Ia a(l)titudine
Arhitectură: Archaeus - Marius Miclăuș
Colaboratori: Ovidiu Bălan și studenții-arhitecți Paula Ivan, Maria Raluca, Nicoleta Ciobanu și Raul Andronache
Structură metal: Path’s Rout - ing. Cornel Farcaș
Structură CLT: Inginerie Creativă - ing. Marius Șoflete
Pilot MI: Cdr. Nicolae Chiriță
Amplasament: cota 2.160 m, Lacul Călțun, Făgăraș
Beneficiar: Serviciul Salvamont Sibiu - CJ Sibiu, dir. Adrian David
Suprafață construită: 37,5 mp
Montaj: 5 ore
Buget: 27.000 EUR
Fază de proiectare: septembrie - octombrie 2014
Fază de construcție: 27 octombrie - 07 noiembrie 2014
Voluntari: 42 (arhitecți, ingineri, studenți-arhitecți, salvamontiști, oameni de munte)
Foto: Olimpiu Vuia, Marius Miclăuș, Alexandru Buftea, Radu Nechit
TAKE A(L)TITUDE
Provocarea pentru un arhitect este combustibilul ce-l ține, discret, în viață...Aveam o vagă idee ce însemna să acceptăm provocarea de a proiecta un refugiu pentru 2.100 m altitudine într-un buget restrâns. Un far în munți... la Călțun, aceasta urma a fi tema de studiu. Un „axis mundi”... așa cum te face să te simți locul atunci când ajungi acolo. Pe lângă toate celelalte subteme - transportul cu elicopterul fiind definitoriu în proiectare, execuția în condiții extreme, materialele alese cu grijă și inducerea unei atitudini... la a(l)titudine... Împreună cu studenții, aveam nevoie să învățăm și din acest experiment. Materialul ales, CLT (sau Cross Laminated Timber), se preta cel mai bine din perspective diferite - rezistent pentru zăpadă abundentă (6 m), ușor în raport cu rezistența lui, prietenos ca suprafață... și nu în ultimul timp/rând pentru mirosul său. Tăiat la unghiuri stabilite din forma dinamică în vânturile puternice, acesta urma să fie acoperit cu tablă din aluminiu ce preia verdele lichenilor de pe pietrele din sit. Funcțiunea, mai mult decât necesară într-una dintre zonele cele mai expuse la accidente montane, este simplă - spațiu pentru prim-ajutor salvamont (3 locuri) și spațiu pentru turiști (19 locuri). Locația a fost aleasă intenționat deplasată față de vechiul refugiu (de 40 de ani) din considerente de protecție a poluării lacului și funcțională (platforma rămâne spațiu pentru aterizarea elicopterelor necesare în caz de urgență). Panoul fotovoltaic montat la baza turnului, ce lasă lumina să intre și pe turiști să vadă stelele, dă independență energetică structurii noi și, în același timp, întărește ideea de atitudine. Una nouă... poate. |
For an architect, the challenge is the fuel that subtle keeps him alive...We had a vague idea about accepting the challenge to design a refuge at 2,100 m within a restricted budget. A lighthouse in the mountains... at Călțun, this was to be the topic of study. An “axis mundi”… like the feeling that place gives you. Besides all the other sub-themes - the transport by helicopter also definitory for design, execution under extreme conditions, carefully chosen materials and inducing an attitude... at a(l)titude... Together with students we needed to learn also from this experiment. The chosen material, CLT (Cross Laminated Timber), fitted well from different perspectives - resistant to abundant snow (6 m), light compared to it’s structural qualities, friendly surface and not to forget the incredible wooden scent. The dynamic shape is designed according to the strong local winds, while the aluminum cover sheet takes its colour and design from the moss covered stones on site. The simple but more than necessary function in one of the most exposed to accidents areas in organized by: first aid room for mountain rescue (3 places) and space for tourists (19 places). The location was easily moved to the old shelter (40 years old) given the lake protection against pollution and functional reasons (the platform remains place for helicopter landing necessary in case of emergency). The photovoltaic panel placed on the roof, at the base of the tower, gives energy independence for this tourism structure. The novelty of design and the simple function can encourage a respectful attitude towards the mountains. |
Date mai puțin tehnice:
Cea mai înaltă structură din CLT tăiată cu CNC din centrul și estul Europei (2.160 m).
4,5 ore de discuții telefonice referitoare la zbor, cu influență directă în proiectare.
23% din buget se regăsește în transport.
Aproximativ 8 tone de cherosen au folosit pentru amplasare, plus cea mai bună echipă de piloți din aviația MI.