Lăcuste în Eter. Workshop de design parametric și fabricație digitală în Timișoara 16-22 iulie 2012
TUTORI: Ionuț Anton (IDZ), Dana Tănase (IDZ), Irina Bogdan (T_A_I), Alex Cozma (F O R)
Organizatori: EDUKUBE (Zoran Popovici și Adriana Hanțiu), F O R (Oana Simionescu și Alex Cozma) + T_A_I (Irina Bogdan), IDZ (Ionuț Anton și Dana Tănase)
Cu particparea: Paul Popescu (Modulab)
Participanți: Irina Acasandre, Roxana Boloș, Agnes Brull, Simona Cojocaru, Dragoș Cristian, Simina Dimcea, Simona Farcaș, Anda Gheorghe, Smaranda Ghiniță, Vlad Igăntescu, Ioana Iordan, Laura Iosub, Anda Jugănaru, Roxana Mirea, Călin Negret, Roxana Pau, Andrei Pădure, Boris Peianov, Diana Poiana, Iulian Popa, Ștefan Prigoreanu, Luiza Rădulescu, Laurențiu Stoian, Egyed Szabolcs, Ioan Emilian Veliciu
Sponsor principal: MONS MEDIUS
Sponsori: OAR Timiș, Clearsign / Amulette, Atelier Print, Hostel Costel
Credit foto și art.: Laurențiu Stoian, Alex Cozma, Oana Simionescu, Ionuț Anton, Zoran Popovici
Pe parcursul celor șapte zile de workshop intensiv, participanții au învățat să utilizeze tehnologiile digitale pentru a genera răspunsuri în relație cu un context dat. Aceștia au folosit datele extrase din sit ca parametrii în cadrul procesului creator al obiectului de arhitectură. Astfel, s-a urmărit relația dintre spațiul incintei de pe strada Mărășești, numărul 14, din Timișoara, și un obiect arhitectural dezvoltat parametric. Provocarea testării tehnologiilor digitale a fost combinată cu cea a susținerii și revitalizării comunității coagulate în centrul uneia dintre incintele cartierului Cetate - spații organice a căror efervescență a dispărut în ultimii ani.
Legitimitatea folosiri uneltelor proprii mediului digital este dată de capacitatea integrativă a acestora, de abilitatea de a genera mai multe opțiuni și, mai ales, de a relaționa toți acești parametrii și a-i traduce într-un obiect real.
Prin intermediul tehnologiilor de fabrica-ție digitală, obiectele virtuale, generate computațional, au fost materializate mai întâi la scară mică, pentru ca în final să fie produse la scara 1:1. Folosind aceste tehnologii, participanții au integrat în procesul de proiectare bucle de feedback, care presupun realizarea fizică a unor prototipuri, testarea acestora și reintegrarea rezultatului ca parametrii în proiect.
Workshopul a fost împărțit în trei etape, prima etapă desfășurându-se ca o serie de prelegeri menite să introducă în tematica proiectării parametrice și a fabricației digitale, precum și o introducere în utilizarea software-ului de proiectare parametrică Grasshopper și uneltelor sale de analiză energetică (Geco + Ecotect) și de simulare a forțelor fizice (Kangaroo). În următoarea etapă a workshopului, participanții au studiat relațiile dintre parametrii geometrici ai sitului și un design de proces utilizând simularea forțelor naturale. Cele cinci echipe de lucru au propus fiecare câte o instalație-răspuns la temă.
Ultima parte a workshopului a fost dedicată materializării, utilizând metode de fabricație digitală, a prototipurilor propuse de către grupurile de lucru, precum și realizarea la scară 1:1 a două dintre cele cinci proiecte.
Rezultatele workshopului sunt, de fapt, urme materiale ale unui proces de lucru complet, care pleacă de la parametrii fizici transpuși în mediul digital.
Aceștia sunt procesați în mod computațional generând un obiect virtual, care apoi se rematerializează prin intermediul tehnicilor digitale de fabricație. Pe parcusul întregului workshop participanții au avut parte de experiențe „hands-on” cu numeroase tehnologii de ultimă oră, utilizând un scanner 3D open source (Kinect), printer 3D cu ABS open source (RepMan), dar și unelte de debitare cu control numeric (CNC Router și laser).
Într-un timp relativ scurt, au fost realizate machete printate 3D ale proiectelor, multiple variante de prototip ale componentelor la scară reală pentru testarea conceptelor și două instalații finale la scară 1:1.