Structura expoziției

„Laboratorul viitorului este o expoziție alcătuită din șase părți.

Cuprinde 89 de participanți, din care peste o jumătate sunt din Africa sau din diaspora africană. Echilibrul de gen este 50/50, iar vârsta medie a tuturor participanților este 43 de ani, scăzând la 37 la secțiunea Proiectele speciale ale curatorului, unde cel mai tânăr participant are 24 de ani.

46% din participanți consideră educația o formă de practică și, pentru prima dată, aproape jumătate dintre participanți provin din birouri proprii sau individuale cu cel mult cinci persoane. În cadrul tuturor secțiunilor, peste 70% dintre exponate aparțin unor birouri conduse de o singură persoană sau de o echipă foarte restrânsă.

Aceste statistici reflectă o schimbare profundă în cultura producției de arhitectură, în ansamblu, și o și mai mare schimbare în ceea ce privește participarea la expoziții internaționale.

Echilibrul s-a modificat. Lucrurile se prăbușesc. Centrul nu mai poate rezista.

Esențiale pentru toate proiectele au fost primatul și forța unui instrument singular: imaginația.

Este imposibil să construiești o lume mai bună dacă nu poți să ți-o imaginezi mai întâi. Laboratorul viitorului începe în Pavilionul Central din Giardini, unde au fost reunite 16 birouri care reprezintă o force majeure rafinată a producției de arhitectură africane și din diaspora. Continuă în complexul Arsenale, unde participanții la secțiunea Legături periculoase [Dangerous Liaisons] - reprezentată și în Forte Marghera din Mestre - stau umăr la umăr cu Proiectele speciale ale curatorului, care este pentru prima dată o categorie la fel de extinsă ca și celelalte. Intercalați de la un capăt la celălalt și printre lucrările din ambele locații sunt tinerii practicieni africani și diasporeni, ai noștri Invitați din viitor [Guests from the Future], ale căror lucrări reacționează direct la tema dublă a acestei expoziții, decolonizarea și decarbonizarea, oferind un instantaneu, o scurtă privire asupra viitoarelor practici și moduri de a vedea și a fi în lume. (...) Am ales în mod deliberat să încadrăm participanții drept «practicieni» - a afirmat curatorul - și nu drept «arhitecți» și/sau «urbaniști», «designeri», «arhitecți peisagiști», «ingineri» sau «cadre universitare» deoarece convingerea noastră este că circumstanțele variate și complexe din Africa și dintr-o lume aflată într-un ritm rapid de hibridizare necesită o înțelegere diferită și mai amplă a termenului «arhitect».”

Legături Periculoase, ARSENALE

Pentru a aprofunda ideea unei definiții extinse a arhitecturii, în secțiunea următoare, Legături periculoase, care se desfășoară în complexul Arsenale, cei 37 de practicieni au ales cu toții lucrări hibride, care depășesc granițe disciplinare, geografii și noi forme de parteneriat și colaborare.

Sunt practicieni individuali (Gloria Cabral, Liam Young, Suzanne Dhaliwal, Huda Tayob, Killing Architects); firme de arhitectură de mărime medie (MMA Design Studio, Kate Otten Architects), precum și firme cu două sau trei persoane care îmbină predarea și practica în egală măsură (Office 24-7 Architecture și Lemon Pebble Architects, Wolff Architects).

Sunt birouri mai mari care se axează pe decarbonizare în moduri inedite (White Arkitekter, BDR bureau & carton123 architecten, Flores & Prats Architects, și Andrés Jaque / Office for Political Innovation), precum și birouri experimentale (Gbolade Design Studio, Studio Barnes, Le laboratoire d’architecture) a căror activitate încearcă să ne ajute să înțelegem ce presupune decolonizarea cunoașterii și a producției. Sunt reprezentate aici lucrări de pe fiecare continent (RMA Architects, Neri&Hu Design and Research Office, ZAO/standardarchitecture, Grandeza Studio, Ursula Biemann, Gloria Cabral, Paulo Tavares, Studio Barnes, orizzontale, SCAPE Landscape Architecture, Studio of Serge Attukwei Clottey, Twenty Nine Studio, Low Design Office, AMAA Collaborative Architecture, DAAR - Alessandro Petti și Sandi Hilal, David Wengrow și Eyal Weizman în colaborare cu Forensic Architecture și Nebelivka Project) și din diferite discipline, cum ar fi film, jurnalism de investigație, reutilizare adaptată, recuperarea terenurilor, practici comunitare la nivel local.

Lesley Lokko

Sunt birouri mai mari care se axează pe decarbonizare în moduri inedite (White Arkitekter, BDR bureau & carton123 architecten, Flores & Prats Architects, și Andrés Jaque / Office for Political Innovation), precum și birouri experimentale (Gbolade Design Studio, Studio Barnes, Le laboratoire d’architecture) a căror activitate încearcă să ne ajute să înțelegem ce presupune decolonizarea cunoașterii și a producției.

