Actualitatea internă

„Arhitecții și arhitectura în Brașov: 1870-1914”

Hotel Continental - arhitect Peter Bartesch
Colecție: O. Gheorghian

14.11.2012

Perioada 1870-1914 este pentru istoria Brașovului un interval de prosperitate concretizat prin multe construcții noi, care ies din tiparul tradițional al orașului prin arhitectura pe care o propun, iar uneori chiar prin amplasare. Schimbarea de mentalitate care s-a produs în modul de construire nu poate fi explicată fără o raportare la spațiul central-european, de care istoria Brașovului se leagă strâns până la sfârșitul Primului Război Mondial. În această epocă, aproape nicio clădire semnificativă a orașului nu a fost construită fără influența unor modele culturale maghiare, austriece sau germane. Contextul orașului, cu particularitățile sale istorice, cu diversitatea sa etnică și culturală, a condus apoi la o adaptare a modelelor împrumutate în arhitecturi cu tonuri locale variate, înscrise însă în curentele epocii: Eclectismul și Arta 1900. Perioada care face obiectul expoziției nu este întâmplătoare; momentul când clădirile din Brașov încep să fie asociate constant cu arhitectul, iar persoana acestuia să capete notorietate, se suprapune, peste ultima treime a secolului al XIX-lea, cu Peter Bartesch, iar apoi Christian Kertsch. Racordarea la stilurile arhitecturale practicate în Europa, datorită mobilității arhitecților din Imperiul Austro-Ungar, devine evidentă odată cu identificarea modelelor și surselor de inspirație pe care aceștia le invocă în proiectele lor. De exemplu, creația lui Bartesch poartă amprenta neo-renascentismului vienez, clădirile lui Kertsch au o referință la Rundbogenstil-ul german.

Odată cu inventarierea arhitecturii din această perioadă au ieșit la iveală și arhitecți necunoscuți, dar care au lăsat în epocă o producție impresionantă: Szekely Karoly (eclectism), Frații Gabory (Secession maghiar), Bulhardt&Dușoiu (eclectism, Jugendstil, Art Nouveau). Concret, expoziția prezintă desene de arhivă și fotografii de epocă (reproduceri) ale câtorva zeci de clădiri reprezentative ale orașului. Imaginile sunt însoțite de informații istorice și descrieri stilistice adecvate publicului larg.

Vernisajul expoziției s-a petrecut pe 6 octombrie 2012, în cadrul „Bibliotecii de noapte” - eveniment organizat de Biblioteca Județeană Brașov. După deschidere, în clădirea bibliotecii s-a desfășurat un atelier de machete cu participarea publicului. Au fost reconstituite case vechi care astăzi și-au pierdut aspectul original sau au dispărut: vila Verzar L. (arh. Szekély Károly, 1887-1888), vila Hessheimer (arh. Albert Schuller, 1903), casa Grunfeld R. (Bulhardt&Dușoiu, 1906-1908), vila Kertsch (arh. Christian Kertsch, 1888). În luna august a acestui an, cu ocazia unui festival de stradă, au fost realizate alte două machete care redau înfățisarea inițială a Cazărmii Negre (astăzi Facultatea de Medicină), 1870-1873, arh. Peter Bartesch, și a Casei A. Tartler, 1902, arh. Christian Kertsch. Toate machetele sunt expuse, pe perioada expoziției, în clădirea Bibliotecii Județene.

Proiectul cultural a fost finanțat din Taxa de Timbru de Arhitectură.