Conferința „Iubirea ca temă ovidiană în arta europeană a secolelor XVI-XVII”

02.02.2015

Muzeul Național de Artă al României vă invită să participați sâmbătă, 7 februarie 2015, ora 11.00, la conferința Iubirea ca temă ovidiană în arta europeană a secolelor XVI-XVII, prilejuită de expoziția ARS AMANDI. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX. Conferința este susținută de Patricia Bădulescu, unul dintre autorii catalogului care însotește expoziția și specialist în studiul Renașterii și al Manierismului în arta italiană.

Întâlnirea are loc în sala de proiecții din corpul central al muzeului (intrarea A2). Accesul se face pe baza unei rezervări prealabile prin e-mail la programari@art.museum.ro sau la telefon 021 314 81 19. Tarif: 10 lei (nu include vizitarea expoziției).

Conferința Iubirea ca temă ovidiană în arta europeană a secolelor XVI-XVII pornește de la titlul expoziției, inspirat de faimosul poem Ars Amatoria scris de Ovidiu. Centrată pe avatarurile temei iubirii, expoziția nu este plasată întâmplător sub semnul referinței la poetul latin. Scrierile sale abundă în istorisiri cu intrigă erotică și ocupă un loc privilegiat în canonul literar care a influențat arta secolelor XVI-XVII. Artiștii acestei perioade au găsit în textele ovidiene nu numai subiecte mitologice pentru lucrări cu un conținut narativ (historiae) sau alegoric (poesie), dar și o ars poetica în măsură să justifice anumite tendințe autoreflexive.

Expoziția ARS AMANDI. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX cuprinde o selecție de șaptezeci și trei de lucrări (pictură, desen și gravură) din patrimoniul Muzeului Național de Artă al României, al Muzeului Național Brukenthal din Sibiu și al Bibliotecii Academiei Române - Cabinetul de Stampe. Cu acest prilej sunt prezentate opere de artă puțin sau deloc cunoscute - multe în premieră absolută, după ce au fost recent restaurate.

Expoziția ilustrează o temă recurentă în arta europeană, abordată într-o manieră diversă de pictori italieni, neerlandezi, francezi și germani. Printre lucrările vedetă se numără tablouri pictate de Giovan Francesco Maineri (Alegorie I și Alegorie II), Abraham van der Schoor (Concertul) sau Marco Liberi (Diana și Endymion), versiuni de atelier sau copii după Jan Gossaert (Tarquiniu și Lucreția), Jacopo Palma cel Bătrân (Venus și Amor) sau Bartolomeo Schedoni (Caritatea), dar și lucrări de grafică precum cele realizate de Marcantonio Raimondi (Judecata lui Paris), Hendrik Goltzius (Venus și Amor cu un faun), Aegidius Sadeler (Portretul lui Bartholomeus Spranger și al soției sale Christina Müller) sau Albrecht Dürer (Hercule la răscruce).

Structurată în patru secțiuni: Mitologia iubirii, Amorul în lumea literelor, Iubirea (de)sacralizată și Alegorii și simboluri, expoziția ARS AMANDI. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX poate fi vizitată până la data de 29 martie 2015 la parterul Galeriei Naționale.