Design

Amenajare Meșteshukar ButiQ. Când meșteșugul întâlnește contemporanul… sau de la nostalgie la realitate

Inaugurat în cadrul Romanian Design Week 2015, magazinul Meșteshukar ButiQ a fost gândit să readucă în atenția publicului o modalitate aproape uitată de a gândi și crea obiecte de design – o reîntoarcere la rădăcini, unde implicarea directă guvernează atât creația, cât și producția; unde atenția, timpul investit și grija față de produs constituie etape la fel de importante ca și procesul de creație.

Context

Magazinul-concept de pe strada Edgar Quinet face parte din rețeaua de întreprinderi de economie socială Meșteshukar ButiQ. În contextul unei economii din ce în ce mai tehnologizate și mecanizate, rețeaua își propune refacerea punții dintre priceperea meșterilor tradiționali de etnie romă și nevoile actuale ale pieței, o revalorizare a moștenirii culturale rome.

Începuturi

Menit să aducă în prim-plan arta meșteșugului tradițional al romilor, magazinul urma să găzduiască serii mici de obiecte unicat, create de meșteșugarii bijutieri, împletitori, căldărari și croitori împreună cu designeri internaționali puternic ancorați în platforma designului contemporan.

Aflat la parterul unei case din centrul Bucureștiului, spațiul ce urma să îl amenajăm pe parcursul unei singure luni de zile era conformat ca spațiu improvizat de birouri, pe care mocheta, termopanul, pereții suprapuși, strâmbi, de rigips și caloriferele montate în zigzag îl defineau. Astfel, prima și poate cea mai dificilă provocare a proiectului a fost curățarea spațiului de toate straturile improvizate ale amenajărilor anterioare. Munți de cabluri, flexuri rupte în adezivul mochetei și multă muncă au încununat această primă fază.

Odată încheiat acest capitol, a început și lucrul efectiv al amenajării; Nadja Zerunian, Peter Weisz (designerii implicați în realizarea produselor ce urmau a fi expuse în magazin) și Megumi Ito au fost prezenți activ pe tot parcursul procesului de creație și producție, implicându-se trup și suflet alături de noi.

Abordare

Intenția noastră a fost aceea de a oferi obiectelor meșteșugărești șansa de a se prezenta ca expresie curată, dezbrăcată pe cât posibil de prejudecăți, într-un context asemănător unui spațiu expozițional. Astfel, propunerea atrage atenția asupra antitezei ce reiese din întâlnirea designului contemporan cu arta meșteșugului și servește atât ca fond pentru evidențierea micilor colecții de obiecte îngrijit create, cât și ca suport în aducerea lor la nivel de exponate.

În această idee, interiorul este conceput în totalitate din linii simple, curate, unde corpurile paralelipipedice de expunere au fost gândite astfel încât să susțină nevoia de reconfigurare a spațiului – din magazin, în spațiu de vernisaj sau de evenimente.

Caracterizat de o axă longitudinală foarte puternică (doar 4 m lățime și 15 m lungime), spațiul foarte îngust și lung, deși deloc ideal, era cu siguranță unul cu personalitate. Așadar, soluția a fost gândită astfel încât să contribuie la accentuarea și scoaterea în evidență a acestei caracteristici spațiale definitorii. Dispunerea mobilierului, a oglinzilor sau a cuierului pentru obiectele de design vestimentar susțin toate acest lucru, alături de cei peste 140 de metri liniari de textil folosiți în realizarea plafonului. Toate aceste noi linii/ axe conduc către panoul de flori din capătul de perspectivă, singurul moment în care amenajarea amintește în mod direct de cultura romă.

Conceperea mobilierului destinat expunerii a constituit o provocare în sensul în care produsele ce urmau a fi comercializate cuprindeau o gamă foarte variată de materiale – de la argint și cupru la piele, lemn și paie. O grupare și o separare a lor pe categorii era necesară, ținând în același timp cont de faptul că fluxul seriilor de produse putea varia oricând atât cantitativ, cât și din punct de vedere al materialelor. Astfel, din nevoia unui sistem de expunere versatil, au prins formă casetele modulate de lemn. Realizate în trei dimensiuni diferite, ele se pot poziționa sub o multitudine de forme și modele geometrice pe întreaga suprafața a mobilierului mobil, creând o separare clară, dar discretă între diferitele tipuri de produse.

Atmosfera este construită pe baza unei palete de culori neutre – griuri deschise și nuanțe de alb pigmentat, unde apar punctual accente de culoare atent și subtil introduse. Racordul dintre spații, scara și pereții ce coboară către subsol și tâmplăria exterioară sunt vopsite în roșu, făcând trimitere la vibranta cultură romă.

Primite cu succes atât în cadrul Romanian Design Week, cât și la Vienna Design Week, obiectele marca MBQ (produse home deco, accesorii și design vestimentar) au luat naștere pe parcursul ultimului an din colaborarea meșterilor tradiționali romi împreună cu Nadja Zerunian, consilier pro-bono al Parteneriatului pentru Romi al Fundației ERSTE, designer, director de creație pentru o serie de branduri internaționale și co-fondator „zerunianandweisz”, Peter Weisz, designer vestimentar, director de creație și design vestimentar și co-fondator al „zerunianandweisz”, și Glimpt Studio, compus din Mattias Rask și Tor Palm, ce activează în zona designului de produs realizat în parteneriat cu artizani din diferitele colțuri ale lumii.

Autori amenajare: Samih Ahmad, Sabrina Ahmad, Mihaela Șerban.

Colaboratori: Nadja Zerunian, Megumi Ito, Peter Weisz, Khalid Inayeh.

foto: Nicolae ANGHEL