Expoziția de fotografie Marcel-G. Lefrancq ”Suprarealismul cotidianului”, la final

14.01.2015

Este ultima săptămână de vizitare a expoziției de fotografie Marcel-G. Lefrancq. Suprarealismul cotidianului, organizată de Muzeul Național de Artă al României împreună cu Wallonie-Bruxelles International, Delegația Wallonie-Bruxelles la București și Muzeul Fotografiei din Charleroi, Belgia, în cadrul Programului de cooperare între Wallonie-Bruxelles International și România.

Deschisă până duminică, 18 ianuarie 2015, în sălile Kretzulescu ale MNAR, expoziția Marcel-G. Lefrancq. Suprarealismul cotidianului prezintă șaizeci de fotografii care recreează, prin intermediul unor imagini evocatoare, o lume imaginară, surprinzând deopotrivă realitățile angoasante ale epocii artistului.

Marcel-G. Lefrancq (1916, Mons – 1974, Vaudignies) debutează în 1932, după cum o dovedesc primele negative fotografice rămase de la el. S-a format ca autodicat, procurându-și singur materialele necesare de la un negustor local. După absolvirea Ateneului Regal din Mons, specializarea studii clasice (secțiunea latină – greacă), se înscrie la Institutul Warocqué pentru a deveni economist, cursuri la care va renunța pentru a frecventa cercurile studențești ale Academiei de Artă.

Încă din perioada de început a activității sale, se remarcă preferința pentru o temă ce va deveni predilectă: străzile orașului natal, vederi în perspectivă inversă, în contre-jour, într-o lumină scăzută, care lungește umbrele. Spirit nonconformist, Marcel-G. Lefrancq este autorul unor instantanee care surprind aspecte sugestive ale vieții cotidiene, dar și al unor compoziții elaborate care explorează filonul suprarealist, exploatat de numeroși artiști belgieni.

Influența suprarealismului este evidentă mai ales în colajele realizate de artist în perioada 1938-1947 prin juxtapunerea unor elemente diferite pentru a crea imagini cu un puternic impact vizual. Diversitatea subiectelor abordate de Marcel-G. Lefrancq – de la cronica de familie la portrete și serbări populare sau nuduri – dovedește complexitatea acestui artist, a cărui arhivă fotografică a fost organizată și păstrată cu grijă de-a lungul anilor de fiul său, Michel Lefrancq.