CEVISAMA 2017, alte perspective

Am fost invitată între 20-23 februarie 2017, pentru a doua oară, la Târgul internațional de ceramică CEVISAMA, organizat în Ferie Valencia (amplul complex expozițional din nordul orașului) de către ASCER (Asociación Española de Fabricantes de Azulejos y Pavimentos Cerámicos). Ca și anul precedent, inițiativa invitării unor jurnaliști specializați și întreg programul oferit acestora cade în seama Oficiului de Promovare Turistică al Valenciei, entitate în subordinea Primăriei. Municipalitatea vizează de mai mulți ani un program ambițios de a duce orașul în competiția cu Barcelona, fiind deocamdată al doilea mare centru portuar, economic, turistic și cultural al coastei vestice a Mediteranei. Iar industria ceramică și economia secundară din zona Valencia-Castellón reprezintă un atu economic și financiar de luat în seamă în acest plan concurențial.

În 2016 atenția mi-a fost captată de performanțele utilizării ceramicii în arhitectură și design, în special de concursul ai cărui laureați sunt prezentați și premiați în conferința de presă organizată în a doua zi a Târgului CEVISAMA. Am relatat pe larg impresiile în articolul din numărul 1/2016.

Anul acesta mi-am dedicat timpul avut la dispoziție unor etalări ale producătorilor de ceramică, concursurilor studențești și în special proiectelor celor 8 departamente (catedre) de studiu și cercetare în ceramică ale unor universități spaniole și nu numai, sprijinite printr-un program permanent de ASCER.

Într-o discuție scurtă avută cu secretarul general al ASCER, Pedro Riaza, la conferința de presă din 21 februarie, am aflat că procentul mediu al investiției companiilor înregistrate în ASCER în cercetare-inovare-dezvoltare se situează între 2 și 3% din totalul costurilor. Un efort similar către cercetare se află și în industria de echipamente, asociată producției ceramice. O susținere aparte, dar foarte consistentă a ASCER se îndreaptă către rețeaua departamentelor universitare (catedre) de studiu al ceramicii. ASCER finanțează catedrele, dar lasă la latitudinea acestora selecția planului de cercetare și a proiectelor pe care acestea le consideră ca eficiente și valoroase pentru dezvoltarea de viitor a industriei ceramice. Cum spunea Pedro Riaza: „Ele construiesc viitorul ceramicii”.

Rețeaua ASCER a catedrelor de studiu al ceramicii

Evaluând ponderea cercetării și inovării de vârf în dezvoltarea sectorială a industriei ceramice, ASCER a fondat în 2004 o rețea a catedrelor de studiu al ceramicii în 5 facultăți de arhitectură ale unor universități din Spania și a încheiat acorduri de colaborare cu alte universități din afara țării. Catedrele din Spania sunt la Barcelona –Școala Tehnică Superioară de Arhitectură (ESARQ) în cadrul Universității Internaționale a Cataloniei, Alicante – Școala Tehnică Superioară de Arhitectură a Universități din Alicante, Valencia – Școala Tehnică Superioară de Arhitectură a Universități Politehnice din Valencia, Madrid – Școala Tehnică Superioară de Arhitectură a Universități Politehnice din Madrid și Castellón – Școala Tehnică de Arhitectură a Universități Jaume I din Castellón.

Merită menționarea unei colaborări speciale a Asociației din 2008 cu Universitatea din Darmstadt, Germania și din 2007 cu Graduate School of Design a Universității Harvard din SUA și mai recent cu Universitatea din Liverpool, Marea Britanie. Astfel la Darmstadt există un program de training „Materiale inovative. Ceramica” în cadrul Facultății de Proiectare și Construcții Sustenabile, al cărei coordonator este arhitectul Manfred Hegger, câștigătorul Premiului Solar Decathlon în Washington în 2007 și 2009. La GSD Harvard au fost realizate până acum două proiecte de cercetare care analizează industria prin personalizarea și sustenabilitatea ceramicii. Reputații profesori Christoph Reinhart și Martin Bechthold conduc proiectele studenților care dezvoltă prototipuri în urma cercetării aplicate. Cu Universitatea din Liverpool s-a pornit un proiect multianual de cercetare-design intitulat ”Iluminat prin ceramică” ale cărei prime rezultate au fost expuse și publicate în 2013. Tema proiectului a fost înțelegerea iluminatului natural prin utilizarea ceramicii și a modelelor de proiectare parametrică și algoritmică în arhitectură.

Expoziția Trans-hitos 2017

Expoziția Trans-hitos „Interacțiuni” din promenada pavilionului principal al Ferie Valencia a fost, ca și anul trecut, amenajată prin intermediul unor structuri tridimensionale în câteva secțiuni.

