O călătorie în lumea artei și a arhitecturii din Ungaria

Pentru orice pasionat de arhitectură, o călătorie în Ungaria reprezintă o incursiune fascinantă în lumea diversității arhitecturale, unde istoria și influențele artistice se întrepătrund într-un melanj surprinzător. Aici, epoci arhitecturale coexistă în armonie, contribuind la atmosfera distinctivă a orașelor. De la frumusețea stilului Art Nouveau, cu ornamentele sale florale și liniile fluide, la rigoarea și minimalismul Bauhaus-ului, care promovează funcționalitatea și simplitatea, și până la stilul eclectic, care adună elemente din diverse perioade istorice, fiecare epocă arhitecturală își pune amprenta asupra aspectului urban, cel mai bun exemplu fiind, desigur, Budapesta.

Stilul Art Nouveau

Budapesta, capitala Ungariei, este un adevărat paradis pentru iubitorii de Art Nouveau, cu o colecție

impresionantă de clădiri care excelează în acest stil. Iată câteva dintre cele mai notabile exemple:

Palatul Gresham

Această bijuterie arhitecturală este un simbol al luxului și rafinamentului Art Nouveau în Budapesta. Cu vitralii sale magnifice și sculpturile elegante, clădirea impresionează orice privitor.

Istorie

Palatul a fost construit în 1907 la Budapesta, pe baza proiectelor elaborate de Zsigmond Quittner și frații Vágó, pentru a servi drept sediu al companiei de asigurări Gresham, din Londra. La parterul său se afla cândva celebrul Gresham Café, unde societatea artistică numită Gresham Circle își ținea întâlnirile. Imediat după Al Doilea Război Mondial, Gresham Café a fost cumpărat de Dr. Rezső Temple Jr., avocat și membru al Parlamentului, pe care l-a reconstruit cu cheltuieli enorme. Până în martie 1947, traficul la cafenea scăzuse, așa că aceasta și-a închis porțile. Ulterior, întreaga clădire a fost naționalizată, iar în clădire au fost amenajate Direcția de Turism din Budapesta și mai multe apartamente.

Construcție

Fațada palatului este acoperită cu ceramică Zsolnay în culori vii, iar pereții sunt decorați cu motive florale și geometrice inspirate din arta populară maghiară. Ferestrele au forme ondulate și sunt decorate cu vitralii colorate.

Palatul are o structură de oțel cu nituri, care este vizibilă în interiorul clădirii. Holul principal este un spațiu impresionant, cu o cupolă înaltă și o scară monumentală, iar tavanul său este decorat cu o pictură murală colorată.

Începând din 1987, alături de alte clădiri de-a lungul malului Dunării, a fost declarat sit al Patrimoniului Mondial, iar în 2004, după o renovare completă, clădirea a fost deschisă ca hotel de lux cu 179 de camere sub numele de Four Seasons Gresham Palace Hotel.

Localizare: Piața István Széchenyi nr. 5-6, Budapesta

Clădirea Bedő

La doar câțiva pași distanță de Piața Kossuth Lajos, impresionantul bloc de apartamente Bedő-ház în stil Secession a fost proiectat de Emil Vidor, un nume important în lumea arhitecturii din Ungaria, pentru că a contribuit semnificativ la definirea stilului arhitectural al Budapestei de la începutul secolului al XX-lea. Clădirea a fost proiectată in 1903 și reprezintă acum un sanctuar al obiectelor în stil secession maghiare, cele trei niveluri ale sale fiind pline cu mobilier, porțelan, lucrări din fier forjat, picturi și obiecte de artă.

Structura casei Bedő este robustă și solidă, construită din piatră și cărămidă, ceea ce conferă clădirii o durabilitate notabilă. Interiorul prezintă o serie de detalii elegante, cum ar fi scările cu balustrade bogate și plafonul cu stucaturi prețioase, care reflectă gustul rafinat al perioadei sale de construcție.

