Musée d’orsay… Tout est à revoir!
Săli noi, opere noi, un nou decor… După 25 de ani de la inaugurare, Muzeul Orsay începe o campanie de relooking fără precedent. Șantierul de 20,1 milioane de euro a fost finanțat în proporție de 63% din fondurile proprii ale muzeului, alături de stat - cu 33%, și de Societatea Elior - cu 4%. Jumătate din suprafața muzeală a fost renovată, mai mult de 1.000 de opere, dintre cele 1.850 expuse, au fost reamplasate. Este rezultatul unui proiect impresionant, ce a durat mai mult de doi ani, fără însă ca muzeul să își închidă porțile, bineînțeles, în afara celor șase zile de grevă, survenită recent. Le Nouvel Orsay - o analiză.
Publicis Consultants, Franța, semnează campania publicitară a redeschiderii spațiilor renovate aparținând Muzeului Orsay, cu mesajul-promisiune: Nous avons revu Orsay, tout est à revoir. Un nouveau regard, pledând astfel pentru o revizuire, revedere, reexaminare, redescope-rire a unui spațiu și a unor colecții ce păreau deja bine așezate într-un refugiu temporal. Imaginile, ce permit declinarea campaniei sub diverse forme, întregesc conceptul de „muzeu (de) revizitat”, prin intermediul chipurilor - „împrumutate” din pluridisciplinarita-tea colecțiilor muzeului - și fragmentate astfel încât să dezvăluie priviri ce hipnotizează, încremenesc, fascinează, conving și care, în definitiv, aduc înapoi.
„În această pătrime de secol, Muzeul Orsay și-a trasat perenitatea și reușita destinului său unic. În ajun de aniversare, trebuia să se transforme. Era și timpul! Arhitectură, ecleraj, panotare, toate acestea sunt cele mai importante modificări pe care muzeul le-a efectuat din 1986. Devenite indispensabile datorită frecventării crescute a colecțiilor și a necesității de a repartiza inteligent fluxul de vizitatori, lucrările de amenajare ne-au permis să reconsiderăm, în ansamblu, prezentarea operelor și logica itinerariului de vizită. Parcursul, pentru a-și regăsi fluiditatea și coerența, este definit acum de separarea netă între impresionism și postimpresionsim. Rezultatul: fiecare dintre aceste momente marcante ale artei moderne câștigă un plus de vizibilitate. Iată-ne, deci, invitați să luăm parte la o nouă «aventură a privirii», în inima secolului al XIX-lea, pe care istoria artei nu încetează să o «reinventeze», parafrazându-l pe Flaubert.
Muzeul Orsay își propune să readucă în atenția publicului o mare parte din capodoperele sale. Deschiderea acestor noi spații, în data de 20 octombrie 2011, va dezvălui o nouă galerie im-presionistă în întregime renovată, o nouă sală destinată expozițiilor temporare, crearea a cinci niveluri dedicate artelor decorative, precum și o cafenea concepută de frații Campana.
Una dintre inovațiile majore în prezentarea ope-relor este folosirea unui sistem de iluminat de ultimă generație, ce reproduce aproape perfect lumina naturală, însă într-o manieră direcțională. Rezultatul permite aprecierea bogăției cromatice a operelor, într-un mod cu totul inedit. Cea de-a doua inovație: abandonul albului. Arta secolului al XIX-lea, pictură și sculptură, face apel la suprafețe colorate și o punere în valoare mai delicată a ele-mentelor cromatice. În mod progresiv, începând din 2008, muzeul și-a însușit principiul de perete colorat folosit în expunere. Un tablou de Courbet sau o pânză de Manet reclamă alte fonduri decât pictura impresionistă, mult mai luminoasă și mai cursivă. De altfel, ramele aurii, mai ales cele valorificate de pictura de Salon, își regăsesc func-ționalitatea vizuală pe un fond de culoare.
