Ruxi Sacaliș: Cel mai probabil, aș răspunde provocării

Gabriela Târlie: Cine este Ruxandra Sacaliș și cu ce se ocupă?

Ruxandra Sacaliș: A studiat arhitectura și încearcă să creeze spații vii și obiecte fermecate care să facă viața noastră de zi cu zi mai frumoasă.

G.T.: Ce înseamnă pentru tine designul?

R.S.: Un mod de a explora materialele astfel încât ele să formeze un mediu în care omul să se simtă la el acasă pe planeta Pământ.

G.T.: Dacă ai putea să schimbi programele universităților la care se predau cursuri de design, ce ai include? Ce ai scoate?

R.S.: Din ce am observat, universitățile au strategii de învățământ diferite și fiecare instituție explorează și caută noi pedagogii de învățământ.

Ce aș sugera eu? Oportunități cât mai diverse și variate care să-i permită studentului să intre în contact direct cu materialele, să experimenteze, să fie un fel de Robinson Crusoe care descoperă lumea și o recreează, să învețe să controleze evoluția unui proiect de la idee la produsul final. De asemenea, mai cred că o pregătire minimală în domeniul antreprenoratului este esențială, pentru că lumea reală nu se rezumă doar la creație și obiecte fumoase, ci și la relația cu producătorii, presa, clienți etc.

G.T.: Cu ce așteptări te-ai înscris anul acesta la Salonul Internațional de Mobilă de la Milano?

R.S.: Sincer, nu știam exact la ce să mă aștept, având în vedere că era prima experiență de acest gen. M-am înscris în ideea de a deschide o fereastră prin care să pot vedea designul la scară internațională și globală și, în felul acesta, să văd și care este locul nostru în lume.

G.T.: De ce crezi că este important pentru un designer de produs să participe la un târg internațional?

R.S.: În primul rând pentru expunerea de care are parte la un astfel de eveniment și pentru oportunitatea de a cunoaște oameni diverși, de la producători la designeri din toată lumea. În al doilea rând pentru a întelege locul lui pe piața internațională de design, lucru care îl poate ajuta foarte mult să evolueze ca designer și să-l motiveze în munca sa.

G.T.: Ai prezentat mai multe obiecte în premieră la Milano în aprilie. Ce feedback ai primit?

R.S.: Da, într-adevăr, printre obiectele noi se numără masa Bring us together și lampile Light.paper. Cei mai mulți au fost atrași de lămpi și de taburet. Unii au fost interesați de povestea din spate, alții de tehnica realizării lor, iar cei mai mulți au fost plăcut surprinși să descopere că abajurul lămpilor Light.paper este realizat din hârtie.

G.T.: Ai obținut un premiu special pentru colecția Chamotte. Cum a apărut aceasta?

R.S.: Colecția a apărut ca răspuns la tema-cadru a Salone Satellite Award, unde se dorea un obiect/accesoriu pentru baie sau bucătărie. În plus, la această ediție a Salone Satellite s-a pus accent pe materialele naturale, ceramica numărându-se printre acestea, iar eu, întâmplător, cochetam de ceva timp cu ideea de a realiza un obiect din ceramică pentru bucătăria mea. Brief-ul de la Salone Satellite Award a fost un pretext bun pentru a pune lucrurile în practică.

G.T.: Ce s-a schimbat de când te-ai întors de la Milano și la ce proiecte lucrezi în acest moment?

R.S.: Cred că, în principal, s-a schimbat ceva în relația mea cu lumea, în general, și cu mine, în particular, ca designer. Deocamdată multe învățăminte de la Milano sunt undeva la nivelul subliminal al subconștientului, unde sper să rodească; personal, cred că, după școala formală, învățătura din viață, școala vieții, este cea mai importantă; așa că, în prezent, încerc să „dibui”, să prind și să fixez noi forme și să produc noi prototipuri.

G.T.: Cum integrezi noțiuni precum ecologie, sustenabilitate, inovație, ergonomie în proiectele tale?

R.S.: Obiectele pe care le-am creat până acum sunt realizate din materiale naturale și durabile, cum este lemnul, care are calitatea de a îmbătrâni grațios, de a trăi cu mai multe generații și de a deveni, cu timpul, un obiect încărcat de semificații arhaice, de mit și de poveste.

În materie de inovație, prin colecția pe care am realizat-o încerc să aduc sensibilitatea meșteșugului tradițional în limbajul contemporan. În plus, obiectele sunt menite să fi folosite în viața de zi cu zi, și deci să îmbogățească mediul în care trăim, să fie utile.