După descrierile contemporane, arhitectul a acordat o atenție deosebită designului interior al clădirii, planificând în avans picturi murale și vitralii cu plumb și sticlă. Fațada clădirii este deosebită prin dispunerea asimetrică a elementelor și prin forme variate ale ferestrelor și elementele decorative. Ornamentația este inspirată din motive tradiționale maghiare și a fost realizată de fabrica Zsolnay din Pécs.

Casa Bedő a supraviețuit asediului Budapestei, dar trecerea timpului a lăsat urme asupra sa, transformând-o într-un bloc de locuințe cu fațada degradată în anii socialiști.

În anul 2003, compania Hungarian Secession House s-a angajat să efectueze o renovare completă a clădirii cu șase etaje. Cu ajutorul fotografiilor vechi, au reușit să refacă portalul cu arc, înconjurat de un cadru de lemn, și să dezvăluie spațiul interior original. Arhitectul Attila Benkovich și istoricul de arhitectură János Gerle au asistat în acest proces.

Bine de știut este că la parterul clădirii se află frumoasa Cafenea Szecesszió, un popas obligatoriu în orice periplu art nouveau prin oraș.

Localizare: strada Honvéd, nr. 3, Budapesta

Vila Kőrössy

Vila Kőrössy, construită în stil secesionist, a fost ridicată în 1899. Inițial, Kőrössy Albert Kálmán a proiectat-o ca o vilă de vacanță, dar și-a amenajat propriul său atelier de arhitectură la etaj. Numele său este probabil mai puțin cunoscut, cu toate că stilul secesionist nu se oprește la Lechner Ödön și Róth Miksa, și această vilă este un bun exemplu în acest sens. Kőrössy Albert Kálmán a fost elev al lui Lechner și influența stilului acestuia se amestecă în clădirile sale cu elemente de art nouveau franceze și Jugendstil german, astfel că ornamentațiile exuberante și motivele vălurite și geometrice sunt o combinație distinctă. Vila sa din Parcul Orașului este o clădire cu un etaj și aduce în prim plan motivele de factură franceză, ceea ce face ca această clădire să semene puțin cu un delicios tort frumos decorat.

Fațada clădirii este plină de simboluri ce așteaptă să fie descifrate, cu reprezentări de plante și animale, precum și sculpturi care prezintă o gamă largă de personaje precum alegoriile Sculpturii, Picturii și Arhitecturii. Copacul vieții, floarea-soarelui, irisul, păuni, fructe și boabe de mac sunt toate motivele recurente ale secesiunii, care pot fi descoperite în timp ce stăm în fața clădirii. Nimic nu este întâmplător, aici fiecare formă are o semnificație.

Fereastra imensă de la intrare, cu vitralii colorate, a fost realizată în atelierul lui Róth Miksa și se spune că a supraviețuit războiului pentru că a fost demontată și elementele ei au fost ambalate individual și recompuse apoi. Același motiv floral apare și pe scările de marmură ale terasei și pe balustrada de fier forjat, la fel ca și pe fereastra de la intrarea mare.

Clădirea a fost lovită de un bombardament în timpul războiului, astfel că stucaturile, sculpturile, tencuiala și, mai ales, basorelieful principal au fost deteriorate și apoi demolate în timpul lucrărilor de restaurare. Clădirea a rămas fără decorațiuni mult timp, până în 1996 – 1998 când actualul proprietar, după ample cercetări, a început lucrările de restaurare în conformitate cu starea inițială.

Acestă prima etapă a revovării a avut ca prioritate restabilirea aspectului original al fațadei, în timp ce a în a doua, în 2016, accentul s-a pus pe transformarea interioară și crearea unui spațiu cultural. Interiorul astfel definit poartă semnătura designerului Yaakobi Avraham. La parterul clădirii, în locul birourilor, funcționează astăzi Salonul Kőrössy, unde se desfășoară în mod regulat evenimente culturale și educaționale.

