Arhitectura 3-4/2024 (711-712)
"Câte mașini poate suporta un oraș? Cum să fie ele, pentru ca orașul să le tolereze cât mai bine (ca pe antibiotice)? În ce regim să fie ele utilizate? Câți proprietari de mașini pot să mai fie? Ce sens mai au azi garajele individuale, cu scule și piese de schimb? Și atunci, unde ținem mașinile? Ce roluri mai poate prelua automobilul în oraș? Cum pregătim calea până acolo? Cum restructurăm orașul? Se cuvine ca traficul estimat să determine în continuare infrastructura rutieră? Bineînțeles că nu, că problema se pune invers. Spațiul oferit autovehiculelor pentru circulație și staționare ar trebui să fie rezultatul unei împărțiri mai judicioase, care să țină cont de nevoile pietonilor, ale bicicliștilor, utilităților și transportului public. Cum modificăm relațiile din trafic? Există orașe care au implementat soluții, cu oarecare succes. Care din ele pot fi generalizate, perfecționate? Ce scopuri, strategii, concepte au șanse să-i împace pe specialiști între ei, apoi cu autoritățile și utilizatorii - ai orașului și ai automobilului? Ce soluții mai avem? Unde le aplicăm și cum le adaptăm?” - Anca Sandu Tomaszewski Nu știm dacă am reușit să răspundem la vreuna dintre aceste întrebări, dar am scris și noi ce am crezut, inspirați de teza lui Petre Țuțea „Aflarea în treabă la români” cu parafraza “aflarea în trafic la români”.
- 10 The Death and Life of a Great Love Affair
- 21 Sunt mobil, deci exist. Suntem mobili, deci avem o problemă
- 33 Viziune apocaliptică
- 41 Cu automobil sau fără? Cum e mai bine?
- 47 Un loc de parcare, un dormitor 4 - o garsonieră
- 55 Automobilele Dacia - peste jumătate de secol de mobilitate românească. Sau nu?
- 67 ARO, ARO, ați văzut un cal maro?
- 75 Mașina din „fibră de carton” care a deschis apetitul mobilității în Europa de Est
- 78 Cu mașina la plimbare: Turismul automobilistic în România socialistă, 1960-19891
- 87 Orașe, mașini și petrol
- 99 Realismul (auto)vehicular în cinemaul românesc. Un trip personal
- 109 Ambreiajul jos
- 115 Încercare de recuperare (reconstrucție) morfostructurală în centrul istoric al Iașilor
- 125 Trafic
- 135 Din PUZ în trafic
- 140 La portbagaj
- 145 Garaje la bloc
- 166 Autobabel
- 175 Strada
- Revitalizarea infrastructurilor rutiere în Europa – între acțiuni mici și mari
- Evoluția urbanului în relație cu evoluția transporturilor
- Mobilitate turistică