RDW

Daily Express Art Deco

„Toată această producţie, destinată să dea iluzia de lux şi strălucire, corespunde, ca şi mirajul ecranului sau fastuoasele spectacole de revistă, unei nevoi de a evada din realitate”
Mihaela Criticos

La începutul secolului XX, în Londra, pe Fleet Street se lua pulsul evenimentelor, întrucât aici îşi aveau sediul toate redacţiile marilor cotidiane britanice. Daily Express era situat la numărul 120, într-o clădire construită pentru a fi sediul ziarului. Unul dintre exemplele Art Deco cele mai importante, clădirea Daily Express din Londra îşi păstrează și astăzi aerul modern, fiind construită între anii 1930-1932, de Sir Owen Williams (1890-1969). Întreaga suprafaţă exterioară este acoperită cu panouri de vitrolit de culoare neagră şi sticlă transparentă, delimitate ferm prin benzi din crom. Vitrolitul este un material utilizat în anii 1930, fiind o sticlă opacă a cărei suprafaţă interioară striată permite fixarea de suport.Decoraţia interioarelor a fost concepută de Robert F. Atkinson, care a acordat foyerului o atenţie deosebită. Atkinson a utilizat pentru acest spaţiu atât materiale dure, preţioase sau strălucitoare, cât şi efectele luminii directe sau reflectate. Toate jocurile reflexiei pe diferite tipuri de suprafeţe nu sunt întâmplătoare, ci au fost atent studiate. Foyerul clădirii Daily Express este inconfundabil, Atkinson a îmbinat aici ceramică de culori diferite, marmură, travertin, lemn şi metal, într-un colaj de motive ale esteticii deco.Foyerul este împărţit în mai multe registre, prin dispunerea variată a texturilor şi a culorilor. Pavimentul este acoperit de plăci ceramice ondulate având culorile albastru, verde şi negru, în timp ce placajele parietale din piatră -travertin şi marmură neagră- înnobilează spaţiul. Elementele iluminatului artificial sunt cuprinse într-o reţea continuă, fiind integrate într-un sistem ornamental. Geometria scafelor continue şi a fantelor de lumină constitue principalul mijloc de modelare şi personalizare a acestui spaţiu pe care Robert Atkinson îl valorifică cu verva sa caracteristică. Bandourile unifică plafonul şi pereţii. Jocul finisajelor metalice argintate şi aurite cu toate celelalte texturi multiplică efectele de lumină. Dintre suprafeţele metalice, cea mai spectaculoasă este lampa pandantiv. Cele două reprezentări alegorice în relief ce reflectă simboluri ale progresului sunt opera lui Eric Aumonier, în timp ce mobilierul a fost realizat de Betty Joel. 

Bibliografie

Art Deco sau Modernismul bine temperat, Mihaela Criticos, editura

Simetria, Bucureşti, 2009

 

The Daily Express Building, known as 120 Fleet Street is a Grade II listed building.Owen Williams proposed a reinforced-concrete frame with larger spans, which appealed to the newspaper owners on practical grounds. Pilkington had introduced the opaque and shiny black Vitrolite. The Vitrolite cladding with thin metal jointing produced a sensation at the time, and did not suffered the weathering problems of other new materials. The Daily Express owners were delighted that they commissioned Williams to design two further buildings for them, whitout the Vitrolite used to clad and emphasize a regular frame.The lobby, designed by Robert Atkinson, includes plaster reliefs by Eric Aumonier, silver and gilt decorations, a magnificent silvered pendant lamp and an oval staircase. The furniture inside the building was designed by Betty Joel. 

„Plăcerea tactilă a jocului cu materia şi voluptatea comtemplării ei sunt parte din acea strălucire uşor superficială pe care estetica Art Deco o propune unei lumi care a învăţat să preţuiască clipa. La fel, materialele care sugerează soliditatea şi durabilitatea (metalul, marmura, granitul, piatra) sau duritatea cristalină şi rezistenţa la coroziune (suprafeţele reflectante din sticlă, ceramica glazurată, mozaicul, emailul) sunt folosite ca simbol al unui punct de sprijin pentru instabilitatea vremurilor.”

Mihaela Criticos

Comments

comments

Leave A Comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by Jasper Roberts - Blog