Centru de educare diferențiată în municipiul Oradea
Proiect de diplomă:
Centru de educare diferențiată în municipiul Oradea
Stud.-arh.:
Georgiana Ciceo
Îndrumător:
Gheorghe Vais, Nicolae Socaciu
Facultatea de Arhitectură și Urbanism din cadrul Facultății Tehnice Cluj-Napoca
Centrul de educare diferențiată vizează copiii cu capacități intelectuale ridicate, într-unul sau mai multe domenii și constituie un cadru în care acești copii primesc șansa unei educații pe măsura capacităților lor, care să răspundă nevoilor acestora.
În România, în ciuda faptului că se estimează a exista un procent dublu de copii supradotați față de media globală (4% față de 2%) și a numeroaselor legi și recomandări naționale, europene și mondiale care sprijină înființarea de centre de acest fel, nu există încă un astfel de program.
O asociație din România se ocupă de acești copii de 20 de ani și, în urma unor numeroase demersuri, în 2008, municipalitatea Oradea a alocat un teren pe strada Făgărașului.Factori de ordin financiar au impiedicat, însă, materializarea acestui proiect.
Amplasamentul ales se află în Oradea, în vecinătatea celui desemnat prin HCL în 2008. Situl este situat la intersecția străzii Făgărașului cu Calea Armatei Române și este învecinat Campusului Universității Oradea, Muzeului Armatei Române, viitorului Muzeu al Țării Crișurilor, Bibliotecii Județene Oradea și Stadionului Tineretului.
Centrul de educare diferențiată își propune a funcționa sub forma unui campus, conținând: o școală cu clase între 5 și 12, destinată, în medie, unui număr de 240 de elevi; o zonă sportivă (sală de sport, bazin acoperit și terenuri de sport în aer liber); o zonă de cazare pentru copiii din clasele 7-12, precum și pentru o parte din profesori; o zonă publică, conținând funcțiuni de interes regional.
Cele patru zone sunt amplasate pe teren ținând cont de vecinătățile acestuia. Prin urmare, zona sportivă este așezată în preajma Stadionului Tineretului, zona de cazare, în vecinătatea Bibliotecii Județene, școala, vizavi de Universitate, iar zona de interes public este situată pe colț, între cele două străzi, vizavi de campus și de Muzeul Armatei Române. Proiectul de diplomă detaliază școala și centrul de conferințe și spectacole.
Centrul de conferințe și spectacole are rolul de a funcționa ca un pol urban pentru zona în care este amplasat. Aceasta se bucură de numeroase funcțiuni de interes public, fără a deține zone propice diverselor manifestări de ordin cultural și de interes public. Astfel, clădirea cedează colțul parcelei orașului, formând o mică piață, din care se ridică un amfiteatru verde exterior, ce joacă rolul unei promenade înspre o cafenea și o sală de teatru experimental, amplasate la etajul 1. Cele două funcțiuni publice (două cuburi albe) „tronează” deasupra parterului de sticlă. Din piațeta descrisă se realizează accesul în holul principal al clădirii, ce servește drept spațiu expozițional și foaier amfiteatrului interior. La nivelul demisolului se găsesc sala de mese, bucătăria, parkingul și sălile de dans. Acestea din urmă împreună cu sala de mese se deschid către un amfiteatru exterior de dimensiuni mai mari, ce are rolul de a găzdui festivitățile în aer liber desfășurate de școală.
Clădirea este legată de cea a școlii de o bară suspendată, cu două niveluri, ce marchează accesul și generează o intrare acoperită atât în campus, cât și în școală. Bara de legătură va găzdui la etajul 1 administrația, iar la nivelul al doilea vor fi amplasate o bibliotecă și o mediatecă, ambele legate direct de școală.
Clădirea școlii se prezintă, la exterior, dinspre stradă, sub forma unui cub alb cu perforații, ca un claustru al cunoașterii, în vreme ce, înspre curtea interioară, pe fiecare nivel sunt terase verzi, dispuse asimetric, oferind copiilor spații și forme diferite, care să le stimuleze curiozitatea, dar și dându-le oportunitatea elevilor ca, de la oricare nivel, să poată ieși afară în timpul pauzelor. Fiecare nivel are o configurație similară - pe cele patru colțuri fiind amplasate spațiile de socializare, cu zone diverse de ședere, spații de depozitare, dar și grupuri sanitare și circulații verticale conexe. În acest fel, zona sălilor de clasă, amplasate în mijlocul barelor ce formează școala, rămâne liniștită. Pe fiecare nivel se găsesc săli multimedia, iar la ultimul nivel al școlii sunt amplasate săli de muzică și ateliere de arte, precum și săli de studiu individual.
Varietatea spațiilor și a funcțiunilor cuprinse în campus are rolul de a oferi copiilor cât mai multe posibilități care să le stârnească interesul și creativitatea, dar și de a-i ajuta să se dezvolte în direcții și domenii cât mai variate.