Localizare: Aleea Parcului Orașului, nr. 47-49, Budapesta

Fosta Casă de Economii a Poștei

Clădirea Casei de Economii a Poștei Regale Ungare a fost inaugurată în 1901 și a fost construită conform planurilor lui Ödön Lechner și Sándor Baumgarten.

Odată cu creșterea economică de la sfârșitul secolului al XIX-lea, a început să se dezvolte și rețeaua bancară națională, iar în 1895 a fost înființată Banca de Economii a Poștei Regale Ungare.

Licitația anunțată în 1899 pentru construcția sediului din Budapesta a fost câștigată de proiectul lui Ödön Lechner, care a fost finalizat într-un an și jumătate, iar clădirea a devenit una dintre cele mai remarcabile lucrări din cariera lui Lechner. Sediul Băncii de Economii a Poștei a fost cea mai ieftină clădire publică construită la acea vreme. Clădirea reprezintă apogeul stilului Art Nouveau din Ungaria, fiind totodată vârful și sinteza carierei lui Lechner.

Este unul dintre cele mai frumoase exemple ale căutării lui Lechner pentru definirea unui stil maghiar și totodată începutul stilului Art Nouveau în Ungaria. Designul curat al lui Lechner este dus la cele mai înalte cote la această clădire. Art Nouveau-ul lui Lechner este caracterizat de motive florale maghiare și de ghivece de ceramică și faianță colorate. Coloanele octogonale cu vârfuri în tematică indiană sunt folosite la colțurile și în zonele centrale ale clădirii. Pe acoperișul înalt și bine conturat au fost folosite din abundență ornamente și plăci ceramice Zsolnay.

Fiind o bancă de economii, frontonul este decorat cu stupi de albine aurii ca simboluri ale strângerii și economisirii. Cupola din sticlă a sălii a fost considerată o senzație arhitecturală și o noutate tehnică a clădirii, dar în anii ‘30, din cauza condițiilor meteorologice periculoase, a trebuit să fie demolată și apoi înlocuită cu un tip complet diferit de acoperiș. Mobilierul sediului proiectat de Lechner a fost înlocuit în anii ‘30, odată cu răspândirea stilului Bauhaus.

Localizare: districtul V, strada Hold nr. 4, Budapesta

Muzeul de Arte Decorative

Această clădire impresionantă, construită între 1893 și 1896, este în sine o capodoperă a Art Nouveau. Fațada sa plină de ornamente și detalii florale vă va fermeca instantaneu, iar interiorul bogat în ceramică, sticlă și mobilier Art Nouveau este un adevărat festin pentru ochi. Cladirea a fost proiectată de arhitecții Ödön Lechner și Gyula Pártos. Ödön Lechner este recunoscut pe scară largă ca unul dintre cei mai importanți arhitecți ai stilului Art Nouveau în Ungaria, deseori numit “Părintele Secessionului Maghiar”. A lucrat la numeroase clădiri faimoase din Budapesta, iar Muzeul de Arte Decorative este unul dintre cele mai reprezentative exemple ale creațiilor sale. Gyula Pártos a fost unul dintre asistenții săi și a contribuit la proiectarea și decorarea acestei clădiri remarcabile.

Clădirea reprezintă și cel mai înalt nivel de tehnologie al epocii sale. Lechner a folosit o varietate de materiale și tehnici, inclusiv ceramică, sticlă și oțel, pentru a crea un edificiu unic și impresionant din punct de vedere vizual.

Planul clădirii și structura

Pe terenul neregulat și trapezoidal, a fost planificată o clădire cu patru nivele, conectată de două curți interioare. Fațada principală este dominată de un turn cu o cupolă impresionantă. În această zonă se află holul deschis, precum și intrarea principală, de unde se poate ajunge la cele două scări și în sala mare, acoperită cu sticlă și înconjurată de o galerie cu două etaje (inițial, spațiul principal de expoziție). Suprafața totală a clădirii este de 25.000 de metri pătrați.

