Arhitectura cramelor

Interviu cu Mario Botta

© Château-Faugères @enrico cano

Ioana Alexe: Există ceva special în proiectarea unei crame? Cum vedeți această temă în comparație cu alte proiecte de arhitectură și ce semnificație personală are pentru dumneavoastră?

Mario Botta.: Cramele au devenit subiecte de arhitectură cu drepturi depline atât de mult încât, în prezent, arhitecților li se cere să proiecteze crame cu aceleași așteptări rezervate odinioară tipologiilor de clădiri „nobile”, cum ar fi muzeele, bibliotecile, teatrele, pentru care imaginea este la fel de importantă ca și aspectele funcționale și tehnologice. Relația cu un teritoriu modelat și plantat cu viță-de-vie este fundalul acestor clădiri, fiecare amintind, în moduri diferite, semne și imagini care leagă munca omului de rădăcinile „pământului-mamă”. Clădirea, cu raționalitatea și formele sale geometrice, devine elementul de dialog și de comparație cu configurația naturală a peisajului.

I. A.: Ați proiectat crame renumite, cum a

Coperta revistei

Citiți continuarea in revista

Arhitectura 5-6/2024 (713-714)
Vin