Actualitate internațională

Centenar De Stijl. Despre Vaca Olandeză cu Stil

Actualitatea Internațională

CENTENAR DE STIJL.

 

Despre Vaca Olandeză cu Stil

text: Maria MĂNESCU

Scopul naturii este omul, scopul omului este stilul”
(Mondrian, De Stijl, octombrie 1919)

Studiu de Compozitie VIII (Vaca), Theo Van Doesburg, 1918

Anul acesta se împlinesc 100 de ani de la înființarea în 1917 a revistei De Stijl (în limba olandeză „Stilul”) de către pictorul, graficianul și scriitorul olandez Theo van Doesburg, adept al neoplasticismului. Artistul se manifestase încă din 1908, mai întâi ca pictor și apoi ca teoretician. Începând cu 1913, Van Doesburg începuse să se intereseze și de arhitectură și, în special, de problemele integrării picturii „pure” în arhitectură, lucrând în colaborare cu arhitecții Jacobus Johannes Pieter Oud și Jan Wils. Fondează în 1916, la Leiden, împreună cu Oud, grupul artistic „Sphynx”, care nu avea să dureze însă. Peste un an, în 1917, edita deja revista De Stijl. Grupul care s-a strâns în jurul revistei - arhitecții și designerii J. J. P. Oud, J. Wils, Gerrit Thomas Rietveld, Cornelis van Eesteren, Robert van t’Hoff sau Mart Stam, pictorii Piet (Pieter Cornelius) Mondrian, Vilmos Huszar și Bart Anthony van der Leck sau sculptorul Georges Vantongerloo - s-a coagulat în jurul ideii de revenire la puritatea formelor și la natura reală, aparent ascunsă în spatele figurativului. „Stilul” s-a manifestat în opera lor prin desen rectangular, folosirea culorilor pure, lipsa ornamentației, preferința pentru abstract.

Având în vedere momentul inaugurării revistei, 1917, pare plauzibil că dorința de redefinire sau reinventare a realității își are originea în trauma provocată de Primul Război Mondial, care abia se încheiase. Credeau că viața înseamnă mai mult decât li se arătase până atunci, dar în termeni vizuali, acest „ceva mai mult” se realiza mai degrabă prin minimizare și simplificare, decât prin înfrumusețare.

CENTENARUL DE STIJL
ÎN EVENIMENTE

HAGA
100 Years of De Stijl - Mondrian to Dutch Design.
Mondrian treatment

3 februarie 2017 - Primăria din Haga lansa în mod oficial Anul omagial al centenarului De Stijl.

Richard Meier, arhitectul care a folosit cu multă abilitate albul, non-culoarea ca mijloc de expresie arhitecturală, descriind-o în discursul ținut cu ocazia primirii Premiului Pritzker în 1984, autorul Primăriei din Haga (finalizată în 1995), a hotărât să omagieze centenarul De Stijl prin transformarea fațadei Primăriei în pânza unui uriaș tablou Mondrian, cel mai mare tablou Mondrian din lume. Intervenția de pe fațada primăriei a fost realizată de Madje Vollaers și Pascal Zwart, de la studioul de design din Rotterdam - Studio Vollaerszwart - și tot ei au continuat cu „mondrianizarea” altor clădiri din oraș. Această intervenție masivă în aspectul orașului este elementul cel mai spectaculos al unui vast program național de comemorări și expoziții celebrând centenarul De Stijl și influențele sale în artă, design și arhitectură.
Astfel, aplicarea „tratamentului Mondrian” pe mai multe clădiri din oraș este un mod de recunoaștere a impactului pe care l-a avut mișcarea De Stijl asupra arhitecturii moderne, în formarea unor arhitecți ca Gerrit Rietveld, Mies van der Rohe, Charles și Ray Eames. Principiile De Stijl continuă să inspire și astăzi mulți designeri olandezi ca Hella Jongerius, Maarten Baas, Joris Laarman și Piet Hein Eek.
Ca posesor al celei mai mari colecții Mondrian din lume (la Gemeentemuseum, Muzeul Municipal al orașului Haga, găzduit de clădirea iconică Art Deco proiectată de renumitul arhitect olandez H. P. Berlage) și a celei mai mari colecții De Stijl, Haga sărbătorește centenarul prin mai multe evenimente evocatoare. Din 2011, Gemeentemuseum, Muzeul Municipal, a prezentat, pe de o parte, o colecție permanentă de 300 de lucrări ale lui Mondrian, ghidând vizitatorii prin întreaga sa operă, de la primele tablouri la spectaculosul Victory Boogie Woogie și, pe de altă parte, o serie de lucrări ale membrilor grupului De Stijl, Theo van Doesburg, Bart van der Leck și Gerrit Rietveld.
În 2017, colecția permanentă a muzeului a fost susținută printr-o serie de expoziții temporare și prezentări ale mișcării De Stijl, sub numele generic 100 Years of De Stijl - Mondrian to Dutch Design.