Fațada

Aproape întreaga fațadă a clădirii a fost acoperită cu ceramică Zsolnay realizată folosind diverse tehnologii; și acoperișul este făcut din același material. Culorile dominante sunt galben și verde. Designerul a acordat atenție fiecărui detaliu al fațadei. Pereții sunt dominați de motive colorate inspirate din arta populară maghiară, iar ferestrele cu linii ondulate sunt completate de o rozetă mare la primul etaj al turnului central. Holul deschis este unul dintre cele mai spații ale clădirii: pereții laterali sunt acoperiți cu cărămizi roșii, smălțuite cu eozină, iar balustradele și plafonul galben creează un efect organic de peșteră. În jurul cupolei stau patru figuri alegorice - creațiile lui Ignác Oppenheimer - care reprezintă cele patru ramuri ale artei industriale.

Interior

Tavanul holului este întrerupt de o deschizătură cu linii ondulate la fiecare nivel, deasupra căreia este o cupolă smălțuită. În spatele pereților spectaculoși, decorați în stil oriental, se află o structură de oțel nituită; această inovație tehnologică devine vizibilă numai la tavanul sălii de spectacole. Plafonul original din sticlă colorată a fost distrus. Interiorul clădirii a fost decorat de Miksa Károly Reissmann cu picturi ornamentale, dar acestea au fost îndepărtat la sfârșitul anului 1920; doar o mică parte din ele pot fi văzute în zona de la intrarea principală și în două camere.

Localizare: strada Üllői, nr. 33-37, Budapesta

Academia de Muzică Franz Liszt

Clădirea Academiei de Muzică este locul unde talentul muzical se împletește cu frumusețea arhitecturii de inspirație Art Nouveau.

Academia este o instituție de învățământ muzical de prestigiu și un important centru cultural din Ungaria. Clădirea care găzduiește Academia de Muzică a fost proiectată de arhitectul maghiar Flóris Korb și de colegul său, Kálmán Giergl, și a fost construită în stilul Secession (Art Nouveau) între 1904 și 1907.

Caracteristicile arhitecturale ale clădirii includ ornamente Art Nouveau, ferestre și balcoane bogat decorate, și o fațadă impresionantă. Clădirea a fost creată pentru a servi ca un spațiu elegant și inspirațional pentru studenții și profesorii de muzică și pentru a promova învățământul muzical de înaltă calitate.

Una dintre caracteristicile cele mai notabile ale clădirii este sala mare de concerte Bartók Béla, care este faimoasă pentru acustica sa excepțională și pentru faptul că a găzduit de-a lungul anilor numeroase concerte memorabile și evenimente remarcabile.

Clădirea Academiei de Muzică Franz Liszt a fost restaurată și renovată în mai multe etape pentru a-i menține frumusețea și a răspunde nevoilor de schimbare ale instituției. Ea rămâne un loc emblematic pentru educația și cultura muzicală din Ungaria și din întreaga lume și un punct nelipsit în itinerariul oricărui pasionat de arhitectură.

Localizare: Piața Liszt Ferenc, nr. 8, Budapesta

Stilul Bauhaus

Stilul Bauhaus a exercitat o influență semnificativă în domeniul arhitecturii din Ungaria, contribuind la dezvoltarea unui peisaj urban distinct și modern în timpul secolului al XX-lea. Acest stil arhitectural, care se concentrează pe funcționalitate, simplitate și utilizarea eficientă a materialelor, a fost adus în Ungaria de către arhitecți și designeri care au fost influențați de mișcarea Bauhaus în Germania și de alte școli de design din Europa. Clădirile Bauhaus din Ungaria sunt recunoscute pentru linii lor clare, utilizarea generoasă a sticlei și a metalului, și pentru designul lor minimalist, per ansamblu. Cu timpul, stilul Bauhaus a devenit un element definitoriu al peisajului urban maghiar, reflectând angajamentul Ungariei față de modernismul arhitectural și inovație.

