Actualitate internațională

BEAZLEY DESIGNS OF THE YEAR 18 octombrie 2017-28 ianuarie 2018

©Adrià Goula

text: Maria MĂNESCU, foto: Adrià Goula

Găzduită de Design Museum, Londra, această expoziție anuală cu premii1 aflată la a 10-a ediție, prezintă aproximativ 70 de proiecte care promovează diversitatea, creativitatea, inovația în domeniul arhitecturii și designului. Împărțite în șase categorii - Arhitectură, Design digital, Design vestimentar - Modă, Grafică, Design de produs și Design în domeniul transportului - exponatele sunt dintre cele mai variate: video, virtual reality, audio și o gamă deosebit de largă de obiecte.
Anul acesta, două teme puternice au fost prezente la nivelul tuturor categoriilor, activismul și protestul: de exemplu, proiectul original intitulat Pussyhat, care simbolizează solidaritatea femeilor în protestul față de remarcile sexiste ale președintelui Donald Trump, sau Refugee Nation Flag, creat pentru a reprezenta atleții apatrizi de la Olimpiada de la Rio 2016.
Realitatea virtuală a fost una din temele cele mai atractive ale ediției, culminând cu proiectul Forensic Architecture, care a realizat un experiment ancorat în una din cele mai dure realități contemporane: o reconstrucție virtuală a realității cu care se confruntă prizonierii într-o închisoare din Siria.
Nominalizate de un juriu care a reunit un grup de experți de talie internațională, profesori, critici, designeri, arhitecți, proiectele selectate au fost apreciate pentru modul în care contribuția lor în domeniul designului captează spiritul timpului.
Juriul este compus din: Amanda Levete, câștigătoare a Premiului RIBA Stirling, fondator și director al firmei de arhitectură și design AL_A, recunoscută prin premii internaționale; David Rowan, publicist pe teme de design și arhitectură, fondator și redactor-șef al publicației WIRED UK; Gerry McGovern, senior designer la Land Rover și membru în consiliul de conducere al firmei Jaguar Land Rover; Marcus Engman, Design Manager la IKEA Range and Supply; Margaret Calvert, șef de birou graphic design, mai bine cunoscută pentru lucrările sale alături de Kinneir la sistemul de semnalizare rutieră britanic lansat oficial în 1965; Ozwald Boateng, creator de modă de talie internațională, fondator al brandului Ozwald Boateng - „Bespoke Couture Ltd”; Michael Tchao, vicepreședinte al Worldwide Product Marketing pentru iPad, conduce grupul responsabil cu planificarea produselor, strategie și comunicații pentru linia de producție iPad a firmei Apple.
Expoziția a fost deschisă publicului între 18 octombrie-28 ianuarie 2018. Jurizarea premiilor a avut loc la începutul lui decembrie 2017, urmând ca la 25 ianuarie 2018 să fie anunțați câștigătorii pentru fiecare secțiune.

©Adrià Goula

Dintre proiectele nominalizate la secțiunea Arhitectură - alături de alte proiecte recunoscute internațional ca Fondaco dei Tedeschi din Veneția (OMA) și Smithsonian National Museum of African American History and Culture din Washington D.C. (Adjaye Associates) - proiectul firmei Flores & Prats Architects, Sala Beckett Theatre and International Drama Centre, subiect al unor comentarii laudative din partea celor mai prestigioase reviste de arhitectură actuale, impresionează printr-o abordare care tinde să detroneze, discret, dar persistent, „starhitectura” și „starhitecții”2, tendință în care se înscriu și alți arhitecți recunoscuți recent, ca RCR Arquitectes - Rafael Aranda, Carme Pigem, Ramon Vilalta (Premiul Pritzker 2017), Lacaton & Vassal sau Kengo Kuma. O abordare în care primează respectul pentru istorie și pentru natură, în care arhitectul rămâne în umbra obiectului pe care îl creează, pe care Carme Pigem o exprimă magistral în discursul ținut cu ocazia acceptării Premiului Pritzker 2017, susținut în mai la Akasaka Palace în Tokyo.
„Pentru noi, arhitectura este arta de a materializa vise în urma unei lungi călătorii. Și în această călătorie, experimentăm o arhitectură ce conține întregul univers - așa cum universul este cuprins în cea mai delicată foaie de hârtie. […]
Trebuie să admitem că nu este ușor, dar hotărârea noastră este să trezim emoții oamenilor care locuiesc în spațiile pe care le creăm. Ca să devină conștienți de experiența lor, să înțeleagă adevărata natură a lucrurilor și să depășească prejudecățile, astfel încât să poată ajunge la rezultate noi și neașteptate, care să le facă viața mai frumoasă.”3

