Corneliu Baba - desemnurile unui pictor

20.11.2014

Vernisaj: marți, 25 noiembrie 2014, orele 18.00

Durata: 26 noiembrie 2014 - 11 martie 2015

Locul: Muzeul Colecțiilor de Artă (Calea Victoriei nr. 111)

Program de vizitare: sâmbătă - miercuri, 10.00 - 18.00

Tarif: 10 lei

Gratuit: prima miercuri din fiecare lună

Muzeul Național de Artă al României vă invită marți, 25 noiembrie 2014, de la orele 18.00 la vernisajul expoziției CORNELIU BABA. Desemnurile unui pictor, deschisă în perioada 25 noiembrie 2014 - 11 martie 2015 la Muzeul Colecțiilor de Artă (Calea Victoriei nr. 111).

Accesul la vernisaj se face exclusiv pe bază de invitație. Presa interesată de eveniment este rugată să se acrediteze prin e-mail la comunicare@art.museum.ro sau la telefon 021.314.81.19.

Expoziția CORNELIU BABA. Desemnurile unui pictor cuprinde o sută treizeci de lucrări de grafică din colecția soției artistului, Constanța Baba, realizate în diferite tehnici (creion, tuș, beitz, acuarelă, tempera și pastel). Expuse în premieră, lucrările sunt reprezentative pentru creația unuia dintre cei mai importanți pictori români moderni: „Astă seară am făcut două desemnuri după model. Mai multe, multe de tot trebuiesc, mâna să nu se odihnească niciodată.” (Corneliu Baba)

Expoziția este structurată în jurul unor teme recurente în arta lui Corneliu Baba, dintre care se remarcă seriile de portrete ale unor personalități de seamă din cultura românească (Mihail Sadoveanu, 1951 și Tudor Arghezi, 1960), ale soției sale (Soția artistului, 1957) și autoportretele artistului (Autoportret, 1984). Complexitatea psihologică a personajelor, care transpare dincolo de marginile desenului, este o dovadă a faptului că autorul a fost un subtil cunoscător al sufletului uman, un maestru al genului. Maniera de realizare a portretelor este asemănătoare tablourilor lui Rembrandt, prin folosirea frecventă a clarobscurului și a compozițiilor somptuoase (Pieta, 1983 și Pieta-studiu pentru Golgota, 1982).

Corneliu Baba a desenat și peisaje care evocă spații culturale cu rezonanță, dar și compoziții dramatice (ciclurile Spaima și Regele nebun). Ilustrând teme obsesive, lucrările au puternice accente expresioniste și pot fi considerate o meditație metaforică asupra condiției umane. Variata creație a lui Corneliu Baba include și o serie de nuduri (Nud, 1977), compoziții cu arlechini (Familie de arlechini, 1970) și ilustrație de carte („O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale, „Mitrea Cocor” de Mihail Sadoveanu), atestând preocuparea continuă a artistului pentru înnoirea modalităților de expresie a desenului.

Corneliu Baba (1906 – 1997) a urmat cursurile Facultății de Litere și Filosofie din București și ale Academiei de Arte Frumoase din Iași, avându-l drept profesor pe Nicolae Tonitza. Ulterior, a îmbrățișat o bogată cariera academică la catedra de pictură din cadrul Institutului de Arte Plastice ,,Nicolae Grigorescu” din București, unde a format multe generații de artiști.