Modele de comportament în secolul al XVIII-lea

27.11.2015

Muzeul Național de Artă al României vă invită joi, 4 decembrie 2014, de la orele 18.30 la vernisajul expoziției Modele de comportament în secolul al XVIII-lea, deschisă în corpul Știrbei al MNAR. Curatorul expoziției este Mălina Conțu, specialist în cadrul Biroului de Artă Europeană și Arte Decorative al MNAR.

Accesul la vernisaj se face exclusiv pe bază de invitație. Presa interesată de eveniment este rugată să se acrediteze prin e-mail la comunicare@art.museum.ro sau la telefon 021.314.81.19.

Expoziția cuprinde o sută cinzeci și șapte de lucrări din patrimoniul Muzeului Național de Artă al României, expuse pentru prima dată și valorificate dintr-o perspectivă interdisciplinară, definitorie pentru perioada Iluminismului. Majoritatea gravuri, lucrările sunt relevante pentru normele de conduită în spațiul public și domestic al secolului al XVIII-lea și, într-o anumită măsură, pentru contextul educațional actual.

Apariția și dezvoltarea spațiului public în Epoca Luminilor a generat o preocupare crescândă a moraliștilor pentru modelele de comportament. Aceste idei au constituit după Revoluția franceză din anul 1789 baza sistemului de educație francez, devenit un model pentru majoritatea programelor de învățământ.

În afara mesajului educațional, adesea moralizator, lucrările prezentate în expunere se disting și prin calitatea execuției, fiind reprezentative pentru epoca de înflorire a stampei, o perioadă de maxim rafinament al tehnicii. Gravurile reflectă un interes crescut pentru artă și reproduc, în mare parte, picturi celebre ale unor mari artiști ai vremii, precum: Jean-Honoré Fragonard, François Boucher, Jean-Baptiste Le Prince, Jean-Baptiste Huet și William Hogarth.

Expoziția Modele de comportament în secolul al XVIII-lea este împărțită în patru secțiuni: Educația copilului, Modele de comportament social, Adolescența și iubirea și Modelele culturale clasice. Primele trei secțiuni tratează etapele esențiale ale educației - copilăria și adolescența - din perspectiva raportului limitare-permisivitate, conform recomandărilor din manualele de comportament ale vremii (în special romanul pedagogic „Émile sau despre educație” de Jean Jaques Rousseau). Ultima secțiune este dedicată modelelor literare clasice ale vremii, responsabile pentru formarea unor idei despre conduită.