10 fotografi și 8 proiecte de fotografie documentară românească

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prima expoziție a Centrului de Fotografie Documentară 15-28 noiembrie 2016, Amzei nr 13, București.

Proiectul lui Cosmin Bumbuț, Lipsă locuință, este povestea unor tineri fără adăpost din Satu Mare cooptați într-un program de terapie prin grădinărit al Asociației Stea. 5.754 de români au buletine provizorii cu motivul „lipsă locuință“, iar 236 dintre aceștia trăiesc în județul Satu Mare. Mulți dintre acești tineri au ajuns pe străzi după ce s-au închis orfelinatele în care trăiau: una dintre condițiile integrării în UE a fost ca România să rezolve problema centrelor de plasament. Începând cu 2001, asistenții sociali de la Protecția copilului aveau normă să scoată din sistem zeci de copii pe zi, care erau trimiși peste noapte în familii ce nu-i vizitaseră niciodată. Copiii erau luați înapoi ca să aibă grijă de animale sau de frații mai mici, iar fetele erau măritate sau exploatate sexual. Majoritatea abandonau școala. Câțiva ani mai târziu, străzile din România s-au umplut de copii ai străzii.

Marea Neagră este un proiect început de Petruț Călinescu împreună cu jurnalistul Ștefan Cândea. „Din 2010, an de an, continui să adaug capitole noi, observând modul în care oamenii relaționează cu marea. Anexarea Crimeei de către Rusia a relansat războiul rece, provocând o cursă a declarațiilor și a pregătirilor militare de ambele părți: blocul Vestic și Rusia. România se află la hotar, la un pas de Ucraina. Am încercat să ilustrez modul în care recentele tensiuni se amestecă cu naționalismul, cu turismul și distracția” în Bulgaria, Turcia, Armenia, Azerbaijan, Georgia, Abhazia, Rusia, Ucraina și Moldova.

Zâne este un proiect de fotografie documentară comun, realizat de Ioana Cîrlig și Marin Raica, fiind „un studiu pe termen lung al vieții în zone rurale tradiționale și în comunități izolate din România. Proiectul este structurat pe două capitole: legătura omului cu naturalul și cu supranaturalul. Fotografiile din această expoziție fac parte din primul capitol: relația om-natură în comunități rurale. Căutăm să surprindem izolarea (legătura strânsă dintre om și mediul natural în comunități izolate) și însuflețirea (credința că totul este viu).” Fotografiile sunt realizate în: Apuseni, Maramureș, Oaș, Platoul Luncanilor, Delta Dunării.

În Diagrama unei utopii, Dani Ghercă face o radiografie subiectivă a trei cartiere muncitorești din București. „Locurile și oamenii pe care i-am fotografiat în acest proiect accesează o parte a memoriei din perioada copilăriei. În anul 2011 am început să fiu interesat, din perspectiva istoriei personale, de zona urbană în care locuiesc de 27 ani. Prin acest demers am încercat să găsesc răspunsuri la întrebări precum: Ce reprezintă pentru mine acest spațiu, cu peisajele și obiceiurile lui? Cum arată lucrurile și detaliile care îmi sunt cunoscute și în același timp străine? Imaginiile sunt realizate în cartierele Dristor, Pantelimon și Titan, dar sunt intercalate izolat de locuri în care obișnuiam să merg în copilărie.”

Proiectul lui Bogdan Girbovan și Michele Bressan, R.A.P.I. Underground este construit în jurul zonelor de conflict militar de pe teritoriul Romaniei*, explorând multiple câmpuri de luptă din perioadele primului și celui de-al doilea război mondial. Proiectul intenționează astfel recuperarea unor artefacte ce definesc identitatea istorică a locurilor vizate. Demersul prevede valorificarea istorică a resturilor rămase în teren, stabilind o legătură între peisaj și episoadele desfășurate în acesta, folosind rămășițele metalice cu valoare de martor. Actul de a readuce la suprafață obiecte scufundate în pământ și timp, de a întrerupe efectul gravitației prin care toate lucrurile, prezente și viitoare sfârșesc în pământ, propune o nouă mapare istorică, sau completarea celei existente.

*Zonele explorate sunt zona Brașov, unde în 1917 a avut loc „Bătălia pentru Predeal”; Valea Culesa și Borta Dracului, zona Târgu Neamț, acesta fiind un perimetru cu importantă încărcătură istorică, dar insuficient documentat, unde, în 1944 au murit 14.000 de soldați ai trupelor române, germane și sovietice.

Out of the dark este un proiectul lui Ciprian Hord care documentează viețile nevăzătorilor. „Nu caut ineditul în aceste imagini, ci, dimpotrivă, doresc să arăt cât mai direct și mai nesofisticat felul în care trăiesc oamenii care și-au pierdut vederea sau care nu au văzut niciodată. Este o realitate pe care noi, cei care vedem, ne este greu să ne-o imaginăm și să o înțelegem. Doresc să arăt greutățile pe care le înfruntă acești oameni și felul în care le depășesc, încercând să ducă o viață normală.”

Proiectul lui Andrei Nacu, În grădina uitată timpul este un hoț, „privește experiența părinților în încercarea de a se adapta la schimbările politice și sociale din ultimii 50 de ani, relația lor devenind o metaforă pentru deziluzia ce a marcat aceste decenii. Tensiunea dintre trecut și prezent creează o poveste subtilă, la granița dintre memoria personală și istoria socială, motivația acestui proiect având la bază observații istorice, socio-politice și autobiografice.”

În proiectul Delta, Alex Tomazatos fotografiază România în detaliile ei aparent nesemnificative, în locurile în care pare că nu se întâmplă niciodată nimic. „Delta am cunoscut-o căutând natura. Poate din cauza asta mi se pare că o comunitate de oameni care trăiește aici e un exemplu de adaptare la mediu. La fel ca flora sau fauna Deltei, modul de viață, tradițiile sau problemele oamenilor de aici au evoluat în strânsă legătura cu mediul.