Politica de locuințe, între concept și practică - Fișă-studiu de caz

Housing Policy between Concept and Practice Case Study Sheet

Relevanța fișei

Utilitatea unei politici rezidă din integrarea măsurilor desfășurate de administrația publică centrală de specialitate în scopul soluționării problemelor de politici publice sectoriale, identificate în scopul asigurării dezvoltării necesare în domeniul locuirii, având în vedere atât locuința (construcție/ imobil), cât și măsurile necesare păstrării și consolidării unui mix social la nivel urban și promovarea integrării sociale prin locuință.

Sursa: Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice

Direcția Generală Dezvoltare Regională și Infrastructură

www.mdrap.ro

Cadrul legislativ și instituțional existent

În România, instituția responsabilă cu realizarea politicii guvernamentale în domeniile disciplina în construcții, amenajarea teritoriului, urbanism și arhitectură, locuire, locuințe, clădiri de locuit, reabilitarea termică a clădirilor, gestiune și dezvoltare imobiliar-edilitară, lucrări publice, construcții este Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice1.

Referitor la implementarea politicii de locuire, trebuie să avem în vedere complexitatea cadrului instituțional format din cele 3.179 de autorități ale administrației publice locale (320 de municipii și orașe, 2.859 de comune, la care se adaugă cele 6 sectoare ale Municipiului București). În conformitate cu cadrul legislativ existent, Consiliul Local asigură, potrivit competențelor sale și în condițiile legii, cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes local privind locuințele sociale și celelalte unități locative aflate în proprietatea unității administrativ-teritoriale sau în administrarea sa și aprobă construirea locuințelor sociale, criteriile pentru repartizarea locuințelor sociale și a utilităților locative aflate în proprietatea sau în administrarea sa2.

În ceea ce privește locuințele sociale, acestea aparțin domeniului public al unităților administrativ-teritoriale, care controlează și răspund de fondul de locuințe sociale situate pe propriul teritoriu, potrivit art. 38 coroborat cu art. 39 din Legea locuinței nr. 114/1996, cu modificările și completările ulterioare.

Având în vedere numărul mare al instituțiilor publice care implementează politica de locuire, cooperarea, coordonarea acțiunilor și comunicarea sunt elemente-cheie în succesul implementării acesteia, cu atât mai mult cu cât, spre deosebire de celelalte state membre ale Uniunii Europene, procentul locuințelor aflate în proprietate privată este covârșitor de mare (aproximativ 98% din fondul locativ se află în proprietate privată), fapt ce îngreunează intervenția instituțiilor publice asupra stocului de locuințe.

Cu toate astea, în ultimii ani, autoritățile administrației publice centrale, cât și autoritățile administrației publice locale au sprijinit substanțial construcția de locuințe prin programe de finanțare precum: Programul privind construcția de locuințe cu chirie prin atragerea capitalului privat; Programul de construcții de locuințe proprietate privată prin credit ipotecar; Programul de construcții de locuințe pentru tineri, destinate închirierii3 (toate trei desfășurate prin Agenția Națională pentru Locuințe, instituție care funcționează sub autoritatea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice); Programul de construcții de locuințe sociale destinate chiriașilor evacuați din casele naționalizate, desfășurat în baza OUG nr. 74/2007 privind asigurarea fondului de locuințe sociale destinate chiriașilor evacuați sau care urmează a fi evacuați din locuințele retrocedate foștilor proprietari; Programul de construcții de locuințe sociale, desfășurat în baza Legii locuinței nr. 114/1996; Programul construcțiilor de locuințe, desfășurat în baza OG nr. 19/1994 privind stimularea investițiilor pentru realizarea unor lucrări publice și construcții de locuințe; Programul privind asigurarea primelor de stat pentru economisirea și creditarea în sistem colectiv, desfășurat în baza OUG nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului4; Programul național de sprijinire a construirii de locuințe proprietate personală, desfășurat în baza OUG nr. 51/2006 pentru aprobarea Programului național privind sprijinirea construirii de locuințe proprietate personală.

