Moldova / Cité de la musique - Lisabona, Portugalia
stud.-arh. Denis Andreea Roman | îndrumător: prof. univ. dr. arh. Virgiliu Onofrei
Terenul este amplasat pe malul drept al râului Tejo, în apropierea zonei Belem, un nucleu al orașului într-o fostă zonă pescărească a Lisabonei, actualmente dezactivată. Amplasamentul prezintă o serie de valențe unice în Lisabona, datorită deschiderii către ocean, fiind zona din care Henric Navigatorul, Vasco da Gama și alți pionieri portughezi au plecat să exploreze necunoscutul.
Zona a fost amenajată pentru a putea satisface cerințele impuse de funcțiunea maritimă. Ulterior au fost construite Școala Portugheză de Marină, Direcția operațională a zonei Pedroucos, Direcția generală a Ministerului Marinei, Școala secundară din Belem și Alges. Construcția centrului de cercetare Champalimaud reprezintă punctul de plecare în reamenajarea urbanistică. Astfel, au fost făcute o serie de studii menite să genereze ideile structurante pentru dezvoltarea zonei.
Prin proiectul propus se urmărește deschiderea acestei zone care până acum a fost inaccesibilă cetățenilor și transformarea ei într-o arie publică majoră echipată cu programe care să pună în valoare dialogul dintre oraș și râu. Succesul reamenajării urbane a zonei Oriente prin construirea Expo ’98 a confirmat direcția pe care trebuie să o adopte autoritățile în privința fostelor zone portuare. Strategia zonei urmărește:
• afirmarea Lisabonei în plan internațional;
• valorizarea identității Lisabonei ca oraș multicultural;
• sustenabilitate.
În abordarea urbanistică a zonei s-a urmărit relaționarea propunerii cu trama existentă și deschiderea întregii zonei către râu, în vederea creării unui spațiu public relaționat cu apa. A fost întregită relația cu orașul, parcursul pietonal care pornește de la Podul 25 Aprilie având ca punct terminus piața Cidade da Música.
Din punct de vedere volumetric am accentuat piața care face legătura cu centrul de științe și piața care se dezvoltă în legătură cu Cidade da Música. Parcursul păstrează în permanență contactul cu energia și dinamica apei.
Ansamblul se compune după direcțiile principale ale sitului către oraș, către râu și către ocean. Soluția se vrea a fi o poartă deschisă către lume, care, prin intermediul sunetului și al muzicii, să unească orașul Lisabona cu celelalte centre culturale ale lumii.
Compoziția este determinată de un parcurs ascendent în jurul sălii principale de concerte, care pornește de la cota ±0,00 și se încheie printr-o belvedere la cota +16 m, deschisă către simbolurile orașului, Podul 25 Aprilie și statuia Christo Rei. Sala de concerte este detașată de restul volumului, forma elipsoidală evocând simbolul creației - oul - punctul de plecare al teoriilor cosmogonice.
Funcțiunile majore ale complexului sunt bine definite din punct de vedere formal și compozițional, fiind caracterizate prin materialitate; este vorba despre partea educativă și de cercetare și despre partea creativă - de spectacol. Întreaga compoziție este subordonată sălii de concerte.