Arhitectura 5-6/2024 (713-714)
“Terroirul este forma cea mai radicală a spiritului locului, a identității acestuia. El aduce împreună gustul pământului (vă amintiți cum discuta Heidegger în Originea operei de artă despre “caracterul litic al pietrei”?) și a celor evanescente, de deasupra acestuia: lumina și căldura acesteia, vânturile și precipitațiile, balansul anotimpurilor. Ba, încă, terroir ne amintește cât de cultural este conceptul de natură, pentru că subîntinde și lucrurile făcute de mâna omului: dimensiunile podgoriilor și modul lor de dispunere și prelucrare pe parcursul anului a viei, respectiv, după stoarcere, a mustului și a vinului, prin cupajare sau învechire, care intensifică toate aceste date. Cel mai interesant mod de a înțelege toate aceste lucruri este să participi la o verticală: să deguști același vin din ani succesivi, spre a vedea cum a crescut în valoare prin învechire și cum, chiar în cadrul aceluiași vin, de pe aceeași parcelă, toate variabilele din terroir fac ca niciodată două vinuri să nu fie identice. Într-un an a fost mai mult soare și secetă și, deci, mai mult zahăr în boabă; în altul dimpotrivă. Ceea ce revine la a spune că fiecare vin bun este individual și unic în nuanțele și în complexitatea lui, practic infinită. Dacă acceptăm acest concept ca fiind aplicabil (și) arhitecturii, vom vedea că acele motifs convocate de C. Norberg Schulz ca fiind atribute ale spiritului locului sunt infinit mai nuanțate în terroir și că, da, putem utiliza terroir drept interpretant al arhitecturii deja existente pe un loc pro/pre-eminent, în general.” (Augustin Ioan) Vom savura împreună nu doar idei și perspective, ci și un pahar de vin bun, pentru a trăi experiența terroir-ului în toate formele sale. Haideți să descifrăm complexitatea infinită a locurilor și să vedem cum arhitectura, asemenea vinului, poate reflecta unicitatea fiecărui colț de lume.
- 9 În căutarea începuturilor vinului
- 21 Terroir: Despre gustul pământului pus în operă
- 32 Avincis
- 46 Arhitectura cramelor
- 54 Rasova. O cramă dobrogeană
- 63 Aici au stat Domeniile Coroanei Segarcea
- 71 Mugur de vie, Casa Isărescu
- 79 O carte poștală, Domeniul Știrbey
- 80 Într-o crâșmă din Obor. Mic tratat de cinebrietate
- 90 3 reflecții asupra peisajului viticol
- 99 Vinul suntem noi
- 119 Pointer
- 123 Terroir lusitan
- 129 Crama Freixo do Meio, Alentejo – Portugalia
- 137 Consumatori celebri
- 146 Et in Arcadia ego
- 157 El Camino, calea îngerului meu
- 168 Enoturism și arhitectură în Spania スペインのエノツーリズムと建築
- 184 Arhitectura amforă
- 186 Simfonia de istorie, arhitectură și artă
- 201 Arhitectura relațiilor dintre crame și consumatori
- 205 România în pahar: vinuri, crame și degustare
- 213 Patrimoniul vinului. Crame, beciuri, monumente
- 220 O poveste, un han, o cramă
- 238 Biroul Aires Mateus
- 244 Între „tradiție” și modernitatea interbelică