RDW

În primul rând, Privește Orașul!

dsc_1583

Majoritatea dintre noi trăim la oraș. Cu toate acestea, cât de des privim orașul? Cât de des încercăm să îl înțelegem cu adevărat? Și mai ales, cât de des ne dăm seama că orașul ne privește pe toți – indiferent dacă suntem sau nu din administrație, dacă suntem arhitecți, investitori sau cetățeni. Indiferent de echipa de fotbal preferată, de cartierul în care locuim, de locurile preferate pentru divertisment sau de locul de muncă, în final, fiecare dintre noi suntem membri activi ai comunității unui oraș. Deci, ne privește!

În același timp, ne întrebăm dacă este cu adevărat posibil ca orașele să fie ale tuturor? Dacă se poate vreodată constitui acea masă critică de acord că orașul ne privește și că este datoria fiecăruia, din poziția pe care o are, de a fi interesat și responsabil față de mediul construit?

Este esențială proiectarea unei imagini asupra orașului prin juxtapunerea principalelor dimensiuni care îl compun: cea umană și cea urbană, deoarece între acestea există o relație reciprocă de modelare. Pentru ca trăsăturile fizice ale unui oraș să influențeze pozitiv componenta umană, mentalul colectiv, este nevoie de o atentă calibrare a tuturor intervențiilor, de comunicare, negociere și colaborare între principalii actori urbani: societatea civilă, administrația și sectorul de afaceri.

O bienală este un spațiu public

O bienală1 poate fi, sau poate deveni oricând, un instrument mult prea rodat. Cuvântul în sine, de cele mai multe ori și mai ales în combinație cu numele vreunui oraș, te duce instantaneu cu gândul la un anumit format, la invitați de o anumită factură, la un tip specific de atmosferă.

Or, o bienală – în ciuda caracterului programatic al cuvântului în sine – ar trebui să fie spațiu experimental, loc în care se investighează anumite aspecte, spațiu pentru dialog și pentru curiozitate constructivă. Mai mult decât atât, un astfel de eveniment ar trebui să fie un câmp deschis tuturor celor care doresc să îl exploreze, să fie accesibil pe diferite niveluri, să fie ancorat în context, să privească spre viitor.

Conform Legii 184/2001 privind organizarea și exercitarea profesiei de arhitect, arhitectura este „un act de cultură de interes public”. Și totuși… suntem rareori incluși în lumea culturală, și niciodată pe același rang cu muzica, literatura sau artele plastice; și suntem tot mai puțin de interes public. Iar acestea nu sunt metehne strict locale. Profesia de arhitect se află, în prezent, mai mult decât oricând altcândva, într-un proces de redefinire – de la educație, la tehnologie, la tipurile de servicii pe care le poate oferi un arhitect, la cum se poate susține din punct de vedere financiar, la ce rol poate avea în societate și așa mai departe.

Astfel, pentru noi, o bienală este un spațiu public; un spațiu al dialogului și al colaborării; un spațiu al comunității. Un spațiu în cadrul căruia ne propunem să dezbatem o serie din problemele comunității. Pornind cu cele care țin de educația de arhitectură sau de viitorul profesiei, până la probleme ce țin de oraș.

BETA

La finalul Anualei Timișorene de Arhitectură 2014, cu tema „prezent!”, Colegiul Director al Filialei Timiș a Ordinului Arhitecților din România a realizat că programele culturale de tip anuală sau bienală prezintă un potențial imens pentru profesia noastră și pentru oraș. S-a decis atunci, pe la finalul lui decembrie 2014, că un astfel de eveniment va deveni un proiect strategic al filialei noastre și că, unu, îl vom organiza în ritm bienal, doi, îl vom deschide și mai mult către comunitate și, trei, îl vom folosi pentru a reînnoda conexiuni cu vecinii noștri sârbi și maghiari. Aceste decizii au avut ca obiectiv creșterea calității conținutului prin alocarea unui timp mai lung procesului de organizare, prin conectarea profesiei la restul societății și, nu în ultimul rând, prin extinderea rețelei de colaboratori, consultanți și parteneri, atât pe parte de conținut, cât și în ceea ce privește organizarea.