În definitiv, se dorește regenerarea condițiilor unei priviri, în același timp, instruite, libere și imagina-tive. A reda un discurs coerent parcursului general, înseamnă a reconstitui firul istoric și legătura con-vergențelor uitate. Mai mult ca niciodată, pictura reîntâlnește aici, în sensul absolut al cuvântului, sculptura, arhitectura și fotografia. Sub șocul stilurilor, sau a disonanței aparente a stilurilor, toate aceste opere împart amprenta epocii căreia îi aparțin și ambiția de a exprima un adevăr despre aceasta. Revine Muzeului Orsay sarcina de a le alătura armonios, redând sens și substanță tuturor corespondențelor pe care colecția le consimte.”
Guy Cogeval, director general, Musée d’Orsay și Musée de l’Orangerie.
Pavilionul Amont Pavillon Amont
Arh. Dominique Brard
(Atelier de I‘Île)
2.000 mp
Plecând de la un spațiu industrial vid, proiectul urmărește crearea de spații muzeografice indepen-dente, veritabile săli de muzeu. Miza a constat, în egală măsură, în a reintegra pavilionul în corpul muzeului și, deci, de a realiza noi trasee pentru vizitatori. Proiectul a fost conceput incluzând mai multe elemente: extinderea suprafeței pardoselii, noi modalități de a circula vertical, simple și lizibile, iluminat natural sporit, volumetrii în favoarea operelor de artă decorativă.
Loc strategic al Muzeului Orsay, Pa-vilionul Amont face legătura, fluid, între navă și etajul 5.
Galeria impresioniștilor
La Galerie des impressionnistes
Arh. Jean-Michel Wilmotte (Cabinet d’architectes Wilmotte & Associés)
1.238 mp
Galeria impresioniștilor a fost în întregime renovată și prezintă o scenografie ce are ca scop punerea în valoare a capodoperelor muzeului. Băncile dispuse în galerie sunt semnate de designerul japonez Tokujin Yoshioka. Planul arhitectural vizează conserva-rea caracterului de volumetrie unic, stabilind un dia-log echilibrat între lumina naturală și cea artificială.
Sălile etajului 5
Reamenajarea sălilor etajului 5, încredințată Agenției Wilmotte & Associés, reprezintă o suprafață mai mare de 2.000 mp
Proiectul include reorganizarea fostei săli a coloanelor, reamenajarea galeriei impresioniste, a cabinetelor învecinate, dedicate artelor grafice, dar și renovarea galeriei Françoise Cachin, ce cuprinde terasa nivelului median Lille și galeria simbolistă. Alegerea de a lăsa vizibilă vechea structură, imaginată de arh. Laloux, face parte din dorința arh. Jean-Michel Wilmotte de a îmbina cu iscusință prezentul, trecutul și viitorul.
Sistemul de ecleraj a fost revăzut, preferându-se unul artificial, modulabil în funcție de lumina naturală, asociat unuia natural filtrat în majoritatea spațiilor.
Cabinetele învecinate
Les Cabinets mitoyens
Arh. Jean-Michel Wilmotte
(Cabinet d’architectes Wilmotte & Associés)
458 mp
Cabinetele învecinate sunt destinate să găzduiască colecțiile de artă grafică și propun descoperirea fondului de desene și fotografii al muzeului.
Sala expozițiilor temporare
La Salle d’exposition temporaire
Arh. Jean-Michel Wilmotte
(Cabinet d’architectes Wilmotte & Associés)
365 mp
Această sală a expozițiilor temporare (fosta sală a coloanelor) va prezenta două sau trei expoziții pe an. Publicul va putea aprecia o mai bună lectură a operelor datorită amenajării fluide, adaptate locului și colecțiilor adecvate proiectului arhitectural.
Cafeneaua orologiului
Le Café de l’Horloge
Humberto și Fernando Campana
305 mp
Plasată sub semnul hibridului și a formelor organice, cafeneaua a fost revizitată de designerii brazilieni Humberto și Fernando Campana, ale căror opere și-au facut deja intrarea la Muzeul de Artă Modernă din New York.
