Istorie și pseudo-modernizare
04.09.2012
Filiala București a OAR a organizat, pe 26 iulie 2012, o dezbatere pe tema pasajelor rutiere din Piața Charles de Gaulle și Piața Presei Libere. OAR București a demonstrat printr-un amplu studiu istoric că bulevardele Aviatorilor, Kiseleff și Prezan alcătuiesc un ansamblu istoric de importanță națională. Șoseaua Kiseleff și Bulevardul Aviatorilor nu sunt simple căi de circulație, ci artere cu o semnificație specială pentru capitala României.
După modelul bulevardelor din marile capitale europene, ele au fost amenajate, pe parcursul secolului al XIX-lea și în primele decenii ale secolului al XX-lea, ca axe urbane ce făceau legătura între oraș și zona verde din nord, urmând o concepție artistică în care aliniamentul de arbori și masivul vegetal joacă un rol esențial. Ministerul Culturii și Patrimoniului Național a declinat însă clasarea și a acordat aviz favorabil construirii pasajelor, invocând motive care nu sunt reale. „Cele două pasaje au fost generate de un studiu de circulație, și nu de un studiu de urbanism, demonstrând o lipsă totală de viziune pe termen lung, de aliniere la ceea ce alte capitale europene implementează de ani de zile: fluidizarea traficului prin inele de centură care să faciliteze accesul către toate punctele din centrul orașului și descurajarea traficului intens prin centrele istorice. Experiența a dovedit că încurajarea traficului nu face decât să genereze și mai mult trafic”, a completat arhitectul Mircea Ochinciuc, președinte OAR București. http://www.oar-bucuresti.ro