dsc_1758

Din acel moment până la BETA a trecut fix un an. Acesta a fost intervalul de timp necesar pentru a defini ce înseamnă o bienală pentru noi și ce ar putea însemna în acest nou context. Și, pentru că vorbim despre timp, este important de precizat că deciziile menționate mai sus au semnificat, în mod practic, investirea de fonduri și asigurarea de capital uman din partea filialei, cu scopul de a pune „pe curat” gândurile exprimate în ședința respectivă și de a construi acest proiect, pe termen mediu și lung. Deoarece o bienală înseamnă, în primul rând, o mare responsabilitate – pentru că preia o parte din misiunile filialei și pentru că, prin fondurile pe care le cheltuiește, are o datorie morală față de comunitate.

Între timp, echipa BETA are nouă membri, iar proiectul este finanțat doar în proporție de 70% de OAR, restul fondurilor provenind de la AFCN, Primăria Municipiului Timișoara și sponsori. Bienala se desfăşoară între 1 octombrie şi 26 noiembrie.

Educație 

În 2011, UIA și UNESCO au adoptat o Cartă pentru educația arhitecturală2, în care declară: „Noi, arhitecții, preocupați de dezvoltarea viitoare a arhitecturii într-o lume ce se schimbă foarte rapid, credem că arhitectura cuprinde tot ceea ce influențează modul în care mediul construit este planificat, proiectat, construit, folosit, mobilat, introdus în peisaj și întreținut. Ne simțim responsabili pentru îmbunătățirea educației și formării viitorilor arhitecți care să le permită să fie la înălțimea așteptărilor societăților secolului al XXI-lea de pretutindeni pentru așezări umane sustenabile în orice context cultural”.

Ne aflăm în perfect acord cu cele scrise mai sus. Astfel, categoria EDUCAȚIE din cadrul bienalei își propune să aducă în discuție subiecte precum: modele pedagogice, sisteme de educație sau viitorul profesiei din perspectiva organizațiilor profesionale și a mediului academic. Mai mult decât atât, vom dezbate aceste subiecte în context euroregional, împreună cu școli din România, Ungaria și Serbia și cu organizații profesionale din Europa, acest subiect fiind unul fierbinte și în contextul legislației europene.

Tot din această categorie face parte și proiectul TUR DE ARHITECTURĂ – prin care ne propunem să povestim despre oraș, în cadrul unor tururi ghidate dedicate cetățenilor.

Profesie

Majoritatea dintre noi, arhitecții, oferă în mare cam aceleași tipuri de servicii. Majoritatea dintre noi suntem prost plătiți. Majoritatea dintre noi lucrăm singuri și avem proiecte mici.

Într-un asemenea context și sub presiunea traiului de zi cu zi, suntem perfect dependenți de clienți – fapt ce intră în conflict direct cu unele dintre miturile învățate nu de mult în școală sau, uneori, chiar cu codul deontologic. Conflictul dintre așteptările noastre de la profesie și realitatea pieței este imens în prezent. Atât de adâncit încât mulți dintre noi aleg să se reorienteze profesional.

Ne propunem deci să prezentăm o serie de definiții posibile ale arhitecturii, și nu doar una. De asemenea, ne propunem să discutăm aplicat, în cadrul unor workshopuri, despre a colabora, despre accesul la resurse financiare diferite, despre implicare în comunitate. Tot în această categorie se încadrează și expoziția-concurs – eveniment al cărui rol în cadrul bienalei este de a aduce la aceeași masă problemele și soluțiile mediului construit din Fondul „Timbrul Arhitecturii”.

