Cluj / SKBD
Grupul SKBD profesează un demers cu discurs limpede. Concretizat în obiecte de arhitectură sau în concepte culturale, discursul clarifică și ordonează cadrul tematic fragmentar și deseori contradictoriu, pregătind saltul spre aria rarefiată a expresiei esențiale. Casele inspirate din arhetipul vernacular (casa Dincă) sau expresia minimalistă alimentată de actualitatea aridă a crizei (casa Meda) relevă o acuratețe afirmată tranșant, recognoscibilă. Iscoditori ai conexiunilor prolifice, SKBD operează cu sensibilitate și siguranță pe tărâmul artei contemporane. Cu o afectivitate bine temperată de avatarurile memoriei (la muzeul din Dumbrăveni) sau cu o expresie tragicomică pregnantă (în instalația Grivei-take-away), grupul acuză tensiuni și apoi detensionează prin rezolvări paradoxale, pline de talc. Cu umorul și vivacitatea lui Grivei reinventat, SKBD marchează teritoriul inventivității în manieră proprie.
Echipă: Tiberiu Bucșa, Ioana Pagu, Kim Attila, Adriana Diaconu Anul înființării: 2006 Adresă: Strada Tipografiei, nr. 18, Cluj-Napoca Contact: office@skbd.ro / www.skbd.ro
Muzeul Comunității Armene
Ludic și condimentat, demersul SKBD merge spre esență pe calea cea mai dreaptă. Hrănite de la sursă, proiectele lor cresc firesc și viguros, transformând datele difuze ale realității în atitudini și idei cu impact maxim.
CONTEXT/PREMISE:
Rețeaua Națională a Muzeelor din România concesionează Castelul Appafy din Dumbrăveni, de la administrația locală, în vederea demarării unui proiect în parteneriat public-privat.
Miza pe lungă durată este reabilitarea integrală a clădirii și dezvoltarea unui „incubator de proiecte” pe probleme legate de minorități, implicit asigurarea unui impuls pentru dezvoltarea comunității locale.
Faza 1 - actuală - presupune două etape: reabilitarea spațiului de acces și a primelor trei camere (proiect realizat și executat de Transilvania Trust) și demararea unei expoziții în acest spațiu (proiect prezentat).
Date de temă: 12 exponate - primele donații din partea localnicilor; trei ecrane - baza de date cu aplicații interactive corespunzând celor trei săli tematice: istorie/viață privată/religie.
CONCEPT:
Palier 1: simularea stării de provizorat - cutii/cufere, simbol al migrației și al stadiului-pilot al colecției. Cutiile devin recipient pentru exponate și ecrane, substitut pentru obiecte de mobilier (scaun, masă de recepție) sau invitație la explorare. În interiorul lor se pot găsi fotografii și cărți poștale pe care vizitatorii să le poată lua amintire.
Palier 2: cutiuțele de memorie, interfața între spațiul de primire și sălile expoziției devine o instalație de cutii luminoase care oferă o fereastră spre memorie, un colaj ludic, o explorare sensibilă a trecutului.
Palier 3: camerele - spațiu-simbol/spațiu virtual. Conțin câte un obiect din colecție și un ecran. Invită la informare/reculegere.
Locație: Dumbrăveni Funcțiune: amenajare spațiu expozițional Proiect/execuție: 2010 / 2010 Echipa: Ana Botezatu, Tiberiu Bucșa, Elena Stoian, Ruxandra Berinde Arie amenajată: 245 mp
Casa Dincă
Context/Premise:
Borșa este un oraș din nordul țării, care se întinde pe o suprafață de aproximativ 47.000 ha și care are o populație de aproape 30.000 de locuitori, din care jumătate activează pe piața europeană a muncii.
Prosperitatea economică din ultimii ani s-a manifestat prin creșterea numărului de construcții „reprezentative” (locuințe individuale, pensiuni, servicii) cu preponderență în zona „centrală” (care asigură cea mai bună vizibilitate).
Beneficiarii proiectului achiziționează trei loturi la kilometrul 0 al orașului. Terenul are o suprafață totală de aproximativ 1.200 mp și se învecinează cu locuințe rurale, vile construite recent și blocuri de locuințe din anii ‘80. Pe aceste loturi se dorește construirea unei case ce va trebui să răspundă nevoilor funcționale și de imagine ale beneficiarului și familiei sale.
Concept:
Soluția speculează existența celor trei loturi și mediază între atașamentul față de imaginea tradițională de casă, dorința de „modernitate” și gabaritul provenit din temă. Casa se dezvoltă în lungul străzii, cu o desfășurată repetitivă (3-în-1), iar anexa delimitează o curte cu caracter privat, închizând lotul pe limita posterioară.
Locație: Borșa, județul Maramureș Funcțiune: Locuință 3 familii Echipă proiect Arhitectură: Tiberiu Bucșa, Ioana Pagu, Ruxandra Berinde, Lucian Suvaina, Kim Attila, Adriana Diaconu Structură: Total Project Group / Csiki Laszlo Instalații: Instal utilities / Kiss Cristian, Florin Popă Proiectare/Execuție: 2009 / 2010 Arie construită/arie desfășurată: 264 mp/684 mp
Grivei - instalație take-away
Momentul festiv al Balului OAR a devenit, în ultimii ani, o ocazie pentru a transmite un mesaj societății. În anul 2011, mesajul s-a referit la gestionarea spațiului public. Organizatorul evenimentului propune un concurs cu invitați pentru amenajarea spațiului de desfășurare a balului arhitecților. Evenimentul găzduiește 350 de participanți din 22 de filiale OAR, care petrec, dezbat și apoi se întorc acasă purtând mesajul acțiunii: gestionarea spațiului public necesită luarea de atitudine.
Oportunități: Suport - posibilitatea difuzării mesajului prin intermediul participanților; Impuls - cadoul de bal devine un stimul pentru demararea unei acțiuni în spațiul public.
Strategie: Foaierul Cazinoului Sinaia este amenajat cu o instalație take-away, care prezintă invitaților balului 22 de statui din ghips și 350 de baloane. Fiecare cățel va fi adoptat de către o filială OAR, fiecare balon va pleca împreună cu un participant. Manifestul seduce și solicită. Fiecare filială identifică un spațiu public, se angajează să îl reabiliteze și să îl redea comunității în urma unui concurs de idei. Momentul festiv marcat de „monumental temporar” reunește în spirit breasla, administrația, presa și comunitatea, sensibilizate în scopul reapropierii spațiului public.
Semnificația obiectului creat: Forma fizică pe care a luat-o mesajul - un cățel vagabond din ghips - are două conotații: trimite, pe de o parte, la ideea de maidan (la calitatea de spațiu rezidual pe care o primește frecvent la noi domeniul public), iar prin gestul său formulează un concept puternic și constructiv, de marcare a unui teritoriu.
Locație: Sinaia/Cazinou Sinaia Funcțiune: Amenajare/instalație temporară Echipă: Tiberiu Bucșa, Ioana Pagu, Ana Botezatu Colaboratori: Kohl, Ana Bota, Arpad Debreczeni Proiect/Execuție: 2011/2011
Citiți articolul integral în numărul special al revistei ARHITECTURA dedicat Clujului