Un loc de parcare, un dormitor 4 - o garsonieră

Pitești 1969

Keresztesy Róbert, Azopan

Atunci (la ei)

În jurul anului 1890 erau 300.000 de cai în Londra și 150.000 în New York care, pe lângă putere, veneau la pachet cu mormane de reziduuri ce, la rândul lor, atrăgeau roiuri de muște. Într-o perioadă în care transportul interurban și producția erau în plin proces de accelerare, transportul urban încerca să țină pasul cu noul ritm impus de industrializare (și dezvoltarea spectaculoasă a căilor ferate). Nevoia de viteză de transport a implicat, într-o primă fază, creșterea numărului de cai pentru a suplimenta numărul de cai-putere: 0,05 cai-putere pe cap de locuitor la Londra și 0,55 cai-putere pe cap de locuitor la New York. Rezultatul: zgomot metalic de la potcoave și roți, ambuteiaje și gunoi, în condițiile în care în fiecare an putrezeau pe străzi aproximativ 15.000 de cai pe an în New York și 20.000 de locuitori mureau din cauza maladiilor provocate de muște.

Pe acest fond, intră treptat în scenă automobilul, într-un moment în care lumea indus

Coperta revistei

Citiți continuarea in revista

Arhitectura 3-4/2024 (711-712)
Automobilul și orașul