Dialogurile Hélènei Binet
Între 3 iunie - 21 septembrie 2015 Bauhaus-Archiv, Muzeum für Gestaltung din Berlin expune „Dialoguri”: o selecție de „momente cheie” din cariera de peste 25 de ani a fotografei Hélène Binet, care și-a folosit aparatul de fotografiat pentru a surprinde lucrări de arhitectură modernă și contemporană realizate de arhitecți celebri ca: John Hejduk, Alvar Aalto, Le Corbusier, Ludwig Leo, Sverre Fehn, Geoffrey Bawa, Dimitris Pikionis, Sigurd Lewerentz, Peter Zumthor, Zaha Hadid, David Chipperfield, Peter Eisenman, Daniel Libeskind, Caruso St John etc...
Juhani Pallasma scria că „Hélène Binet pune întrebări interesante despre relația dintre subiect și intenția artistică, entitate și detaliu, spațiu și atmosferă, materialitate și lumină. Clădirile se transformă în peisaje, în timp ce peisajele devin suprafețe tactile intime, ca și cum ar fi pielea îmbătrânită a unei creaturi vii. Chiar și aerul tinde să-și asume caracteristicile materiei solide, cerul nu mai este un vid, proiectând un sentiment de greutate și opacitate. Fotografiile ei accentuează materialitatea, ca și cum ar fi destinate a fi experimentate prin piele, mai degrabă decât cu ochii”.
Hélène Binet nu se limitează la reproducerea pură a clădirilor, ea a ales să fotografieze structuri și materiale, forme și geometrii, creând conexiuni și dialoguri „printre rânduri”, între lumini, goluri, fundaluri. Folosește adesea arhitectura pentru a își exprima propriile gânduri și obișnuiește să se joace cu ideea arhitectului, ochiul ei relevant studiind cu multă curiozitate peisajele arhitecturale. Adesea din fotografiile ei înțelegem pe deplin o clădire, fără ca imaginea să fie o declarație absolută a acesteia, întrucât nu este interesată să arate structuri mari într-un peisaj, ci preferă să mărească sau să ascundă unele părți ale unui spațiu, pentru a descoperi noi calități în altele.
Fotografiile ei predominant alb-negru, întotdeauna pe film, sunt caracterizate în special prin efectele exacte ale jocului între lumină și umbră în spațiul arhitectural. De altfel, umbra, care creează unghiuri de multe ori neobservate și accentuează rigoarea și natura neobișnuită, este o temă majoră în arta ei.
În cele 70 de fotografii expuse în prima expoziție personală într-un muzeu din Germania, Hélène Binet a ales să juxtapună diferite clădiri proiectate de arhitecți celebri în contrast cu fotografii de peisaj, dialog ce subliniază specificitatea arhitecturii și deschide o simultaneitate cuceritoare de posibilități.