Urbanism, antropologie urbană, animație socio-educativă și arhitectură pentru 75 de elevi bucureșteni
19.11.2014
Asociația Komunitas anunță desfășurarea componentei de educație urbană din cadrul proiectului ”Spații urbane în acțiune”, care se desfășoară în 5 instituții de învățământ din cartierele bucureștene Tei, Tineretului și Timpuri Noi.
Disciplina numită generic educație urbană/pedagogie urbană a fost concepută de membrii Asociației Komunitas în decursul ultimilor 4 ani și se bazează pe elemente interdisciplinare specifice mai multor domenii: antropologie urbană, urbanism, educație civică, arhitectură.
Scopul educației urbane este de a le dezvolta tinerilor curiozitatea față de oraș, de a le stimula ”privirea urbană” și o mai bună înțelegere a spațiului urban, a relațiilor sociale dintr-un oraș, de a încuraja implicarea civică, protejarea și îmbunătățirea spațiilor publice.
Istoria educației urbane în România începe în 2009, o dată cu primele proiecte experimentale ale Asociației Komunitas, adresate elevilor de școală generală și de liceu. Un moment important în derularea acestor inițiative îl reprezintă prima conferință de educației urbană pentru copii și adolescenți derulată în România, în anul 2011, sub coordonarea Asociației Komunitas.
Metodele de educație urbană și modulele prevăzute în cadrul proiectului ”Spații urbane în acțiune” sunt utilizate pe durata unui an școlar (octombrie 2014 – iunie 2015), fiind compuse din ateliere non-formale de lucru cu durata de 90 de minute. Atelierele sunt structurate în 4 module principale de lucru:
- Modul de antropologie și observație urbană
- Modul de urbanism participativ
- Modul de participare activă, prin realizarea unei intervenții de îmbunătățire a spațiului din curtea școlii/liceului
- Modul de anti-discriminare și animație socio-educativă
Instituțiile de învățământ în care se desfășoară atelierele de educație urbană sunt: Colegiul Național Mihai Eminescu, Colegiul Tehnic Petru Rareș, Școala Generală Nr. 100 Andrei Șaguna, Școala Gimnazială Nr. 31, Școala Gimnazială Nr. 79.
Componenta educațională vizează următoarele obiective specifice:
- implicarea activă a 75 de tineri în viața comunității (15 din fiecare școală / liceu selectate);
- crearea de unelte pentru ”empowermentul” elevilor în școala/comunitate/societate;
- implicarea elevilor într-un proces de redescoperire a cartierelor și reactivare a spiritului comunitar;
- aplicarea practică a noțiunilor de urbanism participativ, dezvoltare comunitară, educație civică.
Proiectul ”Spații urbane în acțiune” este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene, accesați www.eeagrants.org, www.fondong.fdsc.ro
Detalii suplimentare pe pagina de Facebook a proiectului si pe site:
https://www.facebook.com/spatiiurbaneinactiune
Asociația Komunitas este o organizație non-guvernamentală înființată în anul 2006 de un grup de tineri cercetători sociologi și antropologi, având la baza conceptul de științe sociale și educaționale aplicate. Proiectele noastre se bazează pe un demers coerent de acțiune socială și își propun să iasă din cadrul strâmt în care se manifestă de obicei științele sociale în România, punând accent pe dimensiunea aplicată a acestora, în paralel cu facilitarea înțelegerii anumitor noțiuni și mecanisme sociale în rândurile tinerilor și ale publicului larg.