2 februarie-21 mai - prima expoziție intitulată „Piet Mondrian și Bart Van der Leck - Inventarea unei noi arte” a prezentat prin intermediul a 80 de lucrări strânsa colaborare dintre cei doi artiști pe parcursul a trei ani și modul în care s-au influențat reciproc. Chiar dacă revista de artă și arhitectură care a dat și numele mișcării a fost fondată de Theo van Doesburg, Mondrian și Van der Leck sunt cei care au dezvoltat curentul De Stijl. Cei doi erau în egală măsură controversați. Tabloul Norul Roșu al lui Mondrian, din 1907, a fost blamat de contemporani. În 1909, Frederik van Eeden, romancier și psihiatru de renume, considera că, judecat după tablourile sale abstracte, Mondrian ar suferi de o maladie psihică.

3 iunie-24 septembrie - Retrospectiva „The Discovery of Mondrian”

10 iunie-17 septembrie - Expoziția „De Stijl, arhitectură și interioare”, unde fanii artei contemporane și designului pot admira arhitectura De Stijl și interioare specifice de acum un secol (vedeta acestui parcurs fiind renumitul scaun iconic roșu-albastru desenat de Gerritt Rietveld și vopsit în culorile lui Mondrian). Expoziția ilustrează cum aceste lucrări au constituit baza designului contemporan.

UTRECHT, orașul lui Gerrit Rietveld

Regiunea Utrecht și Amersfoort este locul de origine pentru patru dintre cele mai importante personalități De Stijl: Piet Mondrian, Theo van Doesburg, Bart Van der Leck și Gerrit Rietveld. Acești artiști au simțit nevoia urgentă de a face un pas mare către o „eră modernă” dedicată artei abstracte și răspunzând unor noi reguli vizuale care promovau utilizarea culorilor primare și a liniilor orizontale și verticale. Acest curent urma să servească nu doar lumii artistice, ci și vieții cotidiene prin design și arhitectură.
4 martie-11 iunie - Centraal Museum - retrospectiva mobilierului proiectat de Rietveld și Expoziția interactivă Casa Schröder. Această clădire înscrisă în patrimoniul mondial Unesco a avut o influență asupra „arhitecturii pixelizate moderne” pe care o practică, de exemplu, Rem Koolhaas.

AMERSFOORT, orașul lui Piet Mondrian

3 mai-3 septembrie - Kunsthal KAdE museum Amersfoort - expoziția „The Colors of De Stijl”. Expoziția reunește o selecție ambițioasă de lucrări ale unui mare număr de artiști, incluzând și pionierii mișcării, ca Theo van Doesburg și Piet Mondrian, precum și artiști de la mijlocul secolului al XX-lea care au fost inspirați de ideile lor, ca Josef Albers și Barnett Newman, precum și artiști contemporani care continuă să le exploreze filozofiile și azi.

HARDERWIJK

20 mai 2017-7 ianuarie 2018 - The Stadsmuseum Harderwijk, Expoziția Vilmos Huszár și 100 ani De Stijl. Maghiarul Vilmos Huszár, membru mai puțin cunoscut al mișcării De Stijl, a fost alături de Piet Mondrian, Theo van Doesburg și Bart van der Leck încă de la începuturile mișcării. Pictor, designer, sculptor, grafic designer, advertising designer și industrial designer. Expoziția pune în valoare versatilitatea acestui artist prin prezentarea unor lucrări din colecții private, colecția de artă a municipalității și colecțiile altor muzee. Unele nu au fost expuse niciodată.

14 octombrie 2017-2 aprilie 2018 - Kröller-Müller Museum, „The patron and the‚ house painter. Helene Kröller-Müller and Bart van der Leck” - expoziția se axează pe relația specială dintre Bart van der Leck și Helene Kröller-Müller. Între 1912 și 1918, la recomandarea lui Hendrik Bremmer, ea i-a acordat lui Van der Leck o alocație anuală, devenind astfel patronul lui. Van der Leck a fost chiar angajat al firmei Wm H. Müller & Co în 1914. Pe lângă un mare vitraliu pe care l-a realizat pentru sediul companiei din Haga, a făcut afișe pentru Batavier Line, mozaicuri pentru sediul din Londra al firmei și amenajări interioare pentru locuințe de lux, ca de exemplu, St. Hubertus Hunting Lodge.

Universitatea din Iowa a încărcat online, gratuit, cele 37 de apariții ale revistei De Stijl, editate de Theo van Doesburg, Leiden, publicate în primii trei ani de existență (1917-1921)
http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/de_stijl/index.htm

Sumarul Revistei ARHITECTURA, NR 4-5/2017
Arhitectura Industriala