Sunt reprezentate aici lucrări de pe fiecare continent (RMA Architects, Neri&Hu Design and Research Office, ZAO/standardarchitecture, Grandeza Studio, Ursula Biemann, Gloria Cabral, Paulo Tavares, Studio Barnes, orizzontale, SCAPE Landscape Architecture, Studio of Serge Attukwei Clottey, Twenty Nine Studio, Low Design Office, AMAA Collaborative Architecture, DAAR - Alessandro Petti și Sandi Hilal, David Wengrow și Eyal Weizman în colaborare cu Forensic Architecture și Nebelivka Project) și din diferite discipline, cum ar fi film, jurnalism de investigație, reutilizare adaptată, recuperarea terenurilor, practici comunitare la nivel local.

Lesley Lokko

Forță majoră, GIARDINI

În inima Expoziției din Pavilionul Central se regăsesc unii dintre cei mai reprezentativi practicieni africani sau din diaspora africană care activează în prezent. Adjaye Associates, Cave_bureau, MASS Design Group, SOFTLAB@PSU, Kéré Architecture, Ibrahim Mahama, Koffi & Diabaté Architectes, atelier masōmī, Olalekan Jeyifous, Studio Sean Canty, Sumayya Vally și Moad Musbahi, Thandi Loewenson, Theaster Gates Studio, Urban American City (Toni Griffin), Hood Design Studio și Basis alcătuiesc cu toții un instantaneu rafinat al multitudinii de roluri, modele și domenii în care aceștia lucrează, predau și își practică profesia. Cei reuniți aici reprezintă o frântură a comunității explozive de practicieni africani sau din diaspora africană care redefinesc conceptul de „practică” în moduri pe care nu ni le-am fi putut imagina în urmă cu un deceniu.

Proiectele speciale ale curatorului

În premieră la Biennale Architettura, Proiectele Speciale ale Curatorului și Participanți speciali constituie o categorie amplă, în afara competiției. Sunt desemnate ca fiind „speciale” datorită relației strânse cu curatorul și cu asistenții curatorului, aceștia colaborând pentru a realiza lucrări pentru categorii specifice selectate de curator în vederea completării Expoziției. Trei dintre aceste categorii, Mnemotehnic [Mnemonic]; Hrană, agricultură și schimbări climatice [Food, Agriculture and Climate Change]; și Geografie și gen [Geography and Gender] examinează anume relația complexă dintre memorie și arhitectură (Adjaye Associates în colaborare cu Kiran Nadar Museum of Art, Craig McClenaghan Architecture, Looty, și Studio & and Höweler + Yoon); dintre schimbările climatice, practicile funciare și producția de alimente (Margarida Waco, Gloria Pavita, BothAnd Group) și dintre gen, arhitectură și spectacol (Ines Weizman, J. Yolande Daniels, Gugulethu Sibonelelo Mthembu, Caroline Wanjiku Kihato, Clare Loveday și Mareli Stolp). O categorie suplimentară, Invitați din viitor, prezintă 22 de practicieni de culoare aflați la început de carieră, ale căror lucrări se regăsesc pe tot parcursul complexului din Arsenale și din Pavilionul Central, oferind o posibilă imagine a arhitectului din viitor, precum și a intereselor, preocupărilor și ambițiilor sale potențiale. Black Females in Architecture, Dele Adeyemo, Cartografia Negra, Ibiye Camp, Courage Dzidula Kpodo with Postbox Ghana, Elementerre împreună cu Nzinga Biegueng- Mboup și Chérif Tall, Folasade Okunribido, Lauren-Loïs, Miriam Hillawi Abraham, Arinjoy Sen, Faber Futures, Tanoa Sasraku, Riff Studio, Anusha Alamgir, Guada Labs, Banga Collective, New South, Aziza Chaouni Projects, Blac Spac, MOE+ Art Architecture, Juergen Strohmayer și Glenn DeRoché au fost selectați pentru activitatea lor revoluționară la toate nivelurile, în contexte diferite, de la „real” la imaginar și toate nuanțele adiacente. Proiectele Speciale ale Curatorului sunt, de asemenea, sprijinite de Ford Foundation și Bloomberg Philanthropies.

Hrană, Agricultură și

Schimbări

Climatice

Gen și Geografie

Mnemonic

Invitați

din viitor

Trei Participări speciale

Cineastul Amos Gitaï, primul poet laureat din arhitectură, Rhael „LionHeart” Cape Hon FRIBA și fotograful James Morris sunt în Arsenale, în momente cheie. Lucrările participanților de aici sunt deopotrivă arhivistice și experiențiale, venind în completarea Notelor de subsol ale curatorului, care cuprind texte scurte ale curatorului și fotografii de Alice Clancy, asistentul curatorului, și de Festus Jackson-Davis, membru al echipei de cercetare, acestea rulând pe toată durata Expoziției.