primeşte din exterior. Un detaliu inedit al porţii este folosirea pe post de clanţă a unei pietre, care din exterior anunţă mineralitatea spaţiului şi vine în contact direct cu simţurile oamenilor prin atingere.

Un alt loc în care am încercat să vedem modul de comportare a materialelor este o curte mică, ascunsă în spate, ce are un copac în interiorul ei, unde am experimentat cu diferite elemente orizontale şi verticale din lemn, obiecte din lemne, lăsând umiditatea şi vegetaţia să îşi facă simţită prezenţa fără să încercăm a le opri pentru a vedea cum se comportă materialul.

O ultimă utilizare a grădinii, apărută în urma nevoilor biroului, este depozitarea machetelor care nu mai încăpeau în spaţiul de lucru, dat fiind numărul lor, machete pe care am preferat să le expunem şi să le arătăm oamenilor. În felul acesta, machetele au fost scoase în grădină şi le-am asigurat protecţia prin înglobarea într-o cutie de sticlă, care asigură o vizibilitate bună, dar le şi protejează împotriva zăpezii şi umidităţii. Soclul cutiilor de sticlă este alcătuit din piatră de calcar sau din bucăţi de sticlă lipite. Expunerea machetelor şi a altor obiecte: cioplite în lemn, piatră, abundenţa elementului vegetal şi prezenţa celor 12 pisici care trăiesc lângă grădină personalizează locul, îi dau o atmosferă specifică şi un plus de identitate.

Grădina este şantierul propriilor noastre gânduri în care ne concretizăm căutările, locul de contemplare, al dialogului materiei cu timpul, unde trecerea anilor este simţită, locul de găzduire a căutărilor noastre, ce e mereu în schimbare şi noi odată cu el, locul în care încercăm să găsim un sens cuprinzător al lumii.

Amplasament: Strada Octavian Goga, nr.4, Cluj-Napoca

Autori arhitectură: Alexandru Mociran, Alexandru Stoica, Radu Mărginean, Horațiu Dicoi, Virgil Mihuț, Vlad Cărăbaș, Andrei Köves, Horațiu Răcășan, Gabriel Răcășan

Structuri: dr. ing. Dan Turda

Comments

comments

Leave A Comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by Jasper Roberts - Blog