Producția ceramică s-a adaptat cu succes schimbărilor sociale și tehnologice, a adoptat forme și funcțiuni în congruență cu tehnologia de avangardă – un exemplu îl oferă utilizarea tehnologiei de 3D printing în fabricarea ceramicii. Diversitatea și creativitatea au fost prezentate în cele patru spații din expoziție astfel:

SPACE 1: Expoziția catedrelor de studiu al ceramicii: Ceramică și Arhitectură

Expoziția prezintă lucrările studenților de la departamentele susținute de ASCER din școlile de arhitectură de la Harvard, Liverpool, Graz, Barcelona, Alicante, Valencia și Madrid. Expoziția este coordonată de Víctor Echarri, coordonator al departamentului de Studiu al ceramicii de la Alicante, și cercetătorul Roberto Yáñez. Sunt accesibile integrările inovative ale recentelor tehnologii ceramice în arhitectură, cu o particulară atenție către activitatea intensă a industriei ceramice spaniole de a investi în materiale prietenoase cu mediul, dar și în procese și utilizări noi, construcții sustenabile și eficiente energetic, renovarea construcțiilor și spațiilor urbane etc.

Mai multe informații: http://www.catedraceramica.es

SPACE 2: “Essence”. Sergio Alfonso și Vicente Picó.

Concursul organizat de CEVISAMA, ASCER și ITC pentru designul unei zone expoziționale a Trans-Hitos 2017 dorește să încurajeze tinerii designeri și arhitecți de interior să își promoveze ideile și proiectele ce aduc în prim-plan ceramica. Câștigătorii declarați în mod unanim de către juriu au fost arhitecții Sergio Alfonso și Vicente Picó cu proiectul „Esență” pentru simplitatea elegantă, construirea ușoară și relevanța pentru arhitectura efemeră și nu în ultimul rând pentru folosirea diferită a materialului ceramic, nu ca o simplă acoperire a planurilor orizontale sau verticale.

Autorii au dorit să aducă un tribut elementelor esențiale pământ și apă și să familiarizeze publicul cu ceramica dispusă tridimensional.

SPACE 3: University of Harvard Graduate School of Design: Ceramic Morphologie, MaP+S Project 3D Printed Ceramics

Morfologiile ceramice explorează oportunitățile oferite ceramicii prin strategia de imprimare 3D. Proiectul a fost dezvoltat de cercetătorii și studenți de la Grupul „Material Processes and Systems” (MaP+S) de la Universitatea Harvard. Suplimentat cu contribuția cercetătorilor de la Institutul de Tehnologie Ceramică din Castellón, Spania, proiectul reprezintă un prototip de manufacturare aditivă a componentelor de construcție din ceramică la scară industrială.

Pavilionul este un galantar al potențialului expresiv al ceramicii produse prin 3D printing și testează adaptarea principiilor de transfer caloric termodinamic la geometria 3D. Forma și designul sunt produse ale cercetării curente a performanței termice a spațiilor ventilate natural – rezultat al colaborării echipei cu cercetătorii Salman Craig și Matan Mayer de la Centrul pentru Clădiri și Orașe Verzi de la Harvard. În timp ce suprafața exterioară a pavilionului este netedă și uniformă, cea interioară este intens profilată și texturată spațial. În afara creării unei relații unice dintre exterior și interior, geometria acestor suprafețe ondulate este legată de studiul dimensiunilor optime unui transfer caloric termodinamic. Trebuie menționat că formele și suprafețele componentelor nu pot fi obținute prin nicio tehnologie „tradițională”.

În spațiul adiacent promenadei centrale, unde un pavilion înalt de cca 3 m înălțime a fort etalat, vizitatorii au putut urmări pe perioada deschiderii târgului manufacturarea 3D a diferitelor componente ceramice ale pavilionului experimental.

SPACE 4: a 15-a ediție a Premiilor ASCER pentru ceramică în arhitectură și design

În mod tradițional, premiile ASCER sunt structurate pe trei categorii: arhitectură, design interior și proiecte de diplomă.

Categoria Arhitectură

Premiu:

Proiectul „Două locuințe în Oropesa”, autor: Paredes Pedrosa Arquitectos

Juriul a apreciat calitatea excepțională a intervenției arhitecturale de mare precizie într-un sit istoric complex cu o utilizare adecvată și măsurată a materialului ceramic.

Mențiune specială:

Proiectul „Casa MM”, Palma de Mallorca, autor: OhLab

Juriul a recunoscut angajamentul pentru o arhitectură sustenabilă (casă pasivă unifamilială) și calitatea utilizării suprafețelor ceramice.

Categoria Design interior

Premiu:

Proiectul „TABA espazioa”, San Sebastián, autor: Ibón Salaberria

Juriul a punctat dialogul echilibrat al materialelor, ceramica fiind utilizată inteligent pentru a crea un spațiu contemporan.

Mențiune specială:

Proiectul „Casa#77”, Pamplona, autor: Raúl Montero Martínez și Emilio Pardo Rivacoba

Utilizarea ceramicii într-o locuință cu un partiu special, marcând printr-o acoperire completă circulația între zona de zi și cea de noapte a apartamentului.

Categoria Proiect de diplomă

Premiu:

Proiectul „In Situ: Instrumente și tehnologie în arhitectura tradițională, autor: M Wesam Al Asali

Juriul a notat că un singur material ceramic a fost folosit pentru a crea un sistem constructiv benefic prin funcție și amplasament și aducând plus-valoare peisajului.

Mențiune specială:

Proiectul „Como agua de mayo”, autor: Belén Collado González

Juriul a notat plasticitatea și sensibilitatea utilizării materialul ceramic.

Mai multe informații: www.premiosceramica.com.