G.T.: Ce ai face dacă ți s-ar da să proiectezi coșurile de gunoi din stațiile de autobuz?

R.S.: Cel mai probabil, aș răspunde provocării.

Colecția Stories of home

Stories of home este o colecție inspirată de casele tradiționale românești, întrucât „se bazează pe interesul meu față de cultura tradițională, dar și pe amintirile copilăriei mele legate de spații, ambient și povești. Am încercat să explorez și să aduc în designul contemporan măiestria și înțelepciunea artizanului. În cultura tradițională, obiectele folosite de către agricultor erau o prelungire a trupului, minții și a sufletului său; acestea erau parte din «cosmosul» lui. Prin urmare, obiectele din această colecție sunt destinate a fi utilizate în viața de zi cu zi, și astfel ele vor dobândi și transmite povești și tradiții ale familiei.”

Chamotte

Materiale:

ceramică

Dimensiuni:

bol de fructe Ø 300 mm, H 30 mm

castron mic Ø 120 mm, H 80 mm

castron înalt Ø 90 mm, H 230 mm

castron cilindric Ø 120 mm, H 180 mm

Vase de lut și șamotă pentru utilizarea în bucătărie - premiate cu mențiune la Salone Satellite Milano

Proiectul actual de design explorează proprietățile funcționale și estetice ale unui amestec de argilă și praf de șamotă, care are nevoie doar de un proces de ardere, în scopul de a crea obiecte care sunt potrivite pentru a stoca hrana lichidă sau solidă și pentru utilizarea de zi cu zi. Praful de șamotă ajută la reducerea contracției la uscare și ardere și îi oferă duritate produsului final. Obiectul nu are nevoie de un al doilea proces de ardere sau glazurare. În plus, caracteristicile sale aspre face să fie atractiv pentru simțul tactil.

Colecția Chamotte este formată din 3 recipiente pentru alimente și un bol pentru fructe/ o vază de flori. Acesta din urmă are o funcție dublă: este un bol pentru fructe și o vază de flori, cu o bază mare, menită să colecteze petalele ce se desprind.

Mulțumiri artistului ceramist Mihai Sturza, care a colaborat la producerea prototipului Chamotte.

tri.foi

Scaun

Materiale:

stejar

Dimensiuni:

Mare: L 500 x D 500 x H 450 mm;

Mic: L340 x D 320 x H 315 mm

tri.foi este un scaun simplu, din lemn, care explorează cultura rurală și, în special, obiectele tradiționale din lemn. Obiectul face referință la scaunul țărănesc cu trei picioare care, în majoritatea regiunilor din România, însoțea masa de lângă vatră ce aduna în jurul ei familia. Scaunul tri.foi încearcă să exploreze echilibrul relației dintre funcțiune, construcție și meșteșug, însă caută moduri contemporane de reinterpretare prin intermediul îmbinărilor de lemn și prin forma sa. Asemeni scaunului țărănesc, structura este minimală și este menită să fie vizibilă devenind, de asemenea, elementul decorativ caracteristic.

Bring us together

Masă de cafea joasă

Materiale:

stejar

Dimensiuni:

Ø 600 mm, H 320 mm

Bring us together este o măsuță de cafea joasă, cu modele decorative care amintesc de motivele tradiționale cu petale de flori.

Light.paper

Corp de iluminat

Materiale:

lemn de stejar, hârtie și cleme metalice

Dimensiuni:

Ø 330 mm, H 270 mm

Lampă pandantiv:

Ø 270 mm

Light.paper este o lampă decorativă de birou ce pune accent pe calitățile de filtrare ale abajurului din hârtie, prins de structura de lemn. Abajurul filtrează ușor lumina pentru o atmosfera lină. Forma sa este definită de folosirea îmbinărilor de hârtie. Sunt disponibile mai multe modele decorative pentru a obține efecte artistice diferite.

O versiune Light.paper de lampă pandantiv este, de asemenea, disponibilă.

Submarine

Cutii depozitare

Materiale:

lemn de nuc, șir de cânepă

Dimensiuni:

Mari: L 200 x D 60 x H 50 mm

Mici: L 170 x D 51 x H 42 mm

Folosind contrastul dintre finisajul neted al lemnului solid de nuc de culoare închisă și rugozitatea mânerului din cânepă de culoare bej, Submarine face apel la simțul tactil al utilizatorului și oferă o nouă abordare în ceea ce privește depozitarea obiectelor de zi cu zi.