„Esentele realitatii” / „The Essences of Reality”, Expozitie contemporana est-europeana

07.11.2013

Muzeul National Brukenthal

Str. Tribunei nr. 6, Sibiu, Romania

Vernisaj: Vineri 8 noiembrie 2013, 15.00

Durata expozitiei: 08.11.2013 – 08.01.2014, miercuri-duminica 10.00 – 18.00

Artisti

(H) GYORFFY Laszlo | HERMAN Levente | MISETICS Matyas (H)

(RO) Radu BELCIN | Francisc CHIUARIU | Flavia PITIS | Bogdan RATA (RO)

Curatori

(H) Borbala Kalman

(RO) Cosmin Nasui

Context

The Essences of Reality este un proiect de expozitie initiat in 2012 de galeriile private Varfok Galleria (Budapesta, Ungaria) si Nasui colectie & galerie (Bucuresti, Romania) avand ca scop prezentarea a varii abordari artistice contemporane pe scenele actuale din Europa Centrala si de Est. Proiectul a pornit de la prezentarea a 4 artisti romani si 3 unguri, prezente care au reflectat tendinta artistica specifica din regiune, atat din punct de vedere traditional cat si contemporan.

Concept

Structura expozitiei ofera oportunitatea mai multor interpretari ale realitatii folosind diverse materii si medii, fiecare abordare devenind o formulare vizuala a unor problematici esentiale.

Esenta, esential, substantial: cum poate cineva simti realitatea? Dintre numeroasele segmente de realitate, cate si cum poate cineva sa interpreteze? Sau poate vorbim de un singur tip de realitate?

Un denominator comun al conceptului acestei expozitii, prezentand artisti romani si unguri contemporani, prezinta lucrari care formuleaza atitudini despre trecut si identitate. Putem spune ca este o vedere in sectiune in Europa de Est care se desface in fata privitorilor, invitati astfel sa compare si sa cantareasca diversele realitati prezentate.

Artistii

Elementul determinativ din lucrarile lui Radu Belcin (1978, Brasov / RO) este jocul dintre lumini si umbre, acel chiaroscuro in care artistul plaseaza figurile si obiectele, astfel dandu-le noi si neasteptate semnificatii. Identitatea picturala a personajelor sale, care nu au nici personalitate nici trasaturi, ramane o dilema. Dar tocmai aceasta dilema indica o cautare continua, o trasatura esentiala a noilor realitati.

Una din cele mai noi serii ale lui Francisc Chiuariu (1966, Sibiu / RO) surprinde individul intr-un spatiu comun, colectiv, unde acesta este captiv prin propria rutina si unde „consuma” spatiul din jurul sau. Artistul foloseste cerneala tipografica si ulei pe un material special numit backlit, iar aceste materiale si suporturi permit realitatii sa se „descompuna” in mai multe layere, astfel sugerand dezintegrarea sau disolutia individului si individualitatii intr-o realitate colectiva.

Corpul uman nu poate lipsi din lucrarile lui Laszlo Gyorffy (1976, Budapesta / H): acestea prezinta de obicei bucati dintr-un trup uman mutant, plasate in scenete grotesti, care au o viata de sine statatoare. In sculptura, capetele care se auto-digera si se descompun reprezinta una dintre acele secvente de realitate a lui Gyorffy, in timp ce in desene parti de corp leviteaza intr-un „nimic” care ne face sa punem intrebari asupra existentei noastre si a intelesului ei.

Motivele determinante ale unora dintre recentele serii ale lui Levente Herman (1976, Targu Mures / RO) prezinta un tip de inconografie personala a artistului. Lucrarile sale nu aspira sa fie o reprezentare realista a realitatii, ci ofera o viziune a unei alte lumi, impregnata cu memorii. Iar daca personajele sale iau o forma umana, privitorul picturilor sale va intalni doar haine plutind ca niste fantome, emanand o forta neasteptata de pe suprafetele moncrome care permit devoalarea unei esente ascunse.

Un element de baza in fotografiile lui Matyas Misetics (1982, Budapest / H) este lumina, lumina artificiala. Lucrarile lui pornesc de la intuneric si doar sursele de lumina agreate de artist vor pune in evidenta anumite figuri sau scene. Desi alienarea omului si calitatea relatiilor sale sunt topicuri recurente in lucrarile lui Misetics, esentiala pentru artist apare investigarea unor noi posibilitati de modelare a luminii – „photo-graphing”- pentru ca doar prin iluminari speciale si neasteptate se pot revela noi layere ale realitatii.

Lucrarile Flaviei Pitis (1978, Fagaras / RO) nu prezinta realitatea, ci urmaresc sa transplanteze in prezent ceea ce lipseste din realitate. Pitis isi prezinta subiectele in mod izolat, astfel obligandu-le sa se confrunte cu propria solitudine. Intunecimea din lucrarile sale poate fi interpretata ca un echivalent al imaterialului, in timp ce umbrele abia schitate sugereaza ceva indefinit, poate o prezenta misterioasa. Picturile sale transmit liniste si sensibilitate, desi sunt angrenate active in cautarea identitatii generatiilor viitoare.

Bogdan Rata (1984, Baia Mare / RO) exploreaza un post-umanism inovativ, cu ajutorul unor forme genetice preluate din anatomia umana. Rata recreeaza si multiplica aceste forme si le ofera noi vieti in noi „corpuri”, care apar astfel ca fiind iesite din laboratoare experimentale. Elaborarea industriala a sculpturilor sale se refera la o infirmitate contemporana, i.e. la estomparea individualului (si a personalitatii) iar culorile vii si puternice folosite sugereaza folosirea contemporana a corpului ca pe un obiect de jucarie.

Aceste abordari si tendinte devin chei de intelegere a unor problematici esentiale ale realitatii / realitatilor inconjuratoare, uneori soptind alteori vociferand, dar tot timpul invitand privitorul sa descopere si sa inteleaga compozitii artistice neobisnuite.

Va urma

Expozitia din Budapesta, urmata de cea de la Muzeul Brukenthal din Sibiu, va continua in Europa Centrala si de Est, cu prezentarea unor artisti polonezi si cehi in perioada 2014-2015. Institutele Polonez si Ceh din Romania deja sustin acest proiect.