Oraș

Pentru oraș se poate face mult. Din păcate, se face foarte puțin și se face deconcertat. Reflectând și analizând toate acestea, ne-am dat seama că nu putem spera la mai bine fără să ne implicăm – fiecare dintre noi! Astfel, am pregătit o serie de expoziții ce povestesc despre ce putem face – ca profesioniști, ca administrație și ca simpli cetățeni – un alt ingredient important pentru bunăstarea unui oraș fiind colaborarea!

„Puncte Energizante” și „Orașul Adaptiv” sunt două expoziții pe care le aducem de la Belgrad, respectiv Budapesta, unde colaboratorii noștri BINA și KEK își pun probleme cât se poate de similare. A treia, și cea mai importantă, este o expoziție croită special pentru BETA, ce se numește YES, BUT THERE IS A PROBLEM!, care prezintă o serie de exemple de bună practică în ceea ce privește inițiative independente ce au ajuns sau au potențialul de a ajunge să fie adoptate drept politici publice. Anexat celor trei expoziții avem o serie de evenimente colaterale – de la jocuri urbane, la conferințe, mese rotunde și workshopuri pe proiecte concrete.

Ceea mai importantă lecție învățată recent, în ceea ce privește orașul, este cea despre colaborare. În această zonă am depus cele mai mari eforturi în ultimul an, și ne bucurăm să spunem că avem o rețea interdisciplinară solidă de parteneri, cu care am colaborat pentru a construi majoritatea evenimentelor din cadrul acestei categorii.

Mă întorc aici și la importanța echipei și a lucrurilor construite pe termen lung! Sub auspiciile acestor gânduri stă un eveniment ce își propune să vorbească despre viitorul profesiei și al orașului din perspectiva operatorilor culturali. De ce organizăm anuale, bienale, festivaluri sau evenimente? Și cum poate această formă de a profesa să îmbunătățească percepția asupra profesiei de arhitect și, implicit, a calității mediului construit?

La final, Privește Orașul!

„Scrie-ne în câteva cuvinte cum îl vezi, cum ţi-l aminteşti sau cum ți-l imaginezi! Împarte povestea cu locul sau oamenii despre care ai scris şi nu uita să ne-o trimiţi şi nouă: vom alege 10 poveşti, alături de 10 ilustratori, și le vom face să prindă viaţă prin oraş.”

Așa sună textul de pe cartolinele „Privește Orașul” de anul acesta. O campanie prin care ne propunem să ne aducem aminte de faptul că facem parte din aceeași comunitate și că putem avea interese, gânduri sau amintiri comune în ceea ce privește orașul.

BETA – Bienala Timișoreană de Arhitectură, este un program cultural organizat de Ordinul Arhitecților din România, Filiala Teritorială Timiș, parțial finanțat din Fondul „Timbrul Arhitecturii”, realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timișoara și al Consiliului Local Timișoara și cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Proiectul, conținutul acestuia și modul în care rezultatele proiectului sunt folosite reprezintă în mod exclusiv opinia organizatorilor săi.

http://betacity.eu/ro/program

foto: Dan PURICE

arhitectura.indd

NOTE

1 Prin Normele metodologice privind finanțarea de programe și proiecte culturale, precum și proiecte editoriale din sumele colectate din Fondul „Timbrul Arhitecturii”, OAR definește programele de tip anuală sau bienală după cum urmează: „Un program cultural periodic al filialelor teritoriale ale OAR de promovare a arhitecturii de calitate printr-o expoziție-concurs cu acordare de premii, precum și printr-o serie de evenimente menite să promoveze și/ sau să problematizeze imaginea profesiei în societate”.

2 Carta UIA/ UNESCO pentru educație arhitecturală, ediție revizuită, adoptată de Adunarea Generală a UIA, Tokio, 2011, Preambul, http://www.uia.archi/sites/default/files/charte-en.pdf.

Comments

comments

Leave A Comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by Jasper Roberts - Blog