Citiți textul integral în numărul 2 / 2015 al Revistei Arhitectura
NOTE:

1 Art. 1 alin. (2) din HG nr. 1/2013 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

2 Art. 36 alin. (6) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, cu modificările și completările ulterioare.

3 Programe desfășurate în baza Legii nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe.

4 Titlul II – Bănci de economisire și creditare în domeniul locativ din OUG nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului.

Relevance of the sheet

The usefulness of a policy resides in the integration of the actions taken by the specialised central public administration with a view to solving the sectorial public policy issues, identified in order to ensure the necessary development of the housing field, considering both the housing unit – construction/ building – and the measures for preserving and consolidating the social mix at urban level, and to promote social integration through housing.

Source: Ministry of Regional Development and Public Administration

Directorate General Regional Development and Infrastructure

www.mdrap.ro

Current Legislative and Institutional Framework

In Romania, the institution responsible for implementing the governmental policy in fields such as discipline in construction works, land management, urban planning and architecture, habitation, housing, residential buildings, thermal upgrade of buildings, management and development of public infrastructure, public works, constructions etc. is the Ministry of Regional Development and Public Administration1.

Regarding the implementation of the housing policy, we need to keep in mind the complexity of the institutional framework, consisting of 3,179 local public administration authorities (320 cities and towns, 2,859 communes, plus the 6 districts of Bucharest). In accordance with the existing legislative framework, the local council, according to its competences and in accordance with the law, shall ensure the necessary framework for the provision of public services of local interest regarding the social housing and the other dwelling units in the ownership of the administrative-territorial unit or under its administration and shall approve the construction of social housing and the criteria for the allocation of social housing and of the dwelling units in its ownership or under its administration.2

As regards social housing, they fall in the public domain of the administrative-territorial units, which they control and are responsible for the social housing fund on their own territory, according to Art. 38 in conjunction with Art. 39 of Housing Law No. 114/1996, as subsequently amended and supplemented.

Considering the large number of public institutions which implement the housing policy, cooperation, coordination of actions and communication are key elements for ensuring the success of its implementation, even more so as, unlike the other Member States of the European Union, Romania evinces an extremely high percentage of privately-owned dwellings (approximately 98% of the housing stock), which encumbers the intervention of public institutions on the housing stock.

However, during the last years, the central and local public administration authorities have granted substantial support to housing construction by means of financing programs such as: the Program regarding the construction of rental housing units by attracting private capital, the Program for the construction of mortgage-financed dwellings, and the Program for the construction of housing units to be rented to young people3 – all three, carried out through the National Housing Agency (Agenția Națională pentru Locuințe), an institution operating under the authority of the Ministry of Regional Development and Public Administration; the Program regarding the construction of social housing units for the tenants evicted from nationalised houses, carried out under Government Emergency Ordinance no. 74/2007 on ensuring the social housing fund to the tenants who were or are to be evicted from the dwellings returned to their former owners; the Program regarding the construction of social housing, carried out under Housing Law no. 114/1996; the Housing construction program, carried out under Government Ordinance no. 19/1994 on encouraging the investments in public works and housing construction; the Program for the provision of State premiums for collective-based savings and crediting, carried out under Government Emergency Ordinance no. 99/2006 on credit institutions and capital adequacy4; the National Program for supporting the construction of privately-owned housing units, carried out under Government Emergency Ordinance No. 51/2006 approving the National Program for supporting the construction of privately-owned housing units.

Read the full text in the print magazine
NOTES:

1 Art. 1 para. (2) of Government Decision no. 1/2013 on the organization and operation of the Ministry of Regional Development and Public Administration.

2 Art. 36 para. (6) of the Law of local public administration no. 215/2001, as subsequently amended and supplemented.

3 Programs carried out under Law No. 152/1998 on the establishment of the National Housing Agency.

4 Title II – Savings and crediting banks in the housing field, of Government Emergency Ordinance no. 99/2006 on credit institutions and capital adequacy.