Urbanism derogatoriu – un pas mic pentru deputați, un pas uriaș pentru interese private ilegitime

15.10.2012

București, 15 octombrie 2012. Ordinul Arhitecților din România se opune amendamentelor propuse în Parlamentul României în vederea modificării proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2011 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul. O.A.R. consideră că amendamentele propuse în Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic din Camera Deputaților întorc legislația privind urbanismul înainte de anul 2008, când erau permise derogări substanțiale de la caracterul reglementat al unei zone prin Planul Urbanistic General.

Situația anterioară anului 2008 a adus mari prejudicii dreptului de proprietate, prin nerespectarea prevederilor PUG – ului adoptat de consiliile locale și, drept urmare, prin crearea unor dezechilibre teritoriale. De asemenea, a determinat dezvoltarea incoerentă a orașului, alterarea imaginii localităților și agresarea zonelor protejate, suprasolicitări ale infrastructurii, nesiguranță a investițiilor.

Amendamentele invocate de OAR ca fiind inoportune au fost inițiate de Antonella Marinescu și de Eduard Martin, ambii deputați PSD de Constanța. În abordarea acestor modificări, O.A.R. semnalează absența fundamentului profesional (a studiilor, a statisticilor) și nerespectarea principiilor europene ale dezvoltării teritoriale și urbane durabile la care România a aderat. Aceste amendamentele au primit votul Comisiei în ședința din 9 octombrie a.c., însă în lipsă de cvorum, deoarece reprezentanții PDL s-au retras de la dezbateri. Promulgarea acestor modificări va duce la slăbirea rolului administrației și la încurajarea speculei imobiliare. În plus, amendamentele destructurează concepția de amenajare si gestiune a teritoriului

Motivele invocate de inițiatorii amendamentelor au fost vechimea considerabilă a regulamentelor de urbanism și dorința de a atrage investitori. Dar modificările propuse tind spre reinstaurarea generalizării urbanismului derogatoriu de dinainte de anul 2008, un mediu propice pentru specula imobiliară. O adevărată revigorare a pieței imobiliare are loc prin creșterea calității mediului construit și prin întărirea rolului administrației publice, de garant al respectării interesului public.

Legislația din urbanism trebuie modernizată pe baza unor principii solide și nu prin amendări conjuncturale care, sub pretextul flexibilizării, conduc la neplanificare. Administrațiile trebuie să devină garantul sustenabilității dezvoltării prin arhitecții șefi, departamente proprii de planificare și comisii tehnice”, a subliniat arh. Șerban Țigănaș, președintele Ordinului Arhitecților din România.

Pentru atragerea investitorilor serioși e nevoie de constanța legislației în domeniu (o păstrare cât mai amplă a prevederilor O.U.G. 7/2011), de valoarea mediului construit și de predictibilitatea prezervării acesteia (o limitare fermă a derogărilor din zonele cu o calitate arhitecturală crescută).

În aceste condiții, Ordinul Arhitecților din România protestează împotriva formei O.U.G. nr. 7/2011 rezultate în cadrul Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, în lipsa unei consultări publice în interiorul breslei, cu instituțiile ce reglementează domeniul sau cu societatea civilă. De asemenea, îi solicită Președintelui României o analiză atentă a argumentelor aduse de profesioniști împotriva amendamentelor propuse și retrimiterea legii spre dezbatere în Parlament, în cazul votării acesteia în plenul Camerei Deputaților.

______________________________________

DEPARTAMENTUL DE COMUNICARE 15 OCTOMBRIE 2012

AMENDAMENTE PROPUSE DE OAR,

RESPINSE DE COMISIA DE ADMINISTRAȚIE

Decizia Comisiei va avea un impact negativ asupra orașelor, mai cu seamă în zonele cu o calitate arhitecturală crescută și va conduce, în cele din urmă, la scăderea valorii de piață a zonelor în care se va interveni. Acest efect va fi întărit de ponderea însemnată ce poate fi obținută ca derogare de la maximul Coeficientului de Utilizare a Terenului reglementat prin documentația de urbanism anterioară (20%, deci o cincime din volumul clădirii). Nici zonele construite protejate nu sunt ferite de posibilitatea realizării de PUZ-uri pe fragmente din acestea care să deroge cu 20% din CUT maximum (v. art. 32, alin. 10).

Motivul formulării acestei derogări, invocat de Comisie, a fost că ea încearcă să rezolve problema unor mici extinderi ale clădirilor existente. Ordinul Arhitecților din România consideră că, pentru astfel de cazuri, derogările de 20% din CUT maxim reglementat sunt supraestimate (un procent mai apropiat de realitate fiind probabil 10%).

AMENDAMENTE PROPUSE DE MEMBRI AI COMISIEI, RESPINSE DE OAR

Observații. Prin înșiruirea de situații, aproape întreaga localitate poate fi supusă unor asemenea derogări. Amendamentul folosește expresii nedefinite prin lege (parcuri tehnologice, parcuri comerciale), iar prin expresia “altele asemenea” îl generalizează în mod excesiv. Este de observat că nu orice supermagazin sau alăturare de clădiri de birouri trebuie considerate un obiectiv pentru oraș, care să justifice o derogare nelimitată a CUT-ului.

Înțelegem necesitatea ca pentru unele zone aflate în proprietatea statului (de ex. unități militare care nu mai sunt folosite), reglementate prin planuri urbanistice învechite cu indicatori urbanistici scăzuți, în noile condiții, ce vizează absorbția de fonduri europene pentru realizarea de obiective de utilitate publică, o astfel de derogare să fie necesară. OAR propune Comisiei Camerei Deputaților ca prevederile unui astfel de articol (care să pornească de la „interesul public”, și nu de la un vag „interes economic”) să intre în vigoare numai după publicarea unor Norme Metodologice care să stabilească aplicabilitatea lui.

Observații. Potrivit modificărilor operate în Anexa 1, avizul Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului nu mai este necesar pentru aprobarea documentațiilor de urbanism referitoare la zonele protejate (a se subînțelege că acest fapt este valabil și pentru zonele de protecție monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului mondial, deși prevederile OG 47/2000 nu au fost abrogate).

S-a constatat un număr însemnat de planuri urbanistice aprobate în lipsa figurării zonei construite protejate sau a zonei de protecție a unui monument istoric, deși aceasta exista. Având în vedere faptul că respectiva omisiune, în unele cazuri, se făcea alături de lipsa unui aviz de specialitate și avea urmări asupra obiectivelor ce ar fi trebuit protejate, OAR a propus ca lipsa figurării zonei protejate să invalideze procedura de avizare a documentației de urbanism. Amendamentul a fost respins.

__________________________________

Departamentul de comunicare 15 octombrie 2012