Serpentine Galleries 2016
Structura anuală, temporară, proiectată anul acesta de arhitectul Bjarke Ingels, are o înălțime de 14 m și este realizată din 1.800 de tuburi rectangulare din fibră de sticlă, sinuos stivuite într-o secvență seducătoare de efecte optice, rezultatul fiind incredibil de sculptural. Pavilionul transparent pare că se dizolvă pentru a deveni opac și solid. Ar putea fi o biserică, conform filosofiei BIG: „un zid devine o sală”, „o poartă devine un spațiu”, iar „un sistem de rafturi devine un pavilion”.
În ciuda faptului că este realizat dintr-un singur element, complexitatea acestuia este redată de contrastul dintre dematerializarea pereților atunci când este privită direct și rezolvarea deschiderilor pe laturi.
Simplitatea structurală este înșelătoare, întrucât pavilionul a fost realizat cu ajutorul inginerilor AKT II, care au utilizat fibră de sticlă de grosimi variate pentru a susține diferitele sarcini. A fost conceput să poată fi cățărat și proiectat structural pentru a face față acestei greutăți, însă reglementările de siguranță a Administrației Parcurilor Regale nu permit această activitate.
Alături de Bjarke Ingels, în 2016, alți patru arhitecți au fost invitați să realizeze „case de vară” inspirate de Templul Reginei Caroline construit în 1734, pe care să le expună în jurul acestuia.
Kunlé Adeyemi a realizat o replică inversă a Templului Reginei Caroline, un tribut adus formei, spațiului și materialelor, recompusă într-un obiect nou.
Barkow Leibinger a fost inspirat de un alt pavilion din secolul al XVIII-lea, astăzi dispărut, proiectat tot de William Kent. Vârtejul buclat din placaj curbat este expus rotit, oferindul panorame de 360° ale parcului.
Casa de vară a arhitectei de 93 de ani, Yona Friedman, ia forma unei structuri modulare, ușoare, aproape invizibile, realizată din cercuri de oțel ruginit, care poate fi asamblată și dezasamblată în diferite formațiuni.
Proiectul lui Asif Khan este inspirat de amplasarea Templului Reginei Caroline, care-i permite să prindă lumina soarelui reflectată în lac.
foto: Bogdan IURAȘCU