Articole tematice

amplitudinea privirii

Paolo Uccello (1397-1475) a fost un pictor și matematician italian. A rămas în istoria artei și a arhitecturii ca un deschizător de drumuri în studiul perspectivei, iar în istoria matematicii pentru geometria poliedrală. Descendent al familiei Di DONO, își alege pseudonimul artistic UCCELLO în anul 14141, când semnează primele lucrări de pictură și studii de obiecte în perspectivă.

Vă prezentam alăturat (în imaginea de mai sus) o replică identică a studiului unui vas în perspectivă - lucrare realizată de Paolo Uccello în anul 1412, conservată de Cabinetul de stampe al Galeriei Uffizi. În dreapta si mai jos aveți imagini realizate cu 600 de ani mai târziu. Colegul nostru arhitectul George BRATU a răspuns cu eleganță provocării de a modela exclusiv cu ajutorul calculatorului - într-un soft 3D - vasul care face obiectul studiului lui Uccello. Astfel, cele trei imagini, rezultat al modelării digitale, doresc să sublinieze cât de mult se poate schimba, prin perspectivă, imaginea unui obiect. În fapt, forma obiectului rămâne nealterată însă modificarea poziției și direcției privirii noastre este cea care generează imagini diferite. Această modificare este sursa amplitudinii privirii și o avem fiecare dintre noi.

Este posibil ca preferința lui Uccello pentru ideea de a privi spațiul altfel, de a găsi regulile construcției în perspectivă să rezoneze perfect cu ideea de amplitudine a privirii. Și tocmai de aceea - pictând într-adevâr cu foarte mult drag tot felul de creaturi înaripate - a primit porecla de „pasăre”2. Ne place să credem că numele artistului are legătură cu privirea. Pentru că în zborul și în opririle lor păsările au puncte de privire atât de diferite de cele ale omului, în fapt, acestea sunt mult mai ample.

Preocupările lui Uccello pentru găsirea punctului de fugă corect, interesul său constant în observarea și redarea diviziunilor scalate ale profunzimii spațiului3, cât și primele demersuri în fundamentarea științei perspectivei sunt consemnate aproape un secol mai târziu într-o lucrare de mare valoare în istoria artelor. Giorgio Vasari, pictor și arhitect renascentist - faimos pentru realizarea biografiilor artiștilor Renașterii - menționează în Viețile celor mai eminenți pictori, sculptori și arhitecți4, scrisă în anul 1567, că Uccello era pasionat de perspectivă. Își petrecea zile și nopți pentru a descoperi convergențe vizuale. Este evident faptul că Uccello a beneficiat și a studiat traducerea în italiană a lucrării De aspectibus sau Perspectiva5, apărută în anul 1021, care a revoluționat înțelegerea perspectivei prin explicația faptului că lumina se reflectă în ochiul uman în mod conic.

Contribuția lui Uccello, ca și a precedesorilor săi preocupați de modul în care vedem, rezidă în suplimentarea cu o dimensiune construită, riguros matematică și perfect explicabilă grafic a funcției privirii, considerată multă vreme exclusiv hedonistă.

NOTE

1. Anul în care artistul - la numai 17 ani - este acceptat în breasla pictorilor numită Compagnia di San Luca.

2. În italiană uccello.

3. Vezi lucrarea Miracolo dell ostia profanata, Perdella - comandată de Corpus Domini din Udine 1465-1468.

4. În original „LE VITAE DE PIU ECCELENTI PITTORI, SCULTORI, E ARCHITETTORI Scritte DA M. Girorgio VASARI PITTORE ET ARCHITETTO ARETINO, Di Nuovo del Medesimo Rissifle et Ampliare CON I RITRATTI LORO, Et con l’aggiunta dell Vite de’viui, & de morti, Dall’anno 1550 infino al 1567. Prima, e Seconda Parte”.

5. O traducere de epocă a lucrării CARTEA OPTICII, în original Kitab al-manazir, scrisă de Alhazen (al-Hasan Ibn al-Haytham, d. ca. 1041 AD)