Actualitate civis

Voluntariatul arhitecților ca dascăli în școli. O joacă serioasă de modelare a unui mediu construit mai bun

Asociația „De-a Arhitectura” are ca scop dezvoltarea și promovarea educației de arhitectură și mediu construit în vederea conștientizării și a cunoașterii valorilor arhitecturii, designului și urbanismului. Prezentul articol se referă doar la unul dintre proiectele asociației, și anume cel derulat cu sprijin financiar din partea Uniunii Arhitecților din România din Fondul „Timbrul Arhitecturii”, în anul 2014: proiectul „De-a Arhitectura – formarea îndrumătorilor 2014”.

http://de-a-arhitectura.ro/

Arhitecții implicați în predarea cursului „De-a Arhitectura în orașul meu” aduc elevilor din școli nu doar noțiuni despre proporții, lumină, culoare, texturi, materialitate, spațiu urban, specificul și memoria locului, funcțiuni și reguli, sustenabilitate etc... ei le cultivă copiilor curiozitatea și respectul pentru domeniul arhitecturii și urbanismului și pentru profesiile asociate acestor domenii, pofta și îndrăzneala pentru creativitate și curajul de a contribui la o dezvoltare echilibrată a localităților. Mai mult, așa cum ne-au mărturisit cadrele didactice și arhitecții voluntari de anul trecut, elevii participanți la acest curs opțional pentru clasele a III-a și a IV-a își schimbă modul de gândire, sunt surprinși să afle că există o multitudine de răspunsuri corecte și înțeleg că adevărul este făcut din adevărurile celor din jurul lor, ale celor cu care împart spațiul, parcursul, istoria, emoția, momentul și ce va să vie. Cu aceste considerente au fost „colorate” activitățile proiectului „De-a Arhitectura – formarea îndrumătorilor 2014”, beneficiar al unei finanțări din partea Uniunii Arhitecților din România din Fondul „Timbrul Arhitecturii”, în anul 2014. Prin acest proiect, Asociația „De-a Arhitectura” a organizat pregătirea prealabilă a îndrumătorilor cursului opțional, adică a profesorilor din ciclul primar și a arhitecților voluntari care, în acest moment, predau acest curs, în fiecare săptămână a anului școlar, unui număr de aproximativ 2.600 de copii, din 101 clase a III-a și a IV-a, din 14 județe din țară. Prin activitățile derulate, Asociația „De-a Arhitectura” a pregătit echipele de îndrumători ai fiecărei clase, formate din tandemul arhitect-învățător, atât privind conținutul programului, cât și metodele interactive de învățare experiențială.

Formatorii noștri își amintesc că sesiunile de simulări ale lecțiilor cele mai amuzante au fost când oamenii în toată firea s-au străduit să fie cât mai năzdrăvani în rolul de copii. Arhitecții voluntari s-au convins astfel că toți cei 25-30 de elevi cu care se vor întâlni o dată pe săptămână sunt oameni adevărați, fiecare diferit, cu care trebuie să construiești o relație autentică. Interesant a fost și exercițiul în care nu au lucrat în echipe mixte, învățătorii și arhitecții lucrând independent pentru a defini niște „ancore” ale profesiei lor în cursul „De-a Arhitectura”... te face să te întrebi dacă oamenii își aleg profesia sau profesia îi alege pe oameni... Doamnele învățătoare au terminat în cinci minute schema lucrurilor pe care copiii le știu de la alte materii și le vor folosi la „De-a Arhitectura” și viceversa. Două dintre învățătoare au prezentat limpede, simplu și clar. Arhitecții însă au început lucrul prin a re-aranja mesele... apoi au început să dezbată intens încercând să determine care sunt cele cinci lucruri fundamentale despre arhitectură pe care le au de transmis copiilor, iar după 40 de minute au început cu pasiune prezentarea anunțând că noțiunile la care au ajuns sunt imposibil de ierarhizat în ordinea importanței...

Putem spune așadar, cu încredere, că elevii ce urmează cursul opțional „De-a Arhitectura în orașul meu” sunt pe mâini bune!

Pe parcursul atelierelor a fost subliniată contribuția definitorie a Uniunii Arhitecților din România, prin finanțarea acordată proiectului cultural „De-a Arhitectura – formarea îndrumătorilor 2014”. Cei 130 de arhitecți voluntari dispuși să-și dedice timpul și creativitatea lucrului cu elevii (activitate neretribuită, dar recunoscută ca fiind activitate profesională începând de anul acesta, conform Legii nr. 78/2014) au simțit sprijinul UAR ca o mare încurajare pentru ceea ce fac și pentru o mai mare vizibilitate și implicare în viața socială a urbei în general. Proiectul a mai beneficiat și de sprijinul OAR Timiș pentru tipăritul materialelor pentru atelierele de la Timișoara, de sprijinul membrilor „De-a Arhitectura”, prin punerea la dispoziție a echipamentelor necesare, precum și al Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” – Facultatea de Design Interior, Casei Corpului Didactic București, Facultății de Arhitectură a Universității Politehnice din Timișoara, S.C. Planwerk SRL Cluj-Napoca și al școlilor din Sibiu, Constanța și Bacău, prin punerea la dispoziție a spațiilor de desfășurare a atelierelor.

Asociația „De-a Arhitectura” își propune să asiste arhitecții voluntari, să continue activitatea de pregătire a viitorilor îndrumători ai cursului opțional „De-a Arhitectura în orașul meu”, să introducă în clase-pilot și noua programă școlară „De-a Arhitectura în școala mea” pentru ciclul gimnazial, să-și completeze oferta cu activități și evenimente adiacente și să inițieze noi dezbateri care să ducă, poate, chiar la nașterea unei noi profesii, aceea de arhitect educator.