Cifrele-cheie Suprafețe
Totalul suprafețelor renovate | 7.200 mp | |
din care: | Suprafețe muzeografice renovate | 6.126 mp |
Suprafețe de circulație renovate | 1.074 mp | |
Detalierea suprafețelor muzeografice renovate: | ||
Pavilionul Amont | 2.000 mp | |
spațiu suplimentar: 860 mp | ||
Etajul 5 | 2.061 mp | |
din care: | Galeria impresioniștilor | 1.238 mp |
Sala expozițiilor temporare | 365 mp | |
spațiu suplimentar: 120 mp | ||
Cabinetele învecinate nord și sud | 458 mp | |
spațiu suplimentar: 110 mp | ||
Cafeneaua Campana | 305 mp | |
spațiu suplimentar: 100 mp | ||
Nivelul median și terasa Lille | 1.760 mp | |
din care: | 1.200 mp - terasă și 560 mp - săli | |
Costurile (în €) | ||
Totalul lucrărilor de renovare | 20,1 milioane | |
din care: | Pavilionul Amont | 9,7 milioane |
Etajul 5 (impresionsim, galerie, cabinet) | 7,9 milioane | |
Cafeneaua Campana | 1,6 milioane | |
Nivelul median și terasa Lille | 0,9 milioane |
Finanțare (în €) | ||
Muzeul Orsay - fonduri proprii | 12,7 milioane (63%) | |
din care: | Expoziții itinerante | 10,9 milioane |
Stat | 6,6 milioane (33%) | |
Altele | 2,6 milioane | |
Finanțare proiect general (în €) | ||
Pavilionul Amont | ||
Muzeu: | 3,1 milioane (32%) | |
Stat: | 6,6 milioane (68%) | |
Etajul 5 | ||
Muzeu: | 7,9 milioane (100%) | |
Cafeneaua Campana | ||
Muzeu: | 0,8 milioane (50%) | |
Elior: | 0,8 milioane (50%) | |
Nivelul median și terasa Lille | ||
Muzeu: | 0,9 milioane (100%) | |
Numărul total de opere expuse | 1.850 opere | |
Numărul total de opere reamplasate în cadrul operațiunilor de reamenajare Nouvel Orsay | 1.000 opere (54%) (aproximativ 150 sculpturi, 300 obiecte de artă, 400 picturi și mai mult de 100 de fotografii și desene de arhitectură) |
Calendarul expozițiilor
Nouvelle salle d’expositions temporaires (etajul 5)
Akseli Gallen-Kallela - Une passion finlandaise (1865-1931)
7 februarie-6 mai 2012
Curatori: Philippe Thiébaut, conservator general, Musée d’Orsay
Janne Gallen-Kallela-Siren, director City Art Museum, Helsinki
Barbara Til, conservator-șef, Museum Kunstpalast, Düsseldorf
Misia, reine de Paris
12 iunie-9 septembrie 2012
Curatori: Guy Cogeval, director general, Musée d’Orsay și Musée de l’Orangerie
Isabelle Cahn, conservator, Musée d’Orsay
Victor Baltard (1805-1874), Le fer et le pinceau
16 octombrie 2012-13 ianuarie 2013
Curator: Alice Thomine-Berrada, conservator, Musée d’Orsay
Félix Thiollet, un photographe témoin de son temps
16 octombrie 2012-13 ianuarie 2013
Curator: Thomas Galifot, conservator, Musée d’Orsay
L’art au creux de la main. La médaille au XIXe siècle
16 octombrie 2012- 13 ianuarie 2013
Curator: Catherine Chevillot, conservator-șef, Musée d’Orsay
Grand espace d’exposition (parter)
Degas et le nu
13 martie-01 iulie 2012
Curatori: Georges G. Shackelford, conservator, MFA, Boston
Xavier Rey, conservator, Musée d’Orsay
L’impressionnisme et la mode
25 septembrie 2012- 20 ianuarie 2013
Curatori: Philippe Thiébaut, conservator general, Musée d’Orsay
Gary Tinterow, conservator, Metropolitan Museum of Art, New York
Gloria Groom, conservator, The Art Institute, Chicago