Orașe, mașini și petrol

Schimbarea roții unui automobil pe una din străzile Capitalei, 1951

Vlad Ruseanu, Foto Agrepres

Istoria automobilului e marcată de drumuri pe care nu s-a mers și de drumuri abandonate. Încă înainte de 1840 omul de afaceri scoțian Robert Anderson a inventat mașina electrică pe baterii. La 1900, 38% din mașinile americane erau electrice1 - o istorie a automobilului care astăzi este complet uitată. De aceea, în mod paradoxal, ceea ce apare ca fiind viitorul autoturismelor în vremea încălzirii globale - așa-numitele EVs - reprezintă, de fapt, trecutul lor - una dintre multiplele contradicții care caracterizează ascensiunea acestor mijloace de transport până la nivelul hegemonic pe care îl au astăzi. Autoturismele structurează în mod fundamental transportul public, modul în care sunt organizate orașele și imaginarul cultural pe care îl avem. Trăim într-o societate - la nivel global, nu doar în România - în care autoturismul este central și odată cu el și ideologiile pe care le reprezintă.

Zorii modernității burgheze

Două presiuni au dus la apa

Coperta revistei

Citiți continuarea in revista

Arhitectura 3-4/2024 (711-712)
Automobilul și orașul