Am doar 17 ani

Pentru elevii de liceu cu vârsta între 15-19 ani, din educația de arhitectură, tabăra de vară este o formă a educației experiențiale. Elevii capătă experiența care cuprinde de fapt tot procesul creativ de la proiectare până la executarea efectivă a unor obiecte funcționale într-un mediu natural protejat, de o frumusețe aparte. Prin aceasta ei pot să își testeze valorile, cunoștințele, abilitățile și gândirea creativă în lumea reală, într-o formă liberă, lucrând în grup, însușind tehnici și cunoștințe practice, evoluând spre autonomie şi responsabilitate.

Tabără de creație de arhitectură

Liceul de Arte „Nagy István” Miercurea Ciuc

Autori: arh. Máthé Klára Krisztina

Colaboratori: arh. Korodi Szabolcs / Léstyán Andrea / Asociația „Nagy István” Alapítvány

Partener: Mumush Festival / Butiurca Julia / Nagy Györk Hunor / Kasza Zsolt / Máthé Anna Krisztina

Participanți: Kacsó Zsuzsanna / Holló Bence / Bartalis Hunor / Csiby Gindele Tünde / Dénes Sebestyén / Janovics Ildikó / Kis Kata / László Ákos / Mihály Timea / Molnár Barabás Örs / Petres Tamás / Péter Sára / Simon Orsolya / Vass Krisztina / Járy Gergő / Ábrahám Soma / Babota-László Dóra / Bartalis Hanna / Csillag Hanna / Kristály Noémi / Lukács Péter / Csikós Eszter / Keresztes-Nyírő Anna / Kreuzer Emmy-Karolin / Mihály Réka / Simon Örs Koppány / Szotyori Dorka / Ványolós András / Csiszér Sarolta-Ágnes / Fazakas Vince / György Andrea / Kozma Koppány / Nagy Henrietta / Szécsi Eszter-Cecilia / Tamás Csalka

Proiect finanțat de: OAR din Timbrul de arhitectură și The Prince's Foundation

Localizare: România, jud. Mureș, Adrianu Mare

Valori, autonomie, responsabilitate

Tabăra de creație de arhitectură, organizată anual de Liceul de Arte „Nagy István” Miercurea Ciuc, pentru elevii cu vârste între 15-19 ani ai secției de Arhitectură, este o activitate extrașcolară pentru învățarea arhitecturii prin metode experiențiale. Tabăra oferă un stil de învățare în care elevii se implică în mod activ, au parte de experiențe directe într-un cadru fără constrângeri. Aceste experiențe sunt, de fapt, sinteze ale activității lor școlare, procesul creativ începând cu conceptul, cu realizarea proiectelor în echipă, până la executarea efectivă a unor obiecte sau construcții ce presupun legătura cu situații, împrejurări, materiale, situri și meserii reale, apartenența și atașamentul față de loc și feedbeck-ul primit de la o comunitate. Totul, cu moderarea profesorilor arhitecți. Experiențele trebuie atent selecționate, bine organizate, susținute de evaluare și analiză critică. În timpul exercițiilor, este important ca elevii să aibă inițiativă, să ia decizii, să știe că rezultatul final depinde de deciziile luate. Ei trebuie să fie implicați intelectual, emoțional și fizic, să se confrunte cu propriile abilități. Astfel, instruindu-se unii pe alții, recunoscâd valorile din jurul lor și conștientizând propria experiență, ei vor evolua spre autonomie și responsabilitate. Fiecare tabără are o temă dată, pentru un sit existent, cu un partener, o asociație sau o organizație locală.

Participanți, elevi, profesori

Desfășurarea activităților începe cu prezentarea temei și a unor exemple definitorii sau care prezintă situații similare. Elevii trebuie să studieze situl, să „cunoască spiritul locului”. Se discută punctele controversate sau cele incitante care se ivesc referitor la sit și tema dată și se creează prilejul de dialog. Toată lumea trebuie să aibă un punct de vedere. Fiecare elev face schițe, ilustrează cât mai multe idei. Trebuie acceptate toate ideile, fără comentarii sau critici, astfel elevii se simt valorizați. Apoi, ideile pot fi grupate (idei similare) și constituie o bază pentru crearea de subgrupe compuse din 5-6 elevi, care continuă cu un brainstorming. Aceste runde se repetă, cu asistența profesorilor arhitecți, până când se găsesc soluții acceptate de toți. Se finalizează desenele, se discută detaliile de execuție cu fiecare subgrupă de elevi, se distribuie și se tratează cu baiț materialul de construcție, se începe execuția efectivă. În zilele următoare, se realizează construcțiile de către elevi cu un flux de lucru bine organizat și disciplinat. La sfârșit, se face evaluarea construcțiilor și petrecerea de inagurare cu invitați (părinți, colegi, prieteni, localnici), astfel încât elevii să aibă primele reacții și sentimentul de succes al experienței comune. În urma activităților, se formează și un comportament matur și bazat pe încredere, o relație strânsă între participanți, elevi și profesori.

