Sticlă și (în) Arhitectură – INGLASS 2016
30.10.2016
În data de 14 iunie 2016 s-au desfășurat, la Hotelul Radisson Blu, din București, lucrările Expo-Conferinței Internaționale de Arhitectură INGLASS – arhitectura și ingineria sticlei, în simultan cu LAUD – arhitectura peisageră/ infrastructură urbană, ambele secțiuni în organizarea ABPlus Events în parteneriat cu Ordinul Arhitecților din România. Partenerul cultural al evenimentului a fost revista „Arhitectura”, cu o prezență importantă la secțiunea INGLASS.
Conceptul expo-conferințelor cu care ne-a obișnuit ABPlus Events este centrat pe arhitect – fără a-i ignora pe specialiștii cu care acesta colaborează în proiecte –, creator de idei noi, performanțe tehnice și bune practici ale birourilor de arhitectură. Pentru prima dată, expo-conferința a avut și un „eveniment antemergător”, Conferința inspirațională internațională despre viitor în arhitectură și urbanism New Cities, desfășurată pe 13 iunie la Teatrul Național din București. S-au prezentat în fața publicului ambasadorii Japoniei și Olandei, arhitecți, ingineri, antreprenori și decidenți/ manageri ai unor proiecte urbane. Au fost prezentate proiecte și intervenții mai mult sau mai puțin ample, menite să aducă un plus de calitate vieții urbane și să dea sens și conținut unor modele urbane aspiraționale, precum „human cities”, „smart cities”, „friendly cities”, „green cities” ș.a.m.d.
Invitatul special al INGLASS a fost arhitectul japonez Tetsuo Harada, director general al Departamentului de arhitectură al Takenaka Corporation, din Osaka, și profesor de arhitectură al universității din același oraș. Harada a susținut un master class deosebit de interesant: „Arhitectură și inginerie la Abeno Harukas” – ansamblu compact de înălțime foarte mare (cea mai înaltă clădire din Japonia și una din cele mai înalte din lume aflate deasupra unui terminal de cale ferată). Dimensiunea multifuncțională și soluțiile tehnice ale acestui adevărat „oraș în oraș” sunt impresionante.
La secțiunea LAUD, conferința master class a fost susținută de arhitectul peisagist Niek Roozen, din Olanda, cu tema „Green Cities”. Alte prezentări ale sesiunii în plen INGLASS + LAUD au aparținut conf. dr. Paula Popoiu, directorul Muzeului Național al Satului „Dimitrie Gusti”, din București, despre „Satul Nou”, și arh. Zoran Popovici, specialist în parametrism, „Arhitectură parametrică – instrumente de analiză a impactului asupra mediului al clădirilor, cu referire la consumul energetic și studiul de însorire”.
Redactorul-șef al revistei „Arhitectura”, Monica Lotreanu, a moderat cele două sesiuni plenare ale INGLASS: „Sticla în arhitectură” și „Design în arhitectură”. Printre arhitecții care au avut prezentări ce au reținut atenția audienței la prima sesiune pot fi amintiți: prof. dr. arh. Adrian Spirescu, cu lucrarea „Wellness Center in Bucharest” (un ansamblu desfășurat pe cca. 3 ha în zona de nord a Capitalei); arh. Gokhan Avcioglu, fondatorul biroului Global Architecture Development, din Turcia, cu proiectul „Esma Sultan Palace” (un exercițiu remarcabil de implantare a unui volum cu pereți din sticlă într-un monument istoric); arh. Paul Lupu, de la Associate Lauster & Radu Architects, cu proiectul „Pitești Business Center” și arh. Jesus Alberto Pulido Arcas, de la firma Ryuichi Ashizawa Architects din Japonia, cu proiectul „Factory on the Earth” (o extindere a unei fabrici din Malaiezia, care pune în discuție un nou concept spațial și funcțional și de relaționare cu amplasamentul oarecum „sălbatic”). În cea de-a doua sesiune au făcut prezentări: arh. Călin Negoescu, director tehnic al Westfourth Architecture, cu lucrările „Sediu UniCredit”, „Sediu E.ON” și „Globalworth Office Building”; arh. Renaud Chevalier, director la firma Assar Architects, din Belgia, cu proiectele „Treurenberg, Bruxelles” și „Sediul NATO din Bruxelles”; arh. Dragomir Drăgan, fondatorul biroului timișorean „D-ConteXt Studio”, cu remodelarea „Fațada Hotelului Lido din Timișoara” și arh. Peter Pichler, asociat principal la Peter Pichler Architecture, din Milano, cu proiectul multiplu premiat „Case Study Mirror Houses”.