Vilele Bauhaus de pe strada Napraforgó

În Budapesta există o străduță mică, cu sens unic, în apropierea strazilor Pasaréti și Ördög-árk: strada Napraforgó. Aici găsim un ansamblu experimental de locuințe care a devenit poate cel mai notabil exemplu de arhitectură Bauhaus din Ungaria.

Complexul de vile construit în 1931 este expresia unui paradox aparte. În timp ce mișcarea Art Nouveau de la sfârșitul secolului al XIX-lea dorea să readucă în atenție producția “medievală” și manufacturieră, Bauhaus presupunea exact opusul, și anume tipizare și pre-producție. Ambele mișcări au rămas accesibile unui cerc relativ restrâns, dar influența lor a fost considerabilă, chiar revoluționară.

Ideea de bază pentru crearea ansamblului a fost furnizată de Weißenhofsiedlung, un ansamblu de locuințe din Stuttgart, unde au fost construite zeci de vile diferite, dar compatibile, pe baza proiectelor unor genii precum Le Corbusier, Ludwig Mies van der Rohe, Hans Scharoun sau fondatorul Bauhaus, Walter Gropius.

Arhitecții maghiari care au urmat principiile “arhitecturii noi”, inclusiv Farkas Molnár, Breuer Marcell și József Fischer, au făcut tot ce le-a stat în putință pentru a construi un “complex de locuințe” similar și experimental. Există 22 de clădiri pe o suprafață totală mai mică de hectar. Toate, cu excepția unei case, au un singur nivel, realizate de una dintre cele mai celebre companii ale epocii, Fejér és Dános.

Designerii săi sunt cei mai remarcabili creatori ai arhitecturii maghiare dintre cele două războaie mondiale, și anume László Vágó, Gyula Wälder, Péter Kaffka, Virgil Bierbauer, Lajos Kozma, Andor Wellisch, Róbert K. Kertész, Aladár Münnich, Ervin Quittner, jr. György Masirevich, Ármin Hegedűs, Henrik Böhm, Pál Ligeti, Farkas Molnár, Béla Tauszig, Zsigmond Róth, Alfréd Hajós, Károly Weichinger, Gedeon Gerlóczy, József Fischer, dr. Béla și Ede Novák au fost prieteni. Arhitecții au ținut cont de cele mai moderne cerințe ale vremii, precum principiul accesului la lumină și aer proaspăt, care astăzi este considerat un standard.

Acest ansamblu și stilul Bauhaus maghiar este produsul unei arhitecturi de primă clasă, ce a luat avânt între cele două războaie mondiale și reprezintă o valoare de protejat, nu numai aici pe strada Napraforgó, ci în întreaga țară.

Localizare: strada Napraforgó, Budapesta

Stilul eclectic

Cafeneaua New York

Faimoasă în întreaga lume, cafeneaua New York din Budapesta este un reper istoric al orașului și un adevărat simbol al eleganței secolului al XIX-lea, așa cum era ea percepută în epocă. Situată la parterul renumitului Hotel New York Palace (azi Hotelul Boscolo 5*), acest local emblematic a fost martor la nenumăratele răsturnări istorice, dar a rămas neschimbat în privința frumuseții.

Atât hotelul cât și cafeneaua au construite în anul 1894 de către societatea de asigurări New York Life Insurance Company, după proiectul arhitectului Alajos Hauszmann.

La prima vedere, ochiul este captivat de fațada superbă în stil Renascentist, cu detalii intricate și un fronton bogat ornamentat. În interor, vizitatorii sunt purtați înapoi în timp, într-o epocă în care arta și arhitectura erau în plină efervescență. Plafonul este o adevărată capodoperă în sine, dominat de o frescă spectaculoasă în stil Secession, care ilustrează momente iconice din istoria Budapestei. Lumina naturală pătrunde generos prin vitraliile mari, creând o atmosferă caldă și primitoare.

