Ingeniozitate, comunitate și tehnologii avansate: experiența românească la FAB10 Barcelona
24.07.2014
Experiența școlii Parametrica [digi fab school] și a celor patru prototipuri participante la cel mai mare eveniment de fabricație digitală devine relevantă pentru comunitatea românească de design, în sensul confirmării potențialului acesteia din urmă și a afirmării într-un context internațional.
Totul este ciclic. De la obiectele și produsele realizate în manufacturi, la cantitățile mari de produse de același fel, în perioada industrializării, ne întoarcem ușor către unicat. Însă, de data aceasta, prin tehnologia avansată: software inteligent și mașinării delicate cu denumiri ingenioase (Grasshopper, Rhino, 3D printer MakerBot etc.) care transpun ușor și cu precizie un concept în formă fizică. Hub-uri creative fac ca totul să se întâmple accelerat punând specialiști cu pregătiri radical diferite să tragă la aceeași barcă, iar producția se mută la consumatorul final. Experimentul devine colaborativ, impactul este la nivel de comunitate, iar puterea trece la individ, la consumator.
Astfel poate fi descris conceptul care stă în spatele celui mai impunător eveniment de fabricație digitală FAB10, desfășurat între 2-8 iulie 2014 în Barcelona. Timp de o săptămână s-au întâlnit într-un cadru interactiv peste 500 de antreprenori makers și fabbers[1], căci așa își spun specialiștii fabricației digitale. Acesta este, de asemenea, și conceptul din spatele participării școlii Parametrica [digi fab school] cu cele patru prototipuri: Wavics 3.0, The Triangulator, Exoskeleton Dress și Hands Off Skirt. Realizate de tineri experți români, designeri, programatori sau arhitecți, și concepute în cadrul workshopurilor experimentale gândite de școală sub atenta supraveghere a profesorilor școlii, prototipurile cu exprimare diferită s-au încadrat perfect într-un peisaj care a reunit echipe performante de specialiști din întreaga lume. Incepând cu proiectele Exoskeleton Dress (designer Andrei Moldoveanu) și Hands Off Skirt (designer Diana Giurea), expoziția creativă românească a surprins prin concept și prin punerea în practică.
Wavics 3.0[2] a explorat interactivitatea și jocul cu utilizatorul prin intermediul a 615 mini-oglinzi, răspunzând în timp real la întrebarea “Cine este cea mai frumoasă din lume?” nu doar din țară. “Conferințele Fab Lab sunt niște motorașe de răspândire a inovațiilor în materie de fabricație digitală cu un format foarte particular. Fiind printre expozanții din cadrul unui eveniment care se învârte în jurul workshopurilor educative, ne-am bucurat de foarte mare interes din partea participantilor și vizitatorilor, care ne-au făcut să simțim că ne aliniem cu tendințele internaționale din domeniul designului experimental, fabricat digital. Ei ne-au ajutat să descoperim în proiectele noastre că inspiratia creativă este cea care folosește la maximum de potențial noile tehnologii de producție, care, prin flexibilitatea lor, pot materializa proiecte din cele mai inedite.” Ina Leonte, echipa Aditiv[3], arhitect ZEST Collective.
Prototipul The Triangulator, care a plecat de la o singură jachetă-experiment, la FAB10 a ajuns mult îmbunătățit propunând o jachetă pentru bărbați, o jachetă pentru femei, două perechi de pantofi și incluzând suprafețe de tip oglindă, de data aceasta cu ajutorul plăcuțelor metalice de la Cressent. “M-a surprins mulțimea prezentă la târg – de la profesioniști și împătimiți ai designului computațional, la participanți care nu aveau nicio legătură cu arhitectura, mulți din domenii adiacente. La unul dintre workshop-uri (Plug and Wear) despre designul textil în simbioză cu senzori Arduino, m-a impresionat că se promova ideea că designul computațional a ajuns la un punct în care arhitecții nu trebuie să se mai limiteze la un singur domeniu ori la o singură abordare. FAB10 a venit ca o completare firească a workshop-ului Architecture in Fashion, ediția 3, în cadrul căruia am descoperit cât de dificil este să creezi un prototip fizic, care să fie plăcut estetic, dar și funcțional, în ciuda faptului că procesul digital pare să decurgă fără nicio problemă. Cred că instalațiile mele preferate din cadrul FAB10 au fost Wavics 3.0, Candy Project, cu scopul de a demonstra calitățile unui material cu un minim de structură, pinball-ul digital și interactiv creat de Chinos International sau foarte realistul Slider Robot.” Lidia Rățoi, echipa The Triangulator (compusă din Larisa Rățoi, Lidia Rățoi, Alexandru Opriță și Ida Chiatante).
Pentru echipa Parametrica [digi fab school][4] aceasta este prima invitație internatională, un prim rezultat al unei viziuni pe termen lung și o confirmare a poziției de potențial hub creativ, prin suportul susținut pentru comunitatea de tineri designeri, arhitecți și specialiști în noile tehnologii.
Suportul producătorilor precum Cressent, dar și al altor antreprenori implicați în această industrie, precum Robofun sau Kaustik este binevenit, necesar si normal. Cu ajutorul acestora prototipurile participante, dar și altele rezultate în urma workshopurilor urmează a fi expuse la viitoare expoziții și evenimente.
1 Specialiști ai noilor tehnologii, artizani, fabricanți, producători, programatori, designeri
[2] Experiența proiectului poate fi vizionată și pe Youtube la: http://www.youtube.com/watch?v=RwiTGISimqA
[3] Echipa Aditiv este o formată din Ina Leonte, Andrei Mitișor, Aostăcioae Mihai și Irina Ilie
[4] Echipa școlii este formată din Diana Nitreanu, arhitect Laboratorul de Arhitectură; Arian Hakimi Nejad, arhitect ZAHA HADID Architects; Cristina Stroe, arhitect Laboratorul de Arhitectură; Laurențiu Stănescu, arhitect Laboratorul de Arhitectură. www.parametrica.ro, www.facebook.com/parametrica.ro