Arhitectura 1-2/2024 (709-710)
"Nu încape niciun fel de îndoială că litoralul Mării Negre a rămas, în imaginarul colectiv, drept unul dintre cele mai luminoase capitole ale perioadei postbelice românești.
În forma sa condensată, „litoralul”, reprezintă marele loc de manifestare a libertății creative, unde lumea estului socialist întâlnea inabordabilul occident, prin arhitectură și artă și prin prezența turiștilor veniți aici. Cât de autentic poate fi văzut astăzi acest tărâm al reveriei, când din ce în ce mai mult se vorbește despre adevăratele evadări în libertatea vacanțelor de la mare, departe de tumultuoasa viață din stațiunile oficiale, la sud de Mangalia, în satele pescărești 2 Mai și Vama Veche. Dintr-o atare perspectivă, faimosul litoral românesc pare să fie o amăgire, un concept atrăgător împachetat în discursul public, dar, cu toate acestea, nimic altceva decât o modalitate de înregimentare a vacanței, nimic altceva decât unul dintre marile proiecte socialiste, o „industrie fără fum”, la fel de ineficientă și artificial umflată, ca orice altă industrie socialistă.
Imaginea despre dezvoltarea litoralului pare a fi evoluat liniar, având un proiect clar și etape precise: de la dezvoltarea prin ansambluri joase, moderniste, într-o primă fază, în Eforii și Mangalia; la punctul culminant al modernismului postbelic, Mamaia anilor 1960, marcat de volumele dominante ale blocurilor de cazare, moment de start și model exemplar pentru urbanismul funcționalist românesc; cu ultimele sale faze de evoluție prin ocuparea intensivă a terenului cu clădiri dedicate turismului internațional, marcate de reîntoarcerea la referințe tradiționale și discursuri despre „specific”. Cu toate acestea, o privire mai îndeaproape arată un parcurs mai ezitant, cu negocieri și schimbări de direcție.” - Irina Tulbure
- 10 Litoral. O cronologie publicată
- 26 Litoral, un tărâm (com)promis
- 50 Proiectul litoralului românesc postbelic: apel către o istorie critică transregională
- 62 Mamaia ca model: cartierul „radios” de locuințe în anii 1960
- 72 A închis la cârciumă - sau eșecul contemporan al dotărilor socioculturale
- 90 Birou pentru Artă și Cercetare Urbană (Asociația B.A.C.U.)
- 106 Arhiva în artele vizuale Studiu de caz Arhivele Litoralului
- 112 Gânduri despre Litoral
- 122 Turism de masă și vile speciale
- 134 Local, simbolic și precar sau Learning from Vama Veche
- 142 SudulSud
- 146 Turism, agrement și dans pe litoral în perioada 1948-1989
- 164 Interacțiuni, cosmopolitism și modernitate pe litoralul românesc în anii 1960-1970
- 168 În căutarea Costineștiului pierdut
- 180 Arhitecți și arhitectură la Canalul Dunăre-Marea Neagră Personaje, fragmente, memorie
- 188 Observații privitoare la istoricul domeniului peisagisticii pe litoralul românesc
- 192 Amenajarea plajei din stațiunea Mamaia
- 196 Noua-veche Mangalie, mereu același nod al discordiei între arhitecți
- 204 Un golf cu lebede
- 210 Interviu cu Răzvan Lăzărescu
- 218 Tata
- 224 Aripi de beton
- 230 Vederi încântătoare
- 238 De ce mai mergem în stațiuni la mare?