Mobilierul și detaliile interioare sunt elegante, sofisticate și opulente, cu scaune tapițate în catifea roșie, mese cu ornamente prețioase și oglinzi mari, cu rame aurii. Plafonul înalt contribuie din plin la senzația de spațiu monumental și rafinat. Este un loc în care se împletește cu eleganță luxul opulent al Belle Époque și estetica Art Nouveau. Indiferent de preferințele estetice, nu există vizitator care să treacă cu vederea acest spațiu.

Această combinație armonioasă de stiluri adaugă o notă de originalitate și complexitate spațiului, transformând fiecare colț al clădirii într-o mică operă de artă în sine.

Cu fiecare detaliu artistic descoperit, acest loc oferă vizitatorilor o experiență de neuitat într-un cadru arhitectural impresionant. Este o mostră a măiestriei arhitecturale și un loc ce merită cu prisosință să fie explorat de orice pasionat de arhitectură.

Localizare: strada Erzsébet, nr. 9-11, Budapesta

Camera Arhitecților Maghiari

Aceasta este o clădire emblematică ce adăpostește organizația profesioniștilor din domeniul arhitecturii din Ungaria și este în sine o expresie a creativității și influențelor culturale maghiare.

Construcția clădirii a început în 1893 și a fost finalizată în 1896, marcând un moment important în istoria arhitecturii din Ungaria, când mișcarea de renaștere națională a adus un nou val de creativitate în designul și construcția clădirilor. Clădirea Camerei Arhitecților Maghiari a fost concepută de celebrul arhitect Imre Steindl, cunoscut pentru stilul său eclectic și pentru faptul că a proiectat și Palatul Parlamentului din Budapesta.

Planul clădirii este deosebit de interesant, combinând elemente arhitecturale gotice, renascentiste și secesioniste, reflectând variatele influențe culturale care au definit Ungaria la acea vreme. Exteriorul este bogat ornamentat, cu detalii sculpturale care prezintă figuri istorice și alegorice, aducând omagiu dezvoltării arhitecturii și culturii maghiare.

Structura clădirii este dominată de cupola centrală care impresionează prin dimensiunea și detaliile sale arhitecturale. Interiorul este la fel de magnific, cu săli generoase de conferințe și birouri elegante decorate cu picturi murale și fresce, realizate de artiști de renume din perioada aceea.

Camera Arhitecților Maghiari nu este nu doar o clădire deosebită din punct de vedere arhitectural, ci și un loc de întâlnire și dezbateri pentru profesioniștii din domeniu și nu numai. În curtea sa se află barul cu tapas “Arquitecto Pitpit”, unul dintre cele mai posh locuri din Budapesta. Atât de apreciat este, încât l-a atras chiar și pe Johnny Depp.

Din păcate, acesta nu a putut rămâne suficient de mult timp pentru a încerca o specialitate cu linte neagră, deoarece Pitpit găzduia un eveniment în acel moment, iar starul nu avea rezervare.

Localizare: strada Ötpacsirta, nr. 2, Budapesta

Szeged: Orașul Soarelui și al stilului Art Nouveau

Szeged, cunoscut ca “Orașul Soarelui” datorită numărului mare de zile însorite pe an, găzduiește numeroase exemple minunate de arhitectură Art Nouveau. Clădirile rezidențiale și comerciale din această perioadă sunt caracterizate de linii curbe, ornamente florale, ferestre elegante și detalii bogate pe fațade. Aceste case și clădiri comerciale înfățișează stilul Art Nouveau într-o varietate de forme, de la cele mai simple la cele mai elaborate. Un exemplu notabil este Palatul Reök din Szeged, care este un muzeu dedicat lui Sándor Reök, un pictor important al perioadei Art Nouveau. Clădirea este o capodoperă a stilului Art Nouveau și reflectă influențele secesioniste și simboliste ale epocii.

Localizare: strada Magyar Ede, nr. 2, Szeged

Pentru mai multe itinerarii culturale prin Ungaria vă invităm să accesați pagina https://visithungary.com