Călători prin manuscris - Expoziție în cadrul programului Brâncoveanu@MNAR

11.06.2014

Durata: 17 mai – 31 august 2014

Locația: Muzeul Național de Artă al României, parterul Galeriei Naționale (Calea Victoriei 49-53)

Program de vizitare: miercuri-duminică, 11.00-19.00

Tarif: 10 lei întreg (include cinci vizite în expoziție și o vizită în Galeria Națională)

Gratuit: în prima miercuri a fiecărei luni

Muzeul Național de Artă al României are plăcerea să vă invite să vizitați expoziția Călători prin manuscris, deschisăpână pe 31 august 2014 la parterul Galeriei Naționale. Înscrisă în programul Brâncoveanu@MNaR, derulat de muzeu pe parcursul Anului Brâncoveanu, expoziția aduce în prim-plan un liturghier brâncovenesc, cu o bogată decorație pictată,despre care se presupune că a aparținut voievodului martir.

Printr-o scenografie atent construită puteți parcurge un labirint inspirat de traseele sinuoase ale monogramelor și literelor miniate din manuscris, la capătul căruia este expus prețiosul obiect.

Ineditul expoziției constă în faptul că puteți vedea în fiecare zi o altă filă a manuscrisului, care face parte din Tezaurul cultural național. Biletul de intrare include cinci vizite în expoziția Călători prin manuscris și o vizită în Galeria Națională până la data de 31 august 2014.

Liturghierul lui Constantin Brâncoveanu, redactat și miniat în urmă cu peste 300 de ani, este unul dintre cele mai valoroase manuscrise păstrate în România. Acesta cuprinde textul în limba greacă al celor trei liturghii, care reprezintă esența serviciului divin al Bisericii Răsăritene: Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, cea a Sfântului Vasile cel Mare și a Sfântului Grigorie cel Mare, numit și Dialogul. Deși nu poartă nicio mențiune cronologică explicită, manuscrisul poate fi datat, în funcție decele două modele de filigran ale hârtiei, între anii 1693 și 1697.

Una dintre particularitățile manuscrisului este că numele voievodului apare adesea în corpul rugăciunilor de pomenire și în monogramele pictate cu aur ce decorează pe margini anumite file. Acestea din urmă caligrafiază titulatura oficială a lui Brâncoveanu: Ioan Constantin voievod. Monogramele din corpul manuscrisului indică măiestria caligrafului și faptul că se adresau aproape exclusiv unui cititor cu o educație specială.

Mesajul liturghiilor este tradus în imagini prin elemente vegetale și zoomorfe. Vrejuri savant împletite, fructe și flori, păuni și dragoni, lei, șerpi, iepuri sau miei, păsări calandrinon ori chiar încercări timide de a surprinde chipuri de unicorni compun o lume incitantă pentru cititorul contemporan.