Salonul de mobilă de la Milano, săptămâna designului internațional 2018
Actualitatea internațională
SALONUL DE MOBILĂ DE LA MILANO,SĂPTĂMÂNA DESIGNULUI
INTERNAȚIONAL 2018
text și foto: Oana BELEA JACKSON
Inițial expoziție internațională de mobilier și decorațiuni interioare, Salonul de Mobilier de la Milano a devenit o manifestare artistică de anvergură, prilejul unei explozii de creativitate la nivelul întregului oraș. Expozițiile statice, pasive și repetitive au fost abandonate, fiecare brand, fiecare magazin, fiecare expoziție, fiecare muzeu și fiecare furnizor intrând în competiție pentru a oferi activități captivante, spectacole și experiențe noi.
Timp de o săptămână (17-22 aprilie), 300.000 de vizitatori au invadat capitala modei și au transformat orașul în capitala fiestei care pulsează de viață, zi și noapte.
Sunt organizate atât de multe activități încât singura teamă este să nu pierzi și să nu ratezi vreun eveniment. Noul termen „FOMO” (Fear of Missing Out), „teama de a nu rămâne pe dinafară”, este expresia unei maladii a timpurilor recente pe care nicăieri nu o resimți mai acut decât la Milano.
Amplasat la periferia orașului, spațiul expozițional în suprafață de 200.000 mp este compus din 24 de pavilioane, fiecare dedicat unui alt domeniu al designului de interior. Există pavilioane de băi, de bucătării, de mobilă tradițională de lux, de mobilă modernă de lux, design contemporan și - o dată la doi ani - de corpuri de iluminat.
În paralel, furnizorii cu reprezentanță în Milano te îmbie să-i vizitezi, organizând fie un cocktail, fie un spectacol sau o conferință despre ultimele tendințe sau o demonstrație culinară folosind cele mai noi tipuri de plite, aragaz, cuptor.
Pentru clienții fideli și prestigioși se organizează petreceri fastuoase și spectaculoase. Magazinele profită și ele de valul de vizitatori și sunt deschise până noaptea târziu.
Cos a colaborat cu Studio Swine pentru a crea „New Spring”, o instalație multisenzorială centrată în jurul unui copac ale cărui ramuri au la capete tuburi cilindrice prin care sunt distribuite baloane albe (asemănătoare celor de săpun) ce pulverizează parfumuri florale când ating solul sau alte obiecte. Instalația a avut ca scop evocarea „unei vieți de emoții într-o clipă” și a fost una dintre cele mai profunde experiențe.
Japonezul Tokujin Yoshioka a creat pentru LG o instalație luminoasă de mari dimensiuni care prezintă cele mai noi tehnologii sub forma unei experiențe eterice. Șaptesprezece scaune distribuite conform unui caroiaj, realizate din panouri luminoase OLED de 15 mm grosime, îi așteptau pe vizitatori să se așeze pentru a se bucura de jocurile de lumini pe care aceste panouri le creau, de la dungi colorate la negru absolut sau la lumină albă pură.
Firmele de arhitectură MINI și Londra Studiomama au creat un „micro cartier” care explorează colaborarea dintre locuitori și arhitecți .
Festivalul Ikea a găzduit spectacole live, tarabe de mâncare, oaze de relaxare și de joacă pentru copii; Airbnb a dezvăluit locuri ascunse ale orașului unor grupuri pe care le-au condus prin cotloane inedite; în colaborare cu IQOS Pathfinder Project (platformă culturală globală care susține talentele creative cele mai inovative), Quayola a creat „Jardins d’Ete”, o serie de videoclipuri care au estompat lent fotografii cu rezoluție de super înaltă definiție reprezentând flori în picturi digitale inspirate din impresioniștii francezi, în special din ultimele tablouri ale lui Claude Monet.
Salonul este prilejul de a lansa noi linii de mobilier, noi materiale și finisaje precum și colaborări inedite între arhitecți, designeri și furnizori. John Pawson, David Chipperfield, Biroul Zaha Hadid sunt câteva dintre numele care au colaborat pentru a crea canapele, ceramică și baterii pentru băi. Dacă în trecut exista un decalaj între momentul lansării prototipurilor și data apariției lor pe piață, în zilele noastre, în societatea „imediatului” în care trăim, clienții nu mai sunt dispuși să aștepte: comenzile se livrează imediat ce se încheie Târgul.
Established & Sons și Lee Broom sunt lideri în domeniu, primul prezentând produse gata de livrare, celălalt mergând un pas mai departe și oferind vizitatorilor Salonului șansa de a achiziționa produsele pe loc.
Noile tendințe sunt ilustrate de expoziții temporare care devin adevărați magneți pentru public. Casele de modă se întrec în a pune în scenă adevărate spectacole captivante. Louis Vuitton, Marni, Prada, Hermes, expoziții-eveniment pentru care publicul este dispus să stea la coadă la intrare ore în șir, au meritul de a sublinia tendințele și orientarea generală a designului de interior, poate și pentru că moda vestimentară și cea a decorațiunilor interioare au început să se armonizeze între ele.
Se poarta artizanalul în decorațiuni? Marni creează o instalație unde pune în scena o gospodărie tradițională columbiană.
Se poarta roz și roșu? Le regăsim la Fundația Prada.
Efectul acestor expoziții este atât de hipnotizant încât nimeni nu le rezistă și nimeni nu vrea să posteze ultimul o imagine care a făcut deja înconjurul Instagramului. O vizită la Salonul Internațional de Mobilă de la Milano, denumit de curând Săptămâna de Design de la Milano pentru a include și manifestările-satelit, ne permite să descoperim tendințele cele mai recente din domeniul designului interior.
Fără a le enumera în ordinea importanței, cele opt tendințe pe care le-am sesizat în cadrul acestei Săptămâni de Design ar fi: