GARA Filaret - atelier Dorin ȘTEFAN
În octombrie 1869, prima locomotivă cu abur intra triumfal în Gara Filaret, anunțând o nouă eră în existența orașului, dar și a țării. Nu cu mult timp înainte, pe promontoriul cornișei care înainta spre viitorul Parc Carol erau plantații de viță-de-vie. De fapt, bogate plantații de viță-de-vie erau dispuse în tot arealul care înconjura vatra orașului - pe atunci, încă un mare sat. Între timp, orașul a ajuns la două milioane de locuitori, iar această dezvolare a schimbat și imaginea locului. Astăzi, Gara Filaret este de mult timp o fostă gară, iar toată zona este în re-așezare. Dar cum s-o reașezăm? Aceasta a fost întrebarea cu care am pornit, în primăvara 2012, cu studenții anului 5 de la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, din București, demersul urbanistic și arhitectural. Nu după mult timp am ajuns la concluzia că nu putem să lucrăm decât într-o totală deschidere: locul se preta de la o replantare cu viță-de-vie și până la o dezvoltare verticală de mari dimensiuni, trecând desigur și prin variante de mijloc. Aducem acum în paginile revistei Arhitectura câteva dintre răspunsurile posibile.
Laborator al cunoașterii
Pol urban
Centru de industrii creative
Pajiște urbană
Youth Center
Centru regional de excelență