Atelierele regionale de formare De-a arhitectura, în septembrie în București, Timișoara, Sibiu, Cluj, Bacău și Constanța
18.08.2014
Luna septembrie este, de câțiva ani, debutul public al unui proces anual, plin de semnificație pentru viitorul orașelor în care trăim, la al cărui succes contribuie un număr impresionant de arhitecți din întreaga țară. Impactul pe care programul De-a arhitectura în orașul meu îl are asupra profesiei de arhitect reverberează în modul cel mai direct în societate, cu promisiunea unor efecte peste ani. Cum se întâmplă acest lucru? Anul acesta, 120 de arhitecți s-au angajat să joace rol de educator, model și inspirație pentru nu mai puțin de 2565 de elevi din clasele a III-a și a IV-a din școli generale din întreaga țară. Vreme de un an școlar, 120 de arhitecți ocupați își vor organiza timpul și mai bine pentru a face loc implicării lor în pregătirea și susținerea unei ore de curs pe săptămână, alături de cadrele didactice. Vor colabora strâns cu învățătoarele claselor, vor utiliza resursele didactice elaborate de Asociația De-a arhitectura, aprobate de Ministerul Educației, vor beneficia de sprijinul instituțional al școlilor și al Inspectoratelor Școlare teritoriale. Dar ei sunt cei care poartă mesajul unui mediu contruit de calitate spre copii, cei al căror entuziasm și dedicație poate să miște munți. Așa cum am văzut în anii trecuți, copiii înfloresc în mici cetățeni ai propriilor orașe, „înarmați” cu instrumente esențiale pentru acest rol, pornind de la descoperirea și înțelegerea mediului în care trăiesc, descoperind că orașul este făcut de oameni și că stă tot în puterea lor să îl schimbe spre bine. Cei mici exersează la scara clasei și a machetelor democrația participativă aplicată la spațiul public, însușindu-și elemente de cultură vizuală și informații de bază din domeniul arhitecturii.
Într-un astfel de proces, esențial este omul, cel care este sau devine îndrumătorul copiilor în această călătorie, și dinamica dintre cei doi coechipieri, arhitect și învățător. Pentru fiecare dintre ei, primul pas a fost înscrierea în program, dar construirea echipelor începe în septembrie în cadrul unor ateliere dedicate, organizate de Asociația De-a arhitectura, beneficiară a unei finanțări din partea Uniunii Arhitecților din România din Fondul „Timbrul Arhitecturii” în anul 2014”. Implicarea prestigioasei organizații a breslei în tocmai partea de formare a îndrumătorilor pentru cursul De-a arhitectura în orașul meu, alături de Ministerul Educației, de Inspectoratele Școlare Județene, de Casa Corpului Didactic, de Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității București, arată dorința arhitecților de a avea un rol activ în societatea de astăzi, implicat dincolo de granițele exercitării oneste a profesiei. Implicarea UAR face posibilă susținerea celor 8 ateliere regionale de formare a îndrumătorilor De-a arhitectura, în București (2 ateliere), Timișoara (2 ateliere), Sibiu, Cluj, Bacău, Constanța, în care aproximativ 210 participanți (lucrând în tandemuri arhitect - învățător) se vor familiariza cu rolurile pe care le vor juca pe parcursul anului școlar, cu conținutul și aspectele organzatorice ale cursului, vor ști să acceseze rețeaua de sprijin „de-a arhitectura”.
Atelierele sunt susținute de arhitecți și învățători care au experiența predării cursului în anii școlari trecuți, care, în cadrul unui atelier pregătitor organizat la Brașov în luna iulie, au pregătit împreună în cele mai mici detalii desfășurarea atelierelor regionale. Ei vor fi și purtătorii concluziilor dezbaterii din Brașov, la care au participat inspectori școlari de la nivel național și județean și profesori metodiști din București, Bacău, Cluj, Constanța, Iași, Neamț, Timiș, facilitatorii, cadrele didactice și arhitecții îndrumători de-a arhitectura, în care au schimbat informații privind programul educațional De-a arhitectura, au identificat căile și parteneriatele instituționale care vor putea asigura sustenabilitatea programului, inclusiv privind pregătirea îndrumătorilor.
Se deschid drumuri noi de colaborare între instituțiile din domeniul educației, structurile asociative ale breslei arhitecților, universități din domeniul științelor educației și cel al arhitecturii pentru a aduce în procesul educațional timpuriu elemente firești de cultură generală privitoare la mediul construit și la interacțiunea cu acesta, pentru a promova creativitatea, respectul, echilibrul și pofta de implicare activă în modelarea a ceea ce ne înconjoară.