Sala Beckett este un spațiu cultural proiectat de Flores & Prats Architects, inaugurat în noiembrie 2016 în Poblenou, în districtul Sant Marti din Barcelona. Arhitecții Ricardo Flores și Eva Prats au restaurat vechea clădire a cooperativei Pace și Justiție (Pau i Justicia) din anii 1920, adaptând-o la noi utilizări legate de activitatea teatrală. Spațiul este caracterizat printr-un dinamism de excepție și o relație surprinzător de deschisă cu istoria, care pare să redefinească tema restaurării arhitecturale.
Proiectul evocă amintirile dense, profund înrădăcinate în cultura districtului industrial istoric Sant Marti, deja marcat de schimbări importante ale țesutului urban generate de Jocurile Olimpice din 1992 și revitalizat acum prin prezența artiștilor și a industriilor creative.
„Starea de ruină în care am găsit clădirea era chiar interesantă, nu doar pentru că aveam intenția de a o restaura, ci pentru că voiam să valorificăm ruina pentru a-i prelungi viața, pentru a o face să evolueze, să participe, prin caracterul ei nefinisat, marcat de stratificarea timpului, la o nouă realitate care să continue să se actualizeze pe aceeași fundație. [...] Provocarea proiectului a fost, de fapt, adaptarea clădirii la noua sa utilizare fără a-i goni fantomele” - spun arhitecții Ricardo Flores și Eva Prats4.
Proiectul lor se folosește de calitățile spațiale și decorative ale clădirii existente. Fiecare element semnificativ a fost atent desenat și valorificat, de la cadrele ușilor la mozaicul policrom, culoarea originală a tâmplăriei, straturile succesive de zidărie și de ornamente din stuc. Procesul de proiectare a inclus și un studiu aprofundat al caracteristicilor mediului construit existent, identificate și dezvoltate prin desene și modele de studiu detaliate.
„Noua Sală Beckett este un spațiu în care membrii audienței intră și respiră, înțeleg și simt că nu sunt clienții unui produs industrial, ci parte a unui dialog, persoane care înțeleg perfect ce se întâmplă pe scenă” - spune Toni Casares, dramaturg și director al Sălii Beckett.
Pe lângă nominalizarea la Beazley Designs of the Year 2017, proiectul a fost remarcat în ultimele luni și de criticii de arhitectură, fiind inclus recent în primul număr al Archives, o revistă monografică pe teme de arhitectură, fotografie, design și artă contemporană condusă de Carlos Quintans și Juan Rodriguez.
Flores & Prats Architects este un birou de arhitectură din Barcelona, care caută să îmbine practica și teoria academică cu proiectarea și activitatea de construcții.
După experiența lor la biroul lui Enric Miralles, Ricardo Flores și Eva Prats și-au dezvoltat o carieră independentă. Biroul a realizat lucrări de reabilitare a structurilor vechi pentru conversii funcționale, a promovat participarea publicului la procesul de proiectare a spațiilor publice urbane și a locuințelor sociale. Ca un pas înainte în apropierea de publicul larg, pentru expozițiile lor din Barcelona și Copenhaga au experimentat folosirea filmelor pentru a documenta arhitectura, cu meniuri ușor de folosit.
Lucrările lor au fost larg premiate, publicate și expuse. Au făcut parte din Wallpaper Directory of Emerging Offices în 2007, au obținut Grand Award for the Best Work in Architecture at the Royal Academy of Arts din Londra în 2009 pentru proiectul de reabilitare a Mills Museum din Palma de Mallorca și International Award Dedalo Minosse of Vicenza 2011 pentru noul campus al Microsoft din Milano. Proiectul lor de reabilitare a Cultural Centre Casal Balaguer, expus la Bienala de Arhitectură de la Veneția în 2014 și 2016, a fost nominalizat pentru Mies van der Rohe Award 2015 și selectat pentru FAD Award of Architecture în 2016.
Sala Beckett - Obrador Internacional de Dramaturgia (Poblenou, Barcelona) este un proiect inițiat în 2011 și finalizat în 2016, recent recunoscut prin premiile City of Barcelona și Living - Spaces Simon Architecture. A fost selectat la Beazley Design of the Year, ENOR Awards, FAD Architecture Prize și EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award 2017.
Ricardo și Eva sunt profesori titulari la School of Architecture of Barcelona și profesori invitați la mai multe universități din lume (www.floresprats.com).

Note

1 www.designmuseum.org/exhibitions/beazley-designs-of-the-year
2 https://architizer.com/blog/all-hail-the-death-of-starchitecture/
3 http://www.archdaily.com/871902/rcr-arquitectes-rafael-aranda-carme-pigem-ramon-vilalta-pritzker-prize-acceptance-speech
4 https://www.designboom.com/architecture/flores-prats-sala-beckett-pau-i-justicia-cooperative-barcelona-01-20-2017/

SUMARUL REVISTEI ARHITECTURA, NR 4-5/2017
ARHEOLOGIE INDUSTRIALĂ