Amstel C1
Numele Proiectului: Amstel C1
Tipul Proiectului: Bloc de apartamente cu 8 niveluri
Amplasament: Amstelkwartier, Amsterdam
Ani: 2013-2015
Statut: Fază de execuție
Client: Samenwerkers Amstel C1- Colectiv autoformat:
Chairman: Mart van Santen
Arhitect: OLAF GIPSER ARCHITECTS, Amsterdam
Echipa: Olaf Gipser, Jesse Zweers, Gertjan Laan, Alexey Boev, Simona Puglisi, Vigleik Skogerbø
Management risc, contractor: HEUTINK GROEP BV, Genemuiden
Inginerie: SIDstudio, Leiderdorp
OLAF GIPSER ARCHITECTS a inițiat, codezvoltat și proiectat „Amstel C1“, o clădire de apartamente cu 8 niveluri, în Amsterdam.
În parte din cauza consecințelor crizei financiare a pieței de locuințe din Olanda și, pe de altă parte, grație unei agende politice a consiliului municipal, Primăria Amsterdam a început, în perioada recentă, să încurajeze în teritorul său inițiative autogestionate de construire de locuințe. Aceasta este o măsură nouă într-o țară unde construcția de locuințe a fost, în mod tradițional, o afacere de instituții profesionale și intervenții de mare amploare. Acum, municipalitatea ia un rol proactiv în alegerea terenului (sau a clădirilor ieșite din uz) și îl oferă instituțiilor private făcând distincția între un dezvoltator individual sau colectiv de construcție autogestionată. Procedurile de selecție a instituțiilor dezvoltatoare diferă în funcție de amplasament.
În anul 2012, Primăria Amsterdam a deschis procedura de selecție pentru o dezvoltare autogestionată (din fonduri private) a patru loturi, situate pe malul râului Amstel, aproape de Gara Amstel, din cadrul ringului marcat de autostrada orașului. Loturile fac parte din proiectul de dezvoltare Amstelkwartie, un sit al zonei Zuidergasfabriek, ocupată până acum câteva decade de cele două companii de combustibil ale orașului. Dezvoltarea cuprinde forme variate de locuire incluzând proiecte individuale sau colective autogestionate.
Firma OLAF GIPSER ARCHITECTS a luat inițiativa alcătuirii unui colectiv autogerat făcând echipă cu dezvoltatorul și contractorul de talie medie HEUTINK GROEP BV, ca o soluție de rezervă și susținere financiară în timpul potențialei faze de instabilitate a ansamblului decizional din colectivul autogerat. După ce a fost selecționat de municipalitate - pe baza unui demers complex care viza aspecte de programare financiară și gestiune a riscului, sustenabilitate, acorduri juridice și fundamentarea participativă a coletivului - proiectul arhitectural a fost elaborat într-un an. În acest timp, colectivul a crescut de la grupul inițial la patrusprezece părți. În mod oficial o asociație, colectivul autogerat a fost extrem de activ și paticipativ, profitând de expertiza individuală, de personalitatea și de experiența de viață a fiecărui membru. La sfârșitul anului care a însemnat desăvârșirea procesului de proiectare arhitecturală, monitorizat îndeaproape de diferite instituții municipale, dreptul definitiv de concesionare a terenului („erfpacht”) a fost emis de municipalitate. Ieșirea din fundații era prevăzută pentru august 2014. Amstel C1 constă într-o suprafață desfășurată de 3.500 mp, distribuită pe 8 niveluri (incluzând parcajele din demisol). Imobilul are șaptesprezece apartamente organizate împrejurul unui nod central. Sunt patru tipuri de apartamente a căror suprafață totală variază între 74 și 213 mp.
Conceptul instalațiilor și echipamentelor permite în plan un aranjament general liber al apartamentelor individuale, rezultând astfel șaptesprezece apartamente care au fost dezvoltate și configurate în strânsă colaboare cu participanții individuali.
Garajul este combinat cu zona de parcare a altor trei imobile de locuințe colective în sistem autogerat și devine o unitate comună. Ea ridică provocările anumitor modificări (juridice și constructive) între cele patru colective autogerate, fiecare dintre acestea colaborând cu propriul contractor.
Clădirea este amplasată în colțul de nord-vest al Amstelkwartier. Identitatea arhitecturală răspunde și contribuie la schimbarea de scară a contextului său urban. Accentul a fost pus pe exprimarea ideii unui colectiv dinamic față de subevaluarea individualității, ținând seama de faptul că întregul ansamblu din care face parte constă în arhitecturi autogerate care erau, în mare parte, necunoscute la data dezvoltării proiectului.
Fațada principală se deschide către o panoramă uimitoare în lungul râului Amstel, înșiruindu-și balcoanele continue ale celor opt niveluri în trei cadre mai largi, ce corespund scării urbane extinse. În contextul spațial propriu, profunzimea acestei fațade este obținută din suprapunerea și alternarea panourilor de planșee de înălțimea unei cărămizi ce sunt perpediculare unui plan vitrat, retras cu 2,2 metri. Prin contrast, în fațada laterală, expresia tectonică a alternării panourilor este dezvoltată consecvent cu o relație inversată între deschis și închis, transparent și opac și o pierdere a adâncimii. Aici, consecința balcoanelor către Amstel, unite în cadre, este un ritm alternat A-B, în termenii articulării înălțimii planșeelor și a panourilor de cărămidă. Articularea unei fațade de cărămidă ca joc animat între panourile de cărămidă a fost motivată de atribuirea acestei teme arhitecturale problemelor notorii ale dilatărilor tehnice din construcțiile de zidărie. O atenție suplimentară a fost acordată detalierii stereotomiilor, pentru a obține o aparență monocromatică într-un spectru mic de materiale de construcție diferite.
În conformitate cu exigențele înalte de sustenabilitate ale Primăriei din Amsterdam pentru construcții noi (neutralitate în emisia de bioxid de carbon) clădirea este concepută în clasa foarte izolată (media Rc=8 m2 K/W), operează împreună cu un sistem colectiv de prize de aer în pompe de căldură pentru încălzire și răcire. Apartamentele au sisteme individuale de pompe de încălzire pentru apa caldă și un sistem idividual de echilibrare a ventilației în apartament combinat cu un sistem de încălzire pentru producerea apei calde. În plus, cca. 120 de panouri solare produc electricitate pentru clădire.