A XIII-a tabăra de creație cu durata de 5 zile, organizată pentru 22 de elevi a secției de arhitectură din Liceul de Arte „Nagy István” Miercurea Ciuc, și doi elevi invitați, în 2018 s-a desfășurat în campingul de la Lacul Sfânta Ana, Munții Ciumani, pe cornișa dintre cele două cratere vulcanice: tinovul Mohoș și lacul. Tema era realizarea de locuri de odihnă și belvedere mobile. Construcțiile cu caracter de mobilier urban nu trebuia să depășească 260 kg ca să fie posibilă mutarea lor pe teritoriul campingului unde era nevoie de ele. După discuții privind funcțiunea obiectelor și rundele de brainstorming s-au format cinci grupe. Proiectele conțineau și o antemăsurătoare exactă. Aveam la dispoziție grinzișoare, șipci și scânduri de diferite lățimi, astfel structurile trebuiau gândite ca să fie stabile, dar nu supradimensionate. Am realizat două puncte de belvedere, unul în care motivul ursului a apărut în formă de urs șezând, celălalt a fost conceput să corespundă criteriilor de siguranță pentru copii. Elementul cel mai interesant este un cub care se poate rostogoli pe teren și indiferent în ce poziție se oprește poate fi folosit pentru ambele funcțiuni. Cele două elemente pentru odihnă i-au mulțumit în așa măsură pe administratorii locului încât doresc fabricarea lor în serie. Locul pentru luat masa și odihnă în formă de triunghi echilateral va puncta limitele locurilor de campare. Platforma de plajă are părți reglabile și este ideală și pentru mobilarea terenului de lângă lac. Ceea ce este comun în obiectele realizate este faptul că ele se înscriu în forme geometrice simple și modul de folosire, montare a materialului este identic.

A XV-a tabăra de creație, în anul 2021, s-a desfășurat la Adrianu Mare, județul Mureș, locul de desfășurare al MUMUSH FESTIVALUL, un spațiu în care sunt invitați toți cei care doresc să-l îmbogățească prin creații materiale sau performanțe artistice. Creațiile materiale au un statut special deoarece spațiul este accesibil pentru o perioadă mai îndelungată și în afara festivalului și a evenimentelor organizate. Astfel sunt importante durabilitatea lucrărilor și utilizarea materialelor naturale, dar și a formele care pot fi introduse în mediul natural. Dorința noastră a fost să construim locuri de odihnă în jurul unui foc de tabără de 6 m diametru, formând în plan logoul festivalului, cu inscripția MUMUSH. S-au format 6 grupe de câte 6 elevi, câte una pentru fiecare literă. Au avut mai multe runde de prezentări de idei până la conturarea conceptului comun și a proiectelor detaliate. Soluțiile tehnice au fost discutate cu arhitecții îndrumători. Tasarea construcțiilor, lungi de 4 m, pe terenul în pantă, a fost posibilă folosind frânghii trase din centrul vetrei și rame din scânduri de dimensiunea exactă a literei, care au fost fixate pe teren. Amplasarea țărușilor (de 65 cm) cu care s-a prins structura de teren a făcut posibilă măsurarea exactă a cotelor și la reproiectarea înălțimii maxime de la teren (1,1 m). Fixarea structurii din stâlpi 10 x 10 cm și dulapi, ca și placarea cu scânduri s-a făcut cu șuruburi. Tot materialul lemnos a fost tratat cu baiț, scândurile au fost șlefuite, colțurile rotunjite. Compoziția a permis vederea și spre alte zone ale festivalului și nu a ascuns focul văzut dinspre acestea. În ultima zi, elevii au făcut elemente podină cu diferite înălțimi, pe lăzi de bere sau țăruși, pentru a compune mobilierul sălii de mese sau elemente decorative.

Mumush continuă și în 2022

Cu toate că proiectul și cele 15 tabere organizate până acum, cu o durată de 5-7 zile, au un scop, în primul rând, educativ și nu concentrat pe produsul final, până în prezent au fost din toate punctele de vedere de succes. Tabăra din 2021 a avut un rezultat neașteptat. Succesul realizărilor elevilor, cu participarea a circa 600 de oameni, a condus la dorința organizatorilor de a continua colaborarea. Ei se așteaptă la dublarea numărului participanților la ediția 2022 a Festivalului Mumush și elevii vor proiecta și construi un amfiteatru și obiectele de mobilier în completarea bucătăriei de folosință comună.