Școala de vară Arhipera 4.0

A patra școală de arhitectură socială participativă: aceeași câmpie, în lumina puternică de iulie, aceeași efervescență și mobilizare. Echipe formate din membri noi care învață să lucreze cu cei care au fost acolo înaintea lor. Galben, albastru și verde, peisajul se desfășoară nestingherit cât vezi cu ochii – iazuri, ciulini, maluri de pământ, păsări de baltă, lanuri de grâu; aerul se mișcă greu printre oameni și plantele calcinate de soare.

Elena, o bucățică de copil cu ochi căprui, pătrunzători; se uită direct la tine și-ți pune întrebări. Pe prispa casei, la adăpost de soare, toți s-au strâns în jurul peretelui pe care este pusă schița cu inovațiile ce vor fi aplicate în săptămâna de lucru. Studenții explică, familia ascultă cu atenție, copiii se uită curioși la oamenii care au venit în spațiul lor. Înțeleg că vor să-l facă mai bun și mai frumos? În orice caz, simt asta și se adaptează repede noii situații, ajută, se implică, învață.

La rândul lor, studenții învață să vadă, să surprindă esența, să pună în valoare, să (se) comunice, să vorbească despre proiectele și ideile lor prin arhitectură și fotografie. Echipa se sudează în timp, caractere, vârste și viziuni diferite își găsesc puncte în comun și punți de dialog pentru a pune în practică proiectele inovative propuse.

Silvia și Irina sunt cele mai tinere membre ale echipei din vara asta și se implică pline de veselie și spontaneitate în toate activitățile de pe șantier. Tot ce se întâmplă în jur, mediul, oamenii, misiunea are valoare în sine și este un exemplu bun, o experiență utilă pentru mai târziu – la fel cum este spiritul de echipă, atmosfera creatoare, importanța motivației. Școala altfel e (și) aici. Pe unul dintre pereții serei, desenul Silviei – ca o schiță în cărbune a celor șase membri ai familiei – rămâne, pe lângă munca studenților, un semn al zilelor petrecute împreună construind și crescând.

Casa familiei Enuș a fost executată după un proiect marca ArhiPera, bazat pe conceptele fundamentale de locuință evolutivă, structuri-suport, design participativ, experiment.

Miza activităților de construire: refolosirea materialelor reciclabile – bannere cu diferite texturi, sticle și dopuri din plastic – în realizarea unor inovații gândite de studenți – o pardoseală mozaic, rezolvarea decorativă a prispei printr-o împletitură de bannere după modelul coșurilor de nuiele, parasolare rotative, un perete semitransparent din PET-uri suprapuse și un sistem de ventilare bazat pe diferența de temperatură, crearea unei fațade ventilate cu panouri glisante.

O echipă compozită, eterogenă, cu membri cu vârste diferite învață să colaboreze în virtutea unei arhitecturi pentru oameni. Cursuri interactive, cu accent pe latura practică, conținut diversificat. Implicarea beneficiarilor în activitățile de șantier. Importantă este dinamica grupului – exercițiu de (auto)cunoaștere, de împărțire a sarcinilor, colaborare, de dezvoltare a unor abilități organizatorice și stabilire a unui ritm de lucru. Experiența lucrului în echipă. Învățare prin descoperire, căutarea unor soluții ingenioase și sustenabile. Autonomie și cooperare. Studierea mecanismelor de transferare a ideilor în spațiul construit.

La nivel social, prin asigurarea unui capital inițial se urmărește schimbarea atitudinii care să contribuie la asumarea locuinței prin luarea sa în posesie și implicarea activă a beneficiarilor în extinderi și intervenții ulterioare dictate de necesități și de modificări în dinamica familiei. Ideea de experiment are în vedere atât aspectul practic, cât și latura decorativă. Prin intervențiile de tip integrat, ArhiPera vizează instituirea unor modele de bune practici validate de comunitate și posibilitatea reiterării acestora la nivel comunitar pentru a crea schimbări benefice în condițiile de viață și oportunitățile persoanelor afectate de sărăcie extremă.

În proiectele dedicate comunităților vulnerabile, ArhiPera vorbește despre locuire, echitate și incluziune, despre dezvoltare individuală și comunitară, despre valoare adăugată, despre comunicare și viziune. O școală altfel, un loc de formare a viitorilor arhitecți sociali.

Programul școlii de vară s-a axat atât pe activități de construire, cât și pe o serie de lecturi cu subiecte dintre cele mai diverse – arhitectura interesului public, fotografie, economie, dezvoltare locală și teritorială, aplicarea tehnologiei Rockwool, însușirea unor tehnici de iluminat, prezentarea locuinței de lut de la Capul Doloșman, arhitectură inovatoare și creativă bazată pe materiale și tehnologii sustenabile, precum și două proiecte despre importanța spațiului comunitar și a incluziunii sociale în raport cu arhitectura spațiilor universitare și a centrelor sportive.

Din punct de vedere practic, studenții au făcut propuneri de inovații și le-au discutat cu beneficiarii; a urmat apoi validarea inovațiilor prin discuții pe baza machetelor și execuția propunerilor prezentate.

Asociația ArhiPera a reușit să îndrepte din nou atenția către crearea unei arhitecturi adecvate, realizate prin proiectare participativă și reiterarea dialogului dintre om și mediul construit, privit din perspectiva unei abordări umane sustenabile, raportate la un ansamblu de factori sociali, economici și ecologici. A patra școală de vară a reprezentat o nouă încercare reușită de a provoca limita, deschizând-o, dând unei familii șansa de a se înălța, curajul de a merge și a privi mai departe.